طرح پرورش قورباغه - آموزش پرورش قورباغه گوشتی

چرا پرورش قورباغه؟ سود پرورش قورباغه

پرورش قورباغه جزء مشاغل کشاورزی و پرورش آبزیان است. پرورش قورباغه می‌تواند منجر به سرمایه‌گذاری و ارزآوری بشود.

حتماً شما هم به این فکر کرده‌اید که پرورش قورباغه چه سودی دارد؟

در شرق آسیا و کشورهای دیگر گوشت قورباغه را مصرف می‌کنند. ران‌های درست و چرب قورباغه می‌تواند یک وعده غذایی لذیذ برای آن‌ها باشد.
شاید برای شما چندان جذاب نباشد ولی وقتی یک کاری سودی خوبی به همره دارد چرا انجامش ندهیم؟ لزومی ندارد هر آنچه را که ما تولید می‌کنیم خودمان مصرف کنیم می‌توانیم قورباغه‌های گوشتی را پرورش دهیم و برای فروش به کشورهای دیگر که خریدار آن هستند بفرستیم.
علاوه بر شرق آسیا اروپایی‌ها هم خریداری قورباغه‌های پرورشی گوشتی هستند. به‌خصوص قورباغه‌های ایرانی که نژاد خوبی دارند.
پرورش قورباغه گوشتی

انواع پرورش

ناگفته نماند که علاوه بر قورباغه آبزیان دیگری هم پرورش داده می‌شوند که حتی در ایران هم طرفداران زیادی دارند. بعضی از این آبزیان از گذشته پرورش داده می‌شدند مثل مثل قزل‌آلا، کپور، میگو و گونه‌های جدیدی که قبلاً کسی حتی شاید به آن فکر هم نمی‌کرد مثل پرورش زالو، قورباغه، کروکدیل، صدف و جلبک؛ که زالو به خاطر استفاده‌های درمانی و پزشکی که دارد بیشتر موردتوجه قرارگرفته است.

آموزش پرورش قورباغه

مناطق مناسب برای پرورش قورباغه در ایران

کشورها ما خاطر شرایط آب و هوایی که دارد برای پرورش قورباغه بسیار مساعد است و این امکان برای پرورش‌دهندگان فراهم است که در نواحی گرم و مرطوب علی‌الخصوص نواحی گرم و مرطوب جنوب، نواحی مرطوب شمال و استفاده از تالاب‌ها و آبگیرها اقدام به پرورش قورباغه کنند و همپای کشورهای بزرگ که تولیدکننده و صادرکننده قورباغه هستند پیش بروند، صنعت پرورش قورباغه یک صنعت پررونق و پرسود است. یکی از دلایلی که می‌گوییم ایران برای پرورش قورباغه مناسب است وجود حشرات، کرم‌ها و ماهیان ریزی است که می‌توان از آن‌ها برای تغذیه قورباغه استفاده کرد و همین امر باعث می‌شود که پرورش قورباغه در ایران با هزینه کمتری نسبت که کشورهای دیگر انجام شود و درنهایت سود بیشتری نصیب پرورش‌دهندگان گردد.
مناطقی که باتلاقی هستند را می‌توان حصارکشی کرد و در این مکان‌ها قورباغه پرورش داد. مناطق جنوبی کشور که گرمسیر و مرطوب است فضای مناسبی برای پرورش قورباغه است.
پرورش قورباغه در تالاب
 

آشنایی با طرح توجیهی پرورش قورباغه pdf

موارد تقاضا و مصرف قورباغه

1-    پرورش قورباغه برای استفاده از گوشت و چرم
2-    خرید قورباغه به‌صورت زنده
3-    پرورش قورباغه برای مصارف پزشکی و ساخت داروها
4-    خرید قورباغه برای آموزش و موارد تحقیقاتی

آموزش پرورش قورباغه گوشتی

24 خانواده از گروه دوزیستان متعلق به قورباغه‌هاست که شامل سه هزار و 800 گونه مختلف می‌شود. در بین این گونه‌ها، گونه رانا که در مرداب انزلی به‌وفور یافت می‌شود، مصرف خوراکی و پرورشی دارد. در جهان چهار نوع قورباغه (سبز، پلنگی یا لئوپارد، پیکرل یا اردک‌ماهی و قورباغه بزرگ آمریکایی) بیشترین پرورش و مصرف انسانی دارند و از جنس «رانا» نیز در ایران گونه‌های زیادی وجود دارد که جهت پرورش و صادرات می‌توان استفاده کرد البته قورباغه بزرگ آمریکایی به دلیل درشت بودن از تمام قسمت‌های بدنش جهت تغذیه استفاده می‌شود و از گونه‌های دیگر فقط از ران آن‌ها استفاده می‌شود.
 
قورباغه برای مصارف گوناگونی پرورش داده می‌شود، درصورتی‌که هدف از پرورش آن استفاده از گوشت باشد تا وزن 175 گرمی که مدت‌زمان آن شش ماه است نگهداری می‌شود و پس از فرآوری یا گوشت آن به‌صورت منجمد یا به‌صورت کنسرو شده صادر می‌شود و پرورش این جانور در پنج مرحله (پرورش مولد، تکثیر تخم، پرورش لارو، پرورش بچه قورباغه و پرواربندی) انجام می‌شود، «لارو قورباغه پس از سه هفته به بچه و بچه قورباغه پس از هفت هفته نگهداری در استخر به قورباغه جوان تبدیل می‌شود و همچنین هر مولد ماده نیز سه تا پنج هزار تخم می‌گذارد که بیش از 60 درصد بازماندگی دارد، تکثیر و پرورش و صادرات این جانور توجیه اقتصادی و ارزآوری خوبی دارد.»

در جهان امروز که بیش از نیمی‌ای مردم آن کمبود پروتئین دارند و دسترسی به مواد پروتئینی بسیار دشوار به نظر می‌رسد و از طرفی سطحی بیش از ٥٠٠ هزار هکتار شالیزار و برکه‌های متروکه غیرقابل بهره‌برداری برای سایر محصولات گوشتی در ایران وجود دارد می‌توان با پرورش سایر آبزیان و یا قورباغه ضمن درآمدی قابل‌توجه برای صاحبان زمین‌ها به‌کارگیری قشر عظیمی از جوانان و مردم منطقه را نیز به دنبال خواهد داشت.
مطالعه بیشتر در این باره را در سایت ماکی دام دنبال کنید.

 

دستورالعمل پرورش قورباغه

درصورتی‌که هدف از پرورش این موجود استفاده از پوست آن باشد تا وزن 250 گرم برای تولید چرم نگهداری می‌شود که پوست آن از لطیف‌ترین و ظریف‌ترین چرم‌های جهان است. از اجزای بدن قورباغه در کشور ژاپن جهت درمان بیماری سل و همچنین ساخت دارو برای بیماری‌های عفونی استفاده می‌شود.
دستورالعمل پرورش قورباغه

کشورهای مصرف‌کننده قورباغه (خریدار قورباغه)

پاهای قورباغه یکی از غذاهای شناخته‌شده و لذیذ در کشور فرانسه و چین است. پاهای قورباغه‌های در سایر نقاط جهان ازجمله ویتنام، تایلند، اندونزی، شمال ایتالیا، منطقه آلدنو پرتغال، اسپانیا، آلبانی، اسلوونی، رومانی، شمال غربی یونان و مناطق جنوبی ایالات‌متحده نیز مصرف می‌شود... از سال 2014، اندونزی یکی از بزرگ‌ترین صادرکننده قورباغه‌های جهان، همچنین یک مصرف‌کننده بزرگ است.
پاهای قورباغه دارای پروتئین، اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین A و پتاسیم هستند. گفته می‌شود گوشت قورباغه ازنظر طعم و مزه و بافت بسیار شبیه به بال مرغ است. طعم و بافت گوشت قورباغه تقریباً بین مرغ و ماهی است.
پرورش قورباغه گوشتی

سود پرورش قورباغه

سود پرورش قورباغه به دلیل تقاضای زیادی که در کشورهای مختلف دارد زیاد است، هرساله حدود 40 میلیون دلار در سطح بین‌المللی قورباغه به فروش می‌رسد و اکثر کشورهای جهان در این تجارت شرکت می‌کنند. واردکنندگان اصلی قورباغه‌های جهان، فرانسه، بلژیک و ایالات‌متحده هستند، درحالی‌که بزرگ‌ترین صادرکنندگان بین‌المللی اندونزی و چین هستند. تخمین زده می‌شود که هرساله 3.2 میلیارد قورباغه در سراسر جهان مصرف می‌شود.

چرا پرورش قورباغه سودآور است؟

پرورش قورباغه به این خاطر سودآور است، وقتی ران قورباغه برای مصرف غذایی جدا می‌شود بقیه قسمت‌ها دور ریخته نمی‌شوند. پوست قورباغه برای ساخت صنایع‌دستی و چرم‌سازی استفاده می‌شود که بسیار هم باارزش است و مابقی قسمت‌های بدن قورباغه برای تهیه خوراک دام و طیور استفاده می‌شود.

سرمایه لازم برای پرورش قورباغه چقدر است؟

هزینه‌ها برای راه‌اندازی مزرعه پرورش قورباغه با توجه به مکانی که قصد انجام کار رادارید و همچنین امکانات موجود متفاوت است مثلاً اول این‌که ملک برای خودتان است یا اجاره است؟ آبی که مصرف می‌کنید، بابت آن پول می‌پردازید یا منبع طبیعی است که حق استفاده دارید؟ مثلاً در منطقه‌ای مثل تهران که شما باید بابت آب پول پرداخت کنید، محاسبات متفاوت است یا مثلاً کسی که در مناطق سردسیرتر زندگی می‌کند (مثل شمال غرب) باید در طول زمستان هزینه‌های سوخت بدهد و این هزینه‌ها گاهی هزینه‌های سنگینی هم هست یا کسی هست که با فضای کار فاصله دارد؛ مثلاً فضای تکثیرش ٤٠کیلومتر با جایی که زندگی می‌کند، فاصله دارد. خب در این مواقع هزینه جابه‌جایی و حمل‌ونقل را هم باید حساب کرد. تمام این‌ها در طرح توجیهی پرورش قورباغه مؤثر است؛ بنابراین نسبت به هرکدام از شرایط بازگشت سرمایه متفاوت است.
زدن مزرعه قورباغه به‌جز مجوزهای لازم نیازمند سرمایه‌ای نسبتاً زیاد است. بررسی‌هایی که دراین‌باره انجام‌شده است نشان می‌دهد زدن هر مزرعه پرورش قورباغه به‌جز زمین (بسته به تعداد قورباغه‌ها و گستردگی کار باید بین یک تا سه هکتار باشد) نیازمند حداقل 200 تا 300 میلیون تومان بودجه برای تجهیز مزرعه، فنس کشی و خرید قورباغه مولد و واردکردن آن به کشور است. هر جفت قورباغه مولد 3 تا 4 میلیون تومان قیمت دارد.

خرید قورباغه‌های مولد پرورشی

همه قورباغه‌هایی که وجود دارند قابلیت اینکه به‌عنوان قورباغه گوشتی پرورش داده شوند را ندارند و تنها تعداد محدودی از قورباغه‌ها را می‌توان برای مصارف غذایی پرورش داد. در بین انواع قورباغه‌ها، قورباغه‌های به‌شدت سمی هم وجود دارند، به همین خاطر است که وارد شدن به کار پرورش قورباغه بدون داشتن تخصص و مهارت کار سختی هست و حتماً لازم است که علاقه‌مندان به کار پرورش دوره آموزش پرورش قورباغه را بگذرانند و بتوانند برای شروع به کار قورباغه‌های پرورشی را شناسایی و خریداری کنند، قورباغه‌های خوراکی مولد را (قورباغه‌هایی که امکان زادآوری دارند) از کشورهایی مثل اندونزی و برزیل کنند.
مراحل رشد قورباغه
قورباغه‌های مولد خریداری‌شده باید با ضوابط و قرنطینه وارد کشور شوند و معمولاً یک ماه در نقاط مرزی برای بررسی سلامت قرنطینه می‌شوند و بعد مجوز لازم برای واردات آن‌ها داده می‌شود و به مزرعه برای پرورش می‌روند. مزارع قورباغه باید در شرایطی خاص و دور از محیط زندگی عمومی مردم باشند و قورباغه‌ها هم در فنس کشی‌های مخصوص نگهداری می‌شوند.

با ورد قورباغه‌ها به مزارع کار پرورش تازه شروع خواهد شد. هر قورباغه مولد بعد از 2 تا 3 ماه حداقل 300 هزار تخم خواهد گذاشت که درصد کمی از آن‌ها درنهایت قورباغه گوشتی خواهند شد زیرا هر قورباغه برای اینکه به قورباغه‌ای گوشتی تبدیل شود و تقریباً به‌اندازه یک مرغ برای مصرف برسد حداقل دو سال طول خواهد کشید. موضوعی که نشان می‌دهد بازگشت سرمایه پرورش قورباغه در چند سال ابتدایی خیلی سریع نخواهد بود. رضا شفایی دراین‌باره می‌گوید: «هر مزرعه‌دار حدوداً بعد از دو تا سه سال می‌تواند تولید گوشت خود را شروع کند و حدود 3 تا 4 سال بعد صادرات گوشت شروع خواهد شد زیرا مشتری‌های خارجی شما حداقل میزانی خاص از گوشت را هرسال از شما می‌خواهند و برای اینکه به آن میزان از تولید برسید چند سال زمان نیاز است.»
چرخه زندگی قورباغه

پرورش قورباغه را می‌توان در دو حالت انجام داد:

1-    پرورش قورباغه در حوضچه
2-    پرورش قورباغه در سوله‌های پرورش که ازلحاظ بهداشت مطمئن‌تر است.
برای پرورش قورباغه در استخر نیاز به ساخت‌وساز‌های دارید؛ ساخت حوضچه‌های، آزمایشگاه، انبار، رختکن، سالن سورت و ... که همه اطلاعات و مشخصات لازم در طرح توجیهی پرورش قورباغه به‌طور کامل آورده شده‌اند.

 
مزرعه پرورش قورباغه

شرایط احداث مزرعه پرورش قورباغه

برای پرورش قورباغه نیاز به زمینی به مساحت ۴۰۰۰ مترمربع با سطح مفید پرورشی ۲۵۰۰ مترمربع و تولید ۲۰ تن در یک دوره یک‌ساله هست.

ابعاد حوضچه‌های پرورش قورباغه

حوضچه‌های بتونی حدود ۷۰ درصد از مساحت مفید سالن تولیدی را شامل می‌شود و تولید در واحد سطح محاسبه می‌شود و ارتفاع استخر نباید بیش از ۸۰ سانتی متر باشد، چرا که در این صورت موجب تلف شدن قورباغه‌ها و از بین رفتن سرمایه شما خواهد شد.
 

آب موردنیاز برای پرورش قورباغه

علامت اشارهآب موردنیاز ۵ لیتر بر ثانیه برای واحدهای کوچک تا ۲۰ تن در نظر گرفته می‌شود.
علامت اشارهمزارع باید دارای فنس های توری به ارتفاع یک متر باشد و برای جلوگیری از شکار پرندگان سطح مزارع باید با وسیله مناسب پوشانده شود.
علامت اشارهمقدار تولید حداقل هفت کیلوگرم در واحد سطح هست و حداکثر در سیستم‌های متراکم ۲۰- ۱۶ کیلوگرم در مترمربع می‌توان تولید کرد.
علامت اشارهیک‌سوم فضای استخرهای پرورش لارو و پرواربندی باید آبگیری شود.
علامت اشارهکف محوطه تولیدی باید قابل شستشو و دارای محل تخلیه آب باشد.
علامت اشارهبه ازای هر ۲۰ تولید قورباغه ۴ اشتغال منظور می‌شود و در مراحل بعدی به‌صورت ۲۰ درصد محاسبه می‌شود.
علامت اشارهواحدهای تولیدی برحسب ظرفیت سالیانه تقسیم می‌شوند که واحدهای کوچک ۲۰ تنی و بر اساس جدول مساحت برای سایر ظرفیت‌ها تا حداکثر ۱۰۰ تن در سال محاسبه می‌گردد.
علامت اشارهاستخر قورباغه های مولد برای جفت‌گیری و هچری لزوماً مسقف هست ولی استخرهای قورباغه‌های کوچک و بالغ برحسب منطقه پرورش مسقف و یا غیر مسقف هست.
مکان جفت‌گیری شیشه‌ای و قابل‌مشاهده و دسترسی هست و سایر استخرها بتنی یا فایبرگلاس باشد بهتر است.
استخر پرورش قورباغه
 

شرکت و کلاس‌های پرورش قورباغه

علاقه‌مندان پرورش قورباغه به دنبال شرکت در کلاس‌ها و دوره‌های آموزش پرورش قورباغه هستند، لازم است که به این نکته توجه داشته باشید که کلاس‌هایی که در رابطه با پرورش قورباغه برگزار می‌شوند به‌صورت چندروزه و یا یک کلاس به‌صورت چندساعته برگزار می‌شود و بعدازاینکه شما در این کلاس شرکت کردید نمی‌توانید 100% مطمئن باشید که شما یک پرورش‌دهنده خواهید بود بلکه لازم ست که علاوه برگذراندن دوره تئوری دوره پرورش را به‌صورت عملی و تجربی نیز بگذارید، همچنین از کسانی که در این کار سابقه فعالیت دارند مشاوره بگیرید. در حال حاضر کلاس‌ها و دوره آموزشی پرورش قورباغه در تهران و شمال کشور برگزار می‌شوند که شما می‌توانید با پرداخت هزینه حدوداً یک‌میلیون تومان در این کلاس‌ها شرکت کنید.
کلاس پرورش قورباغه

 

آموزش پرورش قورباغه

 

نویسنده

سمیه ملکی

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید

مطالب مرتبط

دیدگاه های شما

افزودن یک دیدگاه