طرح توجیهی گلخانه هیدروپونیک گوجه فرنگی

طرح توجیهی گلخانه هیدروپونیک گوجه‌فرنگی نگارش سال 98

مقدمه

گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای یکی از مهم‌ترین محصولات و صیفی‌جاتی است که در گلخانه هم کاشته می‌شود و از اهمیت بالایی برخوردار است. رنگ قرمز و خوش‌رنگ آن باعث شده که به انواع مختلف مصرف شود. ازجمله به‌صورت خام و یا پخته‌شده، در بسیاری از غذاها، سس‌ها، سالادها و ... مصرف می‌شود.

طرح موجود

طرح توجیهی گلخانه هیدروپونیک گوجه‌فرنگی 3000 متری است برای دانلود طرح توجیهی گلخانه هیدروپونیک گوجه‌فرنگی 1000 متری روی لینک زیر کلیک کنید.

دانلود طرح توجیهی گلخانه هیدروپونیک گوجه‌فرنگی 1000 متری نگارش 98


 

معرفی محصول

گوجه‌فرنگی منبع اصلی لیکوپن آنتی‌اکسیدانی است که در احتمال ابتلا از بیماری‌هایی همچون خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان را کاهش می‌دهد.
محتوای آب گوجه‌فرنگی حدود 95٪ است. 5٪ دیگر شامل کربوهیدرات‌ها و فیبر هستند. گوجه‌فرنگی منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف و فیبراست، آن‌ها همچنین منبع خوبی از ویتامین C، پتاسیم، فولات و ویتامین K هستند.
در ادامه مواد مغذی‌ای که در یک گوجه کوچک خام (100 گرم) وجود دارد را آورده‌ایم:
 کالری: 18
 آب: 95٪
 پروتئین: 0.9 گرم
 کربوهیدرات: 3.9 گرم
 شکر: 2.6 گرم
 فیبر: 1.2 گرم
 چربی: 0.2 گرم
طرح توجیهی گلخانه هیدروپونیک گوجه فرنگی

شرایط کشت گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی در انواع و گونه‌های مختلفی در سراسر جهان پرورش داده می‌شود؛ که برای پرورش نیاز به آب‌وهوای معتدل دارد و اگر بخواهیم گوجه‌فرنگی را در زمین کشت کنیم در همه فصل سال امکان کشت وجود ندارد. ازآنجایی‌که شرایط آب‌وهوایی و دما تأثیر بسزایی در کیفیت محصولات زراعی دارد، در یک گلخانه به‌خوبی می‌توان دما و هوای محیط و نور را کنترل کرد و به محصول باکیفیت‌تری دست‌یافت این‌ها مواردی هستند که در کیفیت محصول تأثیر زیادی دارند... از مزایایی مهم احداث گلخانه گوجه‌فرنگی این است که گلخانه‌ای امکان را فراهم می‌کند که در همه فصل‌های سال اقدام به کاشت و پرورش گوجه‌فرنگی کنیم و محصول تازه را به بازار عرضه کنیم.

طرح توجیهی گلخانه هیدروپونیک گوجه فرنگی

برای احداث گلخانه گوجه‌فرنگی نیاز به گرفتن مجوز است و برای اخذ پروانه تاسیس گلخانه بایستی متقاضی  زمینی به مقدار حداقل 5000 مترمربع که دارای  آب و برق و…  باشد را  ارائه نموده و در خواست احداث گلخانه ای با سطح حداقل 3000 مترمربع را داشته باشد تا با طی مراحل قانونی موفق به اخذ پروانه تاسیس گردد.(حداقل مساحت برای گرفتن تسهیلات برای احداث گلخانه 3000 مترمربع است).

برای احداث گلخانه گوجه‌فرنگی نیاز به یک سازه و پوشش گلخانه مناسب داریم. به‌منظور پرورش گوجه‌فرنگی از انواع گلخانه‌ها (پلاستیکی یا شیشه‌ای) در اشکال مختلف می‌توان استفاده نمود. اسکلت این گلخانه‌ها از چوب و فلز و احتمالاً قسمتی از دیوارهای آن از آجر یا سیمان ساخته می‌شود. * برای اینکه یک سازه گلخانه در برابر باد و باران و برف مقاوم باشد از گلخانه‌هایرانی و سازه گلخانه اسپانیایی با حداقل ارتفاع 5 متر می‌توان استفاده کرد.
گلخانه‌هایی که دیواره‌های آن‌ها کاملاً از شیشه و یا پلاستیک انتخاب شود نفوذ حرارت و نور در روزهای آفتابی به داخل گلخانه افزایش داشته ولی بعد از غروب آفتاب حرارت بیشتری را از دست می‌دهند.
هرچند که هزینه تأمین حرارت گلخانه‌های تمام شیشه‌ای خصوصاً در مناطق سردسیر سنگین است ولی شاغلین این حرفه به دلیل استفاده از نور بیشتر، از این گلخانه‌ها استفاده می‌کنند.

چنانچه در تهیه اسکلت گلخانه چوب به کار رود لازم است که از تخته‌های محکم استفاده کرده و آن‌ها را با مواد شیمیایی مناسب آغشته نمود. اسکلت گلخانه به‌خصوص اسکلت‌های چوبی را باید به‌وسیله رنگ‌های روشنی که نور را منعکس می‌نمایند رنگ‌آمیزی کرد.

برای اسکلت این گلخانه‌ها که در ابعاد و اشکال مختلف ساخته می‌شوند می‌توان از لوله‌های فلزی توخالی و میله‌های گرد توپر استفاده کرد که ساده‌ترین آن ته نیم استوانه‌ای (quonset) است. پوشش گلخانه را علاوه بر شیشه می‌توان از پلی‌اتیلن و فایبرگلاس نیز تهیه کرد.

تیپ‌های مختلف سازه‌های موجود, مزایا و معایب

 
عیوب مهم مزایای مهم نوع دریچه مصالح تیپ گلخانه
تولید کم- آفات بیماری‌های زیاد و عمر کم ارزان بدون دریچه چوب-پلاستیک چوبی
افزایش مصرف سوخت آلودگی کم و عمر زیاد جانبی-سقفی لوله گالوانیزه-پلاستیک تونلی:تک‌واحدی
گران تهویه خوب, قابل خودکار شدن جانبی-سقفی لوله گالوانیزه-پلاستیک پیوسته:چند واحدی
بسیار گران ، هزینه سوخت بالا استحکام بالا، عمر طولانی تهویه خوب –قابل خودکار شدن جانبی- سقفی اسکلت فلزی-شیشه شیشه‌ای
 

 


افزایش میزان برداشت گوجه فرنگی گلخانه ای در هر متر مربع

اگر می خواهید محصولات شما در گلخانه بیشترین بازدهی و سود را داشته باشد لازم است که در ساخت سازه گلخانه استانداردهای لازم رعایت شود. اگر سازه گلخانه را استاندارد بسازید می‌توانید از گونه‌های گوجه‌فرنگی که رشد آن‌ها (نامحدود) است استفاده کنید و محصول بیشتری را در طی دوره طولانی‌تری برداشت کنید. گونه نامحدود به این معنی است که همیشه رشد می‌کند و محصول می‌دهد.
طرح توجیهی گلخانه هیدروپونیک گوجه فرنگی

بعد از ساخت سازه باید شرایط را برای کشت گوجه‌فرنگی آماده کنید که در ادامه نکات مهم در کاشت گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای را باهم مرور می‌کنیم:

موارد مهم در کاشت گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای

1- دما: دما در گلخانه بسیار مهم است. ابتدا دما را بررسی و کنترل کنید. براینکه گوجه‌فرنگی‌ها رشد بهتری داشته باشند باید دمای گلخانه روزها در بازه  دماییِ 21 تا 27 درجه و شب‌ها در بازه  دماییِ 16 الی 18 درجه  سانتی‌گراد باشد. 21 و 16 برای روز ابری و 27 و 18 برای روز آفتابی مدنظر است.
در گلخانه باید رطوبت را کنترل کرد و میزان رطوبت نباید بیشتر از 90 درصد باشد زیرا در رطوبت بالای 90 درصد شرایط رشد قارچ فراهم می‌شود.
 
2- انتخاب گوجه‌فرنگی: برای داشتن محصول مرغوب و باکیفیت باید گونه‌ای از گوجه‌فرنگی را برای کاشت انتخاب کنید که با شرایط گلخانه‌ای سازگارتر باشد.
3- انتخاب بستر مناسب :مرحله بعدی برای کار انتخاب کردن یک بستر مناسب برای کشت محصول است.

شما می‌توانید از ترکیب بدون خاک یا یکی از موارد زیر استفاده نمایید:
- کیسه‌های پرلیت یا قطعات سنگ، ارزان‌ترین گزینه در این حوزه محسوب می‌شوند.
- برخی از پرورش‌دهندگان ترجیح می‌دهند از ترکیب خزه  اسفاگنوم و ورمی کولیت با نسبت مساوی استفاده نمایند.
- ترکیب خاک استریل بخرید یا خودتان آن را بسازید. حتماً قبل از استفاده از خاک یا کود باغچه، آن‌ها را استریل کنید. درصورتی‌که تمایل به نصب سیستم آبیاری ندارید، می‌توانید این گزینه را انتخاب کنید.
گلخانه هیدروپونیک مشهور به کشت بدون خاک است.
کشت هیدروپونیک
کشت هیدروپونیک یا بدون خاک

4- انتخاب روش آبیاری : مرحله بعدی بحث آبیاری محصول و انتخاب یک روش مناسب جهت آبیاری است؛ که معمولاً در گلخانه‌ها از روش آبیاری قطره‌ای آبیاری استفاده می‌کنند.
البته اگر می‌خواهید هزینه‌ها کمتر باشند آبیاری را می‌توان به‌صورت دستی هم انجام داد. ولی آبیاری قطره‌ای بهتر است زیرا این روش ضمن کنترل یکنواخت رطوبت خاک، برنامه آب‌رسانی را سهل‌تر کرده و نیازمندی‌های مربوط به آب و کارگر را کاهش خواهد داد.


 
ناگفته نماند که درروش هیدروپونیک نیازی به آبیاری قطره‌ای نیست؛ و لازم است که شما باید قبل از کاشت و تولید گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای به روش هیدروپونیک حتماً اقدام به تهیه فرمول غذایی گوجه‌فرنگی نمایید تا از همان ابتدای کاشت بر اساس اصول صحیح تغذیه جلو رفته و علاوه برافزایش عملکرد و تولید محصول باکیفیت عمر بوته‌های خود را افزایش داده و مدت‌زمان بیشتری از بوته‌ها گوجه بگیرید و درواقع دوره کشت را طولانی‌تر می‌کنید. فرمول غذایی که گفته شد مخصوص کاشت گوجه‌فرنگی هیدروپونیک گلخانه‌ای در بستر کاشت مواد آلی مانند کوکوپیت و پیت است.
 

طرح توجیهی گلخانه هیدروپونیک گوجه فرنگی

هزینه احداث گلخانه 1000 متری در سال 98

هزینه احداث گلخانه به تمام هزینه های اطلاق می شود که از ابتدا تا انتهای کار باید در نظر بگیریم .
این هزینه احداث گلخانه از گرفتن هزینه های لازم جهت گرفتن مجوز تا هزینه های ساخت و ساز سازه که مهترین و بیشترین هزینه را شامل می گود گرفته تا هزینه های مربوط به تامین مواد اولیه و بذر و هزینه های کارگرو ... را گفته می شود.

هزینه تمام شده گلخانه با توجه به نوع سازه و کیفیت گلخانه متفاوت است , طی دستور العمل های ابلاغ شده گلخانه های استاندارد مورد پذیرش جهاد کشاورزی در چهار کلاسA، B ،C ،D طبقه بندی می شوند که به ترتیب از A به D  کیفیت و هزینه احداث آنها افزایش می یابد.

برای تولید اکثر محصولات گلخانه ای و همچنین اطمینان از مقاومت سازه گلخانه در برابر وزش باد، وزن برف، تنش های محیطی و حوادث غیره مترقبه مانند سیل، طوفان، زلزله و ….نیازمند احداث گلخانه ای هستیم که حداقل استانداردهای لازم را دارا باشد. عامل مهمی که کیفیت تولید محصولات گلخانه ای را در فضای محصور گلخانه نسبت به تولید محصول در فضای آزاد متمایز می سازد امکان کنترل 4 عامل موثر در تولید یعنی درجه حرارت، میزان رطوبت، تهویه و میزان نور است. بنابراین حداقل انتظار یک تولید کننده از فضای گلخانه ای این است که محیطی با قابلیت کنترل موارد فوق در بالاترین سطح بوده ودر آن تبادل دما، رطوبت و…. با محیط در پائین ترین سطح باشد .همچنین فضای گلخانه بایستی قابلیت جلوگیری از نفوذ و گسترش آفات و بیماریها را دارا بوده و با فراهم آوردن بهترین شرایط تولید محصول و رشد گیاه میزان ریسک تولید را به حداقل ممکن برساند.

بنابراین قیمت تمام شده هزینه احداث گلخانه 1000 متری در سال 98 را بر اساس پارامترها و استانداردهای گفته شده تعیین می کنند.
  سرمایه لازم جهت ساخت گلخانه

کشت هیدروپونیک
 

میزان برداشت گوجه فرنگی در گلخانه هیدروپونیک

میزان تولید گوجه فرنگی گلخانه ای و همچنین میزان برداشت گوجه فرنگی در گلخانه هیدروپونیک به ازای هر 1000 متر - تن گوجه در سال است .

 
مزایای کاشت گوجه فرنگی در گلخانه هیدروپونیک

 در این نوع کشت با توجه به نیاز گیاه و رشد آن، مواد مغذی مورد نیاز به گیاه ترزیق می‌شود. همچنین با توجه به محدودیت خاک در کشت معمولی و آفات و بیماری‌های مختلف، در کشت هیدروپونیک چنین مشکلاتی وجود ندارد.طرح توجیهی گلخانه هیدروپونیک گوجه‌فرنگی
خلاصه طرح
1-عنوان فعاليت: گلخانه هیدروپونیک گوجه فرنگی
2-ظرفيت : 250 تن در سال
3-مجري طرح: -
4-محل اجرا : -
5-اشتغال طرح : 6نفر
6-سرمايه ثابت طرح : 19839.18میلیون ریال-یک میلیارد و هشتصد و سی و نه میلیون تومان
7-سرمايه گذاري کل طرح : 21490.54میلیون ریال-دو میلیارد و صد وچهل و نه میلیون تومان
8-ميزان زمين طرح : 5000متر مربع
9-ميزان زمين بنا : 3600متر
10-ميزان تسهيلات مورد نياز : 17192.43میلیون ریال-یک میلیارد و هفتصد و نوزده میلیون تومان
11-نوع تسهيلات : وام 5 ساله
12-نقطه سربه سر توليد : 54.62%
13-مدت برگشت سرمايه : 5سال
14-نرخ بازدهي سرمايه : 55.82%
15-نرخ تورم: 20%

فهرست مطالب موجود در طرح توجیهی گلخانه هیدرو پونیک گوجه فرنگی نگارش سال 98:
برآورد زمین  یا مکان مناسب برای طرح توجیهی گلخانه هیدرو پونیک گوجه فرنگی
برآورد محوطه سازی های لازم
برآورد هزینه ساخت و ساز
برآورد هزینه خرید و لیست ماشین آلات و تجهیزات
برآورد تاسیسات عمومی و تجهیزات (تاسیسات)
برآورد وسایل حمل و نقل

برآورد تجهیزات لازم برای گلخانه
برآورد آب ،برق ،سوخت مصرفی
برآورد هزینه تعمیرات ونگهداری
برآورد حقوق و دستمزد نیروی انسانی

برآورد هزینه ثابت
برآورد هزینه های سرمایه ای
برآورد هزینه قبل از بهره برداری
برآورد سرمایه در گردش مثل خرید بذر و نشا و...
برآورد نحوه سرمایه گذاری کل
 برآورد هزینه استهلاک پس از اجرای توسعه :
برآورد هزینه تولید سالیانه

برآورد قیمت تمام شده
قیمت فروش
درصد فروش در نقطه سربه سر
برآورد سود و زیان ویژه
برآورد سرمایه ثابت سرانه
برآورد کل سرمایه گذاری سرانه
برآورد نرخ بازدهی سرمایه
برآورد دوره برگشت سرمایه
برآورد درصد فروش در نقطه سربه سر
برآورد ارزش افزوده خالص و نا خالص و نسبت های آن
نرخ تورم
جدول سود و زیان

ارزش زمانی پول -نرخ تنزیل
ویدیو از گلخانه هیدروپونیک گوجه فرنگی و کاهو گلخانه ای به روش هیدرووپونیک

طرح توجیهی احداث گلخانه صیفی جات

 

طرح توجیهی گلخانه هیدروپونیک گوجه‌فرنگی 3000 متری است برای دانلود طرح توجیهی گلخانه هیدروپونیک گوجه‌فرنگی 1000 متری روی لینک زیر کلیک کنید.

 

دانلود طرح توجیهی گلخانه هیدروپونیک گوجه‌فرنگی 1000 متری نگارش 98

نویسنده

سمیه ملکی
  قیمت:22000تومان

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید

مطالب مرتبط

دیدگاه های شما

افزودن یک دیدگاه