70سوال که هر کارآفرین باید به آنها پاسخ طلایی بدهد
70سوال که هر کارآفرین باید به آنها پاسخ طلایی بدهد
جدید ترین ها
logo-samandehi
 

70سوال که هر کارآفرین باید به آنها پاسخ طلایی بدهد

 

سوالات امکان سنجی کسب و کار
مطالعات امکان سنجی از جمله مهمترین بخش های هر کسب و کار است ، قبل از شروع هر کسب و کار شما باید از چگونگی کار و وروش انجام آن و بازاریابی و بسیاری از نکات دیگر که برای شروع هر کسب و کار ضروری است لیستی تهیه نمایید برای مثال زمانی که شخصی درباره کسب و کارتان از شما سوال می پرسد حرفه ای ترین راه این است که شما به صورت خلاصه و مفید بتوانید کسب و کار خود را در کوتاه ترین زمان و به بهترین شکل ممکن معرفی کنید.
و در ادامه صحبت هایتان باید همین روش را برای سوالات دیگری از جمله توصیف شغلی ، محصولات یا خدمات شرکت ،موقعیت محل کار ،روش های تولید ، ایده های بازاریابی و بسیاری از سوالات دیگر که در ادامه به تفصیل آمده است به کار ببرید.
مطالعات امکان سنجی طرح توجیهی اصولا کار پر زحمت و طاقت فرسایی است و ممکن است روزها و یا ماه ها به طول بیانجامداما

این کار مانند رفتن به دندان پزشکی است

70 سوال مربوط به کسب و کار

 
در واقع هیچ کس دوست ندارد که به دندان پزشکی برود اما این کار برای سلامتی ما ضروری است.
جهت سهولات بیشتر و صرفه جویی در زمان ما بخش های ضروری مطالعات امان سنجی اقتصادی هر طرح  را به صورت سوالاتی مطرح کرده ایم که بهتر است  هر کارآفرین برای شروع به این سوالات پاسخ دهد
هرچند ممکن است پاسخ دادن به این سوالات وقت گیر و پیش پا افتاده باشد اما سعی کنید برای یک بار هم که شده آنها را چاپ کرده و در هنگام فراغت به سوالات پرسیده شده پاسخ دهید.
 
پاسخ   به سوالات امکان سنجی
پس از پاسخ به همه سوالات باز به ابتدا برگردید و پاسخ های خودتان را مرور کنید، دوباره من این سوال را مطرح می کنم که فکر کنید پاسخ سوالات را برای شخصی می نویسید که تا به حال نه با شما برخورد داشته و نه از کسب و کار شما اطلاعی دارد، سعی کنید سوالات را به گونه ای پاسخ دهید که در پایان بتوانید این شخص و یا هر کس دیگری که با کسب و کار شما آشنایی ندارد را متقاعد کنید.با توجه به پاسخ های ساده و روان شما به این سوالات شاید در آینده نزدیک من هم یکی از سهامدارن شرکت شما شوم؟
سوالات امکان سنجی طرح کسب و کار
70 سوال مطرح شده کارآفرینی را به دوستان و یا خانواده تان نشان دهید و نظر آنها را در مورد کسب و کار خود بپرسید پاسخ هایی که می شنوید در هموار کردن راه کمک شایانی به شما خواهد نمود.
 
پس ذهنیت خود را نسبت به این سوالات کوتاه تغییر داده و همین الان شروع کنید و نتیجه آن را ببینید.

 
اطلاعات در مورد طرح/ ايده :
1- عنوان طرح :
2- در مورد ايده و اهدافتان  توضيح دهيد.
3- در مورد ماهيت ايده/ طرح خود توضيح دهيد (توليدي/ خدماتي).
4-مشخصات فني ايده را بيان كنيد (ويژگي‌هاي محصول يا خدمات نهايي)شما به چه شکل است؟.
5- آيا طرح و ايده كسب و كار شما يك ايده نوآورانه است يا كپي يك نمونه خارجي/ داخلي است؟
6- آيا نمونه خارجي اين محصول در بازار داخل موجود است؟
7-در مورد فناوري مورد نياز طرح/ ايده كسب و كارتان و همچنين سطح آن (ساده/ متوسط/ پيچيده) توضيح دهيد.
تعريف ايده            تدوين دانش فني            طراحي محصول
تدوين طرح تجاري        نمونه‌سازي (Pilot)        توليد نيمه‌صنعتي
9- فعاليت‌هاي تحقيقاتي كه در ارتباط با ايده انجام داده‌ايد ذكر نماييد.
10- نمودار فرآيند پياده‌سازي طرح فناورانه خود را رسم كنيد.

*برنامه كاري (توصيف كسب و كار)
برنامه کاری کسب و کار
توصيف شغلي:
1- جنبه‌هاي قانوني و چگونگي كسب و كار شما (مالكيت خصوصي، تعاوني، شركت‌هاي عام، شركت سهامي خاص، نسبي، تضامني، مسئوليت محدود) چیست؟.
2- نوع كسب و كار شما چيست؟ (توليدي يا خدماتي)
3- كسب و كار شما نوپاست يا توسعه‌يافته؟
4- آيا كسب و كار شما سودآور است؟
5- فرصتها و تهديدهاي موجود براي رشد و پيشرفت كسب و كارتان چيست؟
6- راه‌حل‌هاي پيشنهادي براي رفع تهديدهاي احتمالي چيست؟
7- كسب و كار شما از چه زمان شروع شده/ خواهد شد؟
8- در چه مواردي از منابع خارجي مرتبط با نوع كسب و كارتان كمك گرفته‌ايد؟ (بانكدارها، صاحبان امتياز، سرمايه‌گذاران و ...)
9- به نظر شما برتري و مزيت كسب و كار شما نسبت به ديگران چه بوده است/ مي‌تواند باشد؟
10- چرا تمايل به آغاز/ ادامه اين كسب و كار داريد؟
محصولات يا خدمات :
محصولات یا خدمات کسب و کار شما
1-    نوع توليدات يا خدمات شما چيست؟
2-    محصولات و يا خدمات شما چه سودي براي مشتريانتان داشته/ خواهد داشت؟
3-    چه محصولات و يا خدماتي بيشتر مورد تقاضا هستند؟
4-    محصولات و يا خدماتي كه شما ارائه مي‌كنيد چه تفاوت‌هايي با محصولات و يا خدمات ديگران دارند؟
5-    مراجع رسمي تأييدكننده نمونه اوليه (استانداردهاي موجود و معتبر) را ذكر كنيد.
6-    كدام جنبه‌هاي محصول يا ايده در حال حاضر از حمايت قانوني مالكيت فكري يا حق امتياز برخوردار است؟

موقعيت محل كار :
موقعیت محل کار
7-    ويژگي‌ها و الزامات محل كار شما چيست؟
8-    چه نوع فضايي نياز داريد؟
9-    آيا تغيير نوبت‌هاي كاري و ازدحام جمعيت در كار شما تأثير مي‌گذارد؟
* طرح توليد:
1-    ظرفيت توليد خود را چگونه پيش‌بيني/ ارزيابي مي‌كنيد؟
2-    تأمين‌كنندگان مواد شما چه كساني هستند؟
3-    منابع تأمين تسهيلات خود را نام ببريد.
4-    در مورد ميزان توليد خود در دوره رشد توضيح دهيد. (استدلال با توجه به نياز بازار و ...)
5-    مواد خام مورد نياز خود را نام ببريد.
6-    منابع تأمين مواد خود را نام ببريد.
7-    چه تعداد نيروي انساني با چه تخصصي و در چه مقاطعي از اجراي طرح نياز خواهيد داشت؟
8-    دسترسي شما به منابع انساني چگونه است؟

9-    مراحل مختلف اجراي پروژه جهت تحقق ايده مورد نظرتان را ذكر كنيد.
رديف    عنوان مرحله    مدت اجرا (ماه)    توضيح فعاليت‌هاي هر مرحله

رديف عنوان مرحله مدت اجرا (ماه) توضيح فعاليت‌هاي هر مرحله
 
 
 
 
 
 
     
جمع  
 
         
ایده ها و روش های بازاریابی کسب و کار
  
 * طرح بازاريابي :
انواع مشتری :
-    تقلا کنندگان : معمولا نگران منافع محدود خود هستند ( با توجه به دارایی خود خرید می کنند )
-    سازندگان : به سودمندی و کاربردی بودنشان اهمیت می دهند
-    سخت کوشان : بدنبال کالاهای زیبا می گردند
-    منتقدان : انسانهای جا افتاده و محافظه کاری که به کالاهای داخلی اهمیت می دهند
-    واقع گرا : دارای ذائقه فرهیخته بوده و برای کالای سطح بالا پول می پردازند
-    وظیفه شناس : بدنبال دوام و کارکرد خوب کالا می باشند
-    کامیاب : کالایی را خریداری می کنند که خاص باشد ، تا کالای خود را به رخ دیگران بکشند
-    تجربه کنندگان : در تصمیم گیری سرکش و عجول بوده و به قصد تجربه خرج می کنند
مشتریان شما چه کسانی هستند
1-    مشتريان شما چه كساني هستند؟
2-    ارزيابي شما از روند بازار بازارهاي هدف چگونه است؟
3-    آيا بازار شما در حال رشد، سكون و يا نزول است؟ تشريح نماييد.
4-    سهم شما از بازار فعلي و آينده چقدر است؟ تشريح نماييد.
5-    آيا بازار شما براي توسعه به اندازه كافي گسترده است؟ تشريح نماييد.
6-    چگونه سهم خودتان را در بازار جذب، نگهداري و افزايش داده/ خواهيد داد؟
7-    آيا تاكنون مذاكرات و قراردادهايي با مصرف‌كنندگان محصول داشته‌ايد؟ (با ارائه مستندات)
8-    بازاريابي و فروش محصولات توليد شده در دوره رشد را توضيح دهيد.
9-    رقابت
رقابت
   رقباي اصلي شما چه كساني هستند؟
   رقباي غيرمستقيم شما چه كساني هستند؟
   وضعيت كسب و كار آنها چگونه است؟ (ثابت، در حال رشد و يا در حال تحول)
   نقاط قوت و ضعف آنها چيست؟
   عملكرد آنها را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
   آگهي‌هاي تبليغاتي آنها را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
   محصولات يا خدمات آنها چه فرقي با محصولات و يا خدمات شما دارد؟
   موقعيت رقابتي شما در بازار چگونه است؟

 
 
* اندازه بازار :
اندازه بازار را مشخص کتید و نشان دهید برآورد بازار تا چه حد به عواملی از قبیل علاقمندی مشتریان به محصولات ، سطح درآمد آن ها و نحوه دسترسی شان به محصولات خود توجه کرده اید؟
اندازه بازار و نرخ رشد کاملا وابسته به علاقه مندی مشتریان به محصولات، سطح درآمد مشتریان و نحوه دسترسی شان به محصولات است علی الخصوص جیب و سطح درآمد مشتریان.

قيمت‌گذاري و فروش :
قیمت گذاری و فروش
   پيش‌بيني قيمت فروش محصول توليد شده در دوره رشد چگونه است؟
   شيوه قيمت‌گذاري به چه صورت است؟
   فرآيند قيمت‌گذاري كالا و خدمات شما به چه صورت است؟
   هزينه‌هاي خدمات پس ازفروش محصولات خود را چگونه محاسبه و تأمين مي‌كنيد؟
  تبلیغات کسب و کار
تبليغات :
   شيوه اطلاع‌رساني و تبليغات شما در مورد كالاها و خدماتي كه ارائه مي‌كنيد چگونه است؟
   منابع و حاميان تبليغاتي شما چه كساني هستند/ خواهند بود؟

 مدیریت کسب و کار
 * طرح مديريتي :
1-   عوامل حياتي موفقيت شما چه كساني هستند؟
2-    سابقه تجربيات مديريتي شما به چه ميزان است؟ اين امر چگونه در كسب و كارتان به شما كمك مي‌كند؟
3-    نقاط ضعف شما چيست و چگونه آن را تعديل مي‌كنيد؟
4-    چه افرادي در تيم مديريتي شما خواهند بود؟
5-    اگر حامي مالي/ سرمايه‌گذاري وجود داشته باشد، چه نوع كمك‌هايي از امتيازدهنده انتظار مي‌رود؟
6-    ساختار سازماني كسب و كار خود را شرح دهيد.
 


نقشه سفر کارآفرینی


1
چشم‌انداز (VISION)
چشم انداز  
2 ماموريت ((MISSION
ماموريت ((MISSION  
3 اهداف (OBJECTIVES)
اهداف (OBJECTIVES)  
4 استراتژي ها (‍STRATEGIES)
استراتژي ها (‍STRATEGIES)  
5 برنامه ها (Programs)
برنامه ها (Programs)  
 
 
 
 
 
 
 
6 ريسك ها(Risks)
ريسك ها(Risks)  
 

فرمت :
تعداد صفحات :
حجم فايل:
+1
pin it
share
reblog
  ارسال ديدگاه    |نظر0
     |  تعداد دفعات بازديد
     |  تعداد دفعات دانلود

قيمت : رايگان