طرح توجیهی پرواربندی گوساله

طرح توجیهی پرواربندی گوساله

معرفی طرح
دام‌پروری از مشاغل مهمی است که اهمیت آن امروزه بر کسی پوشیده نیست. طرح پرواربندی گوساله هم به‌منظور تولید گوشت بسیار موردتوجه و دارای صرفه اقتصادی خوبی است.
هدف از پرواربندی گوساله نر، دستیابی به گوساله‌های قوی و سالم است که به‌خوبی رشد کرده باشند. گوساله‌های نر پرواری به‌منظور تأمین گوشت قرمز پرورش داده می‌شوند.
 اگر شما هم به پرواربندی گوساله علاقه‌مندید لازم است که حتماً اطلاعاتی را در این زمینه کسب کنید تا بتوانید بیشترین بازدهی را داشته باشید.

 
طرح توجیهی پرواربندی گوساله

سوا لاتی که ممکن است برای شما پیش بیاید:

سؤال 1- سود پرواربندی گوساله

مطمئناً مهم‌ترین مسئله‌ای که یک دامدار قبل از شروع بکار به آن فکر می‌کند سود پرواربندی گوساله است که پرواربندی گوساله در یک دوره چقدر سود خواهد داشت؟
برای اینکه بتوانید سود پرواربندی گوساله را محاسبه کنید باید قیمت روز گوساله پرواری را داشته باشید وقتی‌که شما فروش گوساله پرواری را بدانید جمع کل هزینه‌هایی که برای اجرای پرواربندی لازم دارید را از قیمت فروش کل کسر می‌کنید و به‌این‌ترتیب سود پرواربندی گوساله برای شما مشخص می‌شود.
در پرواربندی برای محاسبه سود پرواربندی گوساله فقط هزینه‌های مربوط به خرید دام و هزینه‌های خوراک را محاسبه می‌کنیم زیرا بقیه موارد برای هر دامدار ممکن است متفاوت باشد برای مثال یک دامدار ممکن است دام‌هایش را در محل اجاره‌ای نگه‌داری کند و دامدار دیگری ممکن است محل نگهداری دام‌ها را از قبل تهیه‌کرده باشد و هزینه‌ای بابت اجاره مکان نپردازد، همچنین هزینه مربوط به کارگر نیز متفاوت است و در هر دامداری تعداد کارگران می‌تواند متفاوت باشد و عمده هزینه‌ها مربوط به خرید دام و خوراک است که خرید دام 25% و تهیه خوراک و علوفه دام 60% کل هزینه‌ها را شامل می‌شود.

سؤال 2- بهترین سن برای خرید گوساله چند ماه است؟

برای شروع پرواربندی بهتر است که گوساله‌های بین 3 تا 6 ماهه را خریداری کنید که لاغر باشند و وزنی حدود 100 تا 150 کیلوگرم داشته باشند زیرا 50% مرگ‌ومیر در سال اول زندگی گوساله‌ها در شش هفته اول زندگی آن‌ها رخ می‌دهد و مسلماً مرگ‌ومیر گوساله‌ها سودآوری طرح را پایین می‌آورد.

سؤال 3- چه زمان می‌توان بیشترین بازدهی را از طرح داشت؟
شما زمانی می‌توانید بیشترین بازدهی را از طرح پرواربندی گوساله داشته باشید که پرواربندی شما بیشترین بازدهی را داشته باشد و بازدهی بالا زمانی اتفاق می‌افتد که شما در غذا و تغذیه گوساله‌ها نهایت توجه را داشته باشید. وقتی گوساله‌ها نيازهايشان ازلحاظ انرژی، پروتئین و سایر مواد مغذی تأمين از خوراکی که شما برای آن‌ها تهیه می‌کنید تأمین شود مطمئناً بهتر رشد کرده و بازدهی بهتری برای شما خواهند داشت.


سؤال 4 – انواع گوساله‌های پرواری کدم‌اند؟ پرواربندی گوساله گوشتی -پرواربندی گوساله هلشتاین - پرواربندی گوساله سیمینتال

انواع گوساله‌های پرواربندی شده در ایران شامل:1- گوساله‌های اصیل (مثل هلشتاین) (افزایش وزن روزانه حدود 1000 گرم) 2- گوساله‌های دو رگ (افزایش وزن روزانه 700 تا 800 گرم) 3- گوساله‌های بومی (میانگین افزایش وزن روزانه 600 گرم). در بین انواع نژادهای گوساله پرواری نوع سمینتال و هلشتاین سرعت رشد بیشتری دارد.

سؤال 5- در یک سال چند دوره پرواربندی را می‌توان داشت؟

گوساله‌های لاغری که موقع خرید 150 کیلو وزن‌دارند را در 6 ماه می‌توان پروار کرد و به وزن 350 تا 400 کیلو و ازآنجایی‌که که بهترین وزن برای کشتار گوساله‌ها 350 تا 400 کیلوگرم است. اگر شما گوساله‌های 6 ماهه را خریداری کنید مهم‌ترین مزیتش این است که می‌توانید در یک سال دو دوره پرواربندی داشته باشد و به سوددهی بالاتری برسید. البته ناگفته نماند که بهترین زمان برای پروار گوساله‌ها فصل پاییز و زمستان است زیرا پرواربندی در فصل سرد راندمان بهتری دارد و به دلیل زیاد بودن گوساله‌ها معمولاً قیمت خرید پایین‌تر است، گاوها در فصل‌های گرم سال خوراک کمتری دارند و وزن گیری آن‌ها کمتر است. گاوها در زمستان تا دمای منفی 40 درجه (40-) را تحمل می‌کنند.
طرح توجیهی پرواربندی گوساله

سؤال 6 – بهترین فصل برای فروش گوساله‌ها چه زمانی است؟

بهترین فصل برای فروش هم اوایل تابستان هرسال است، چراکه مصرف گوشت گوساله زیاد شده و بالطبع قیمت آن افزایش می‌یابد.
سؤال 7- علت مرگ‌ومیر و یا بیماری گاوها بعد از انتقال به جایگاه جدید چیست؟
یکی از مواردی که باعث ناراحتی و شکایت بسیاری از دامداران شده است این است که می‌گویند ما هنگام خرید دام بسیار دقت کرده‌ایم و گوساله‌های سالم و نژاد خو را خریداری کرده‌ایم و گوساله‌ها قبل از انتقال بسیار سالم و سرحال بوده‌اند اما زمانی که همان گوساله‌ها را به جایگاه خودمان منتقل کرده‌ایم بیمار و حتی در تلف‌شده‌اند.

در این خصوص لازم است بدانید که برای انتقال دام از محل نگهداری قبلی به جایگاه جدید لازم است که به موارد زیادی توجه کنید:
1-    یکی از مشکلاتی که یکی از دامداران بعد از انتقال دام‌هایش با آن روبرو شد این بود که این دامدار دام‌هایش را از شمال خریداری کرده بود و زمانی که آن‌ها را به غرب کشور منتقل کرده بود، بعد مدتی 3 مورد فوت در بین گاوهایش داشت بعد از بررسی‌های انجام‌شده معلوم شد که گاوها ریه‌هایشان به محل جدید عادت نداشت و همین موضوع باعث عفونت ریه و در آخر باعث مرگ آن‌ها شده بود.

2-    اگر در منطقه‌ای که شما گاوداری‌تان ر احداث کرده‌اید تب برفکی باشد باید حتماً قبل از انتقال گاوها به جایگاه جدید باید برای گوساله‌ها از مولتی‌ویتامین + آنتی‌بیوتیک استفاده کنید.

3-    گوساله‌ها را در طی مسیر اگر طولانی است تشنه نگه ندارید و حتماً آب سالم به آن‌ها دهید.

4-    چند ساعت قبل از اینکه گوساله‌ها را منتقل کنید به گوساله‌ها غذا ندهید.

5-    تا جای ممکن سعی کنید از نان خشک برای تغذیه گاوها استفاده نکنید و اگر استفاده می‌کنید کمتر از 2 کیلوگرم در روز باشد زیرا مصرف بیش از 2 کیلوگرم نان خشک در روز باعث به وجود آمدن مشکلات گوارشی برای دام می‌شود.

 

جيره غذايي گوساله گوشتي

لازم است دقت کنید که منظور از غذای بهتر حتماً غذای گران‌تری نیست بلکه غذایی است که همه نیازهای جيره غذايي گوساله گوشتي را تأمین کند؛ بنابراین در پرورش گوساله پرواربندی مدیریت تغذیه گوساله پرواری بسیار حائز اهمیت است. در پرواربندی گوساله حدود 60% هزینه‌های جاری مربوط به تهیه غذا و خوراک دام است؛ بنابراین مدیریت تغذیه گوساله پرواری در افزایش وزن گوساله‌ها بسیار مهم است.
جيره غذايي گوساله گوشتي

بهترین نژاد گوساله‌های پرواری کدم‌اند؟

بهترین نژاد گوساله‌های پرواری در ایران را می‌توان به ترتیب اولویت به شرح زیر نام برد:
 1 – سمینتال 2- هلشتیان 3- دو رگ 4- بومی به ترتیب اولویت است.

قیمت گوساله پرواری در سال 98

در اوایل سال 97 قیمت گوساله حدود 17 هزار تومان بود که با توجه به بالا رفتن قیمت دلار و افزایش قیمت هزینه خوراک دام قیمت گوساله در ماه‌های پایانی سال به 37 تا 40 هزار تومان هم رسید.

در تاریخ 28 / 1 /98 قیمت هر کیلو دام کشتار حدوداً 36 تا 39 هزار تومان است.

ضریب تبدیل گوساله پرواری

ضریب تبدیل غذایی در گوساله پرواری: ضریب تبدیل خوراک در گوساله پرواری مقدار خوراکی که سبب افزایش وزن یک کیلوگرم می‌شود، ضریب تبدیل غذایی می‌گویند.
اگر بخواهیم مثالی بزنم که با این معنی بهتر آشنا شوید این‌طور می‌توان گفت که مثلاً برای اینکه مرغ گوشتی یک کیلوگرم افزایش وزن داشته باشد لازم است که 2 کیلوگرم دان مصرف کند. لذا ضریب تبدیل آن مساوی 2 است. ضریب تبدیل برای گوساله پرواری 5/6 تا 7, گوسفند 7, شترمرغ 4 است.
پس اگر بخواهید بدانید که سودآوری طرح‌های پروری با توجه به ضریب غذایی آن‌ها چگونه است باید بدانید که هرچقدر ضریب تبدیل غذایی کمتر باشد هزینه خوراک کمتر بوده و سودآوری طرح بیشتر خواهد بود.

یادتان باشد ضریب تبدیل غذایی با افزایش سن زیاد می‌شود. مثلاً این ضریب برای گوساله‌های پرواری در سن 3 تا 6 ماه معادل 4، برای 6 تا 9 ماهه معادل 6 تا 8 و برای گوساله‌های 9 تا 12 ماهه معادل 8 تا 10 می‌باشد. دقت بفرمایید که با افزایش سن دام ضریب تبدیل غذایی بیشتر شده و بعد از مدتی پرواربندی دیگر سودآوری نخواهد داشت. توجه داشته باشید که همیشه باید مقدار خوراک مصرفی روزانه در گاوداری پرواری و همچنین میانگین افزایش وزن گوساله‌ها (به‌صورت نمونه‌گیری در دوره‌های 15 روزه) مشخص باشد تا بتوان ارزیابی درستی از میزان درآمد و هزینه‌ها داشت.
ضریب تبدیل گوساله پرواری

داروهای چاق‌کننده گاو و دام

اگر دام‌ها خوراک مناسب با رژیم غذایی خوبی داشته باشند وزن گیری آن‌ها خوب خواهد بود. ولی معمولاً دام به دلیل داشتن بیماری مزمن، آبستنی و یا عدم استفاده از تغذیه باکیفیت و مرغوب لاغر می‌شود که بهترین راه برای رفع لاغری و چاق کردن دام‌ها، استفاده از غذای مرغوب، ترکیبات ویتامینه و معدنی و نیز ترکیبات ضد انگل است تا دام به‌مرورزمان چاق‌تر شود و اثر بیماری درر حیوان کم شود.

جایگاه گوساله پرواری

جایگاه گوساله پرواری فضاها و تأسیساتی در یک واحد پرواربندی هستند که دام را در آنجا نگهداری می‌کنند.
فضاهای مختلف در یک دامداری را می‌توان به شرح زیر نام برد:
1-    سالن پرورش دام‌ها (اصطبل)
2- بهاربند (محلی باز برای گردش دام‌ها)
3- آخور و آبشخور
4- انبار علوفه
5-سیلوی علوفه
6-سکوی بارگیری
7-قرنطینه
8-انبار کود
9-ساختمان مسکونی
در طرح توجیهی پرواربندی گوساله که در ادامه لینک آن را برای شما آورده‌ایم همه جایگاه‌های لازم برای گوساله پرواری
به همراه متراژ آن‌ها و همچنین هزینه ساخت هر مترمربع در سال 98 آورده شده است.

 

دانلودها:

طرح توجیهی پرواربندی گوساله 30 راسی سال 98 طرح توجیهی پرواربندی گوساله 30 راسی سال 98
طرح توجیهی پرواربندی گوساله 20 راسی 98 | طرح توجیهی گاو گوشتی 20 راسی 98  طرح توجیهی پرواربندی گوساله 20 راسی 98 | طرح توجیهی گاو گوشتی 20 راسی 98
 دانلود طرح توجیهی پرواربندی گوساله 10 راسی |طرح توجیهی گاو گوشتی 10 راسی 98    دانلود طرح توجیهی پرواربندی گوساله 10 راسی |طرح توجیهی گاو گوشتی 10 راسی 98
 
طرح توجیهی پرواربندی گوساله 100 راسی 98  طرح توجیهی پرواربندی گوساله 100 راسی 98

طرح توجیهی پرواربندی گوساله 10 راسی سال 1400طرح توجیهی پرواربندی گوساله 10 راسی | سود گوساله پرواری در سال ۱۴۰۰


طرح توجیهی پرواربندی گوساله 20 راسی,طرح توجیهی پرواربندی گوساله 30 راسی,طرح توجیهی پرواربندی گوساله 10 راسی,دانلود رایگان طرح توجیهی پرواربندی گوساله 10 راسی,طرح توجیهی گاو گوشتی 10 راسی,طرح توجیهی گاوداری گوشتی 50 راسی سال 97,سود پرواربندی گوساله,طرح توجیهی پرواربندی گوساله,کانال پرواربندی گوساله,پرواربندی گوساله هلشتاین, ضریب تبدیل گوساله پرواری,ضریب تبدیل گاو سمینتال,جایگاه گوساله پرواری,

نویسنده

سمیه ملکی

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید

مطالب مرتبط

دیدگاه های شما

افزودن یک دیدگاه