طرح توجیهی گلخانه هیدروپونیک خیار

معرفی طرح توجیهی گلخانه هیدروپونیک خیار نگارش سال 98

هدف از اجرای طرح توجیهی گلخانه خیار هیدروپونیک راه‌اندازی یک گلخانه به‌صورت هیدروپونیک برای پرورش خیار گلخانه‌ای است . مساحت گلخانه موردنظر 3000 متر و مساحت زمین 5000 متر محاسبه‌شده است. همه مواردی که در احداث گلخانه خیار مورد اهمیت هستند در طرح بررسی‌شده‌اند موارد مهمی ازجمله:
هزینه احداث گلخانه هیدروپونیک خیار , درآمد گلخانه , هزینه ساخت گلخانه و خرید تجهیزات و خرید بذر در سال ۹8 , سود گلخانه خیار , و موارد مهم دیگری که همه اطلاعات توسط کارشناسان مجرب شرکت الماس طرح تهیه‌شده‌اند.

 
طرح توجیهی گلخانه هیدروپونیک خیار

آخرین ویرایش طرح مربوط به سال 1398  و شامل فایل ورد و پی دی اف (pdf- word) است.

 

طرح توجیهی احداث گلخانه صیفی جات
 

خیار گلخانه‌ای

خیار گلخانه‌ای یکی از پرطرفدارتریم محصولاتی است که به‌صورت هیدروپونیک هم در گلخانه پرورش داده می‌شود و درآمد خوبی هم دارد؛ زیرا خیار همه‌روزه توسط همه مردم در انواع مختلف مصرف می‌شود. خیار گیاهی گل‌دار از خانواده کدوئیان است. خیار در اصل در ابتدا در جنوب آسیا پرورش داده می‌شده است ولی در حال حاضر در همه‌جا پرورش داده می‌شود، ازآنجایی‌که خیار میوه‌ای بسیار خوشمزه است و مصرف زیادی دارد پرورش خیار به‌صورت گلخانه‌ای سود نسبتاً خوبی خواهد داشت زیرا با پرورش خیار در گلخانه به‌صورت هیدروپونیک علاوه بر بالا بردن بازده کار و بالا بودن کیفیت محصول در همه فصل سال امکان پرورش و برداشت خیار وجود دارد.
 
      خیار به‌طورکلی در سه نوع پرورش داده می‌شود:
  1. خیار برشی (همان مجلسی)
  2. خیار ترشی (خیار شور)
  3. خیار بدون دانه (خیار گلخانه‌ای)
    روش و نحوه کاشت خیار
          خیار را می‌توان به دو روش کشت کرد:
  1. پرورش خیار در فضای آزاد
  2. پرورش خیار در گلخانه

کشت خیار گلخانه‌ای به روش هیدروپونیک

خیارها در گلخانه هیدروپونیک خیلی سریع رشد می‌کنند، شرایطی که لازم است در گلخانه برای رشد خیارها فراهم شود؛ دما و رطوبت و وجود مواد مغذی در تغذیه آن‌ها به مقدار کافی است.
 طرح توجیهی گلخانه هیدروپونیک خیار

نکات مهم در شرایط محیط گلخانه‌ای

شرایط در گلخانه باید برای رشد خیارها به‌طور مطلوب فراهم شود تا بازدهی به بهترین شکل انجام شود... متوسط دمای گلخانه در روز ۲۵ و در شب ۲۰ درجه باید باشد تا خيارها خوب رشد کنند. در دمای ۱۸ درجه رشد خیار کند و در دمای کمتر از ۱۰ درجه رشد و میزان تولید گیاه به‌شدت کاهش می‌یابد. اگر دمای یک درجه سانتی‌گراد پایین‌تر از یک یا دو یا دو ساعت زمانی که دمای هوای سردتر است، گیاهان به چند روز کاهش پیدا می‌کنند؛ اما آن‌ها باید رشد کنند و تولید کنند تا زمانی که درجه حرارت بیشتر حفظ شود.
دمای گلخانه برای رشد خیار باید کمی گرم‌تر از گیاهان دیگری مانند گوجه‌فرنگی باشد. بعضی مکان‌ها برای احداث گلخانه معمولاً گرم‌تر از مکان‌های دیگر است. هنگام طراحی طرح گلخانه خود، حتماً به این موارد توجه کنید. برای مثال اگر شما در یک گلخانه قصد پرورش چند نوع صیفی‌جات رادارید باید خیار هیدروپونیک را در مکان‌های گرم‌تر گلخانه قرار دهید تا بهتر رشد کنند.
رطوبت مطلوب برای رشد بوته خیار حدود ۷۰ درصد هست. رطوبت بیشتر از این مقدار باعث بروز برخی بیماری‌های قارچی ازجمله سفیدک دروغی می‌شود.

برای تولید خیار هیدروپونیک در گلخانه باید به موارد زیر توجه داشت:

زمان مناسب برای کشت: شرایط آب و هوایی منطقه می‌تواند تأثیر بسزایی در کیفیت و میزان محصول تولیدی داشته باشد. اگر در زمان مناسب به کشت بپردازیم می‌توانیم بهره‌برداری مناسب‌تری را شاهد باشیم.
 انتخاب بذر خیار: خیار بذرهای و انواع مختلفی دارد که برای گرفتن نتیجه بهتر باید همه از بذر مناسب استفاده کنیم. به‌عنوان‌مثال بعضی کشاورزان اگر بذر را در یک نوبت بکارند و محصول خوبی برداشت کنند ممکن است که برای دفعه بعد نیز همان بذر را برای کشت انتخاب کنند که با توجه به فصل سال ممکن است آن بذر در آن موقع محصول خوبی ندهد بنابراین انتخاب بذر مناسب بسیار مهم است.

آموزش کشت هیدروپونیک خیار گلخانه ای

 نحوه کاشت خیار: خیار را می‌توان به دو روش در گلخانه کشت کرد:

  1. کشت بذر (کشت مستقیم)
  2. کشت نشاء (کشت خزانه‌ای)
کشت مستقیم و کشت خزانه‌ای که برای صرفه‌جویی از امکانات گلخانه‌ای بهتر است از کشت در خزانه بهره گرفت تا مراقبت بیشتری نیز بر روی آن‌ها صورت گیرد.
 انتقال نشاء خیار: زمانی که بذرهای خیار رشد و نمو کافی کردند و سبز شدند آن‌ها را به بستر مناسب خاکی و یا آبی (درروش هیدروپونیک) گلخانه منتقل می‌کنیم.
 تراکم بوته‌های خیار گلخانه‌ای
 تغذیه‌ی خیارهای گلخانه‌ای
 آبیاری
 هرس کردن
 برداشت محصول
 پایین‌کشی بوته‌های خیار

آموزش کشت خیار

 

گلخانه هیدروپونیک خیار

پرفروش‌ترین محصولات گلخانه‌ای

در بین همه محصولاتی که می‌توان در گلخانه پرورش داد بعضی از محصولات گلخانه‌ای پرفروش‌تر و سودآورتر هستند.
در بین صیفی‌جات گلخانه‌ای؛ خیار گلخانه‌ای، گوجه گلخانه‌ای و فلفل دلمه‌ای و همچنین توت‌فرنگی پرفروش‌ترین محصولات گلخانه‌ای هستند.
انگور گلخانه‌ای، گوجه‌سبز گلخانه‌ای، گیلاس گلخانه‌ای، کدوی و کاهو گلخانه‌ای و ... از دیگر محصولاتی هستند که در گلخانه می‌توان پرورش داد اما جز محصولات پردرآمد و پرفروش محسوب نمی‌شوند.

 
مزایای کشت گلخانه‌ای؛ اهمیت کشت گلخانه‌ای

کشت‌های گلخانه‌ای امروزه از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند زیرا:
  1. سازه گلخانه را می‌توان در محیط‌هایی که خاک مناسبی برای کشاورزی ندارند احداث نمود.
  2. توليد بيش از يك محصول در سال (كه در مورد خيار توليد سه بار در سال و همچنين در مورد گوجه‌فرنگی توليد دو بار در سال ممكن است)
  3.  در همه فصل‌های سال حتی فصل سرد هم می‌توان تولید را داشت.

  4. افزايش كيفيت محصول توليدي: با توجه به اینکه همه عوامل محیطی مثل دما و رطوبت تحت کنترل است کیفیت محصول نهایی نیز افزایش خواهد یافت.

    گلخانه هیدروپونیک خیار

هزینه احداث گلخانه هیدروپونیک خیار 98

هزینه احداث یک گلخانه هیدروپونیک خیار با توجه به نوع سازه و تجهیزات مورداستفاده متفاوت است . ولی ازآنجایی‌که ما در سال 97 و 98 با افزایش قیمت در همه بخش‌ها موجه بودیم هزینه‌های اولیه احداث گلخانه هم افزایش چشمگیری داشتند به‌طوری‌که هزینه احداث هر متر گلخانه در سال 98 کمتر از 300 هزار تومان نیست و برای احداث یک گلخانه 3000 متری فقط 900 میلیون تومان هزینه احداث و ساخت گلخانه می‌شود.برای آشنایی بیشتر با هزینه ساخت گلخانه با سایت اسمارت بین مراجعه کنید.

طرح توجیهی گلخانه هیدروپونیک pdf خیار

فهرست مطالب موجود در طرح توجیهی گلخانه هیدروپونیک خیار نگارش سال 98:

برآورد زمین برای احداث گلخانه خیار به روش هیدروپونیک
برآورد محوطه سازی
برآورد هزینه ساخت و ساز و یا تعمیر ساختمان ها
برآورد هزینه خرید و لیست ماشین آلات و تجهیزات
برآورد تاسیسات عمومی و تجهیزات (تاسیسات)
برآورد وسایل حمل و نقل


برآورد مواد اولیه گلخانه هیدروپونیک خیار
برآورد آب ،برق ،سوخت مصرفی
برآورد هزینه تعمیرات ونگهداری
برآورد حقوق و دستمزد نیروی انسانی

برآورد هزینه ثابت
برآورد هزینه های سرمایه ای
برآورد هزینه قبل از بهره برداری
برآورد سرمایه در گردش
برآورد نحوه سرمایه گذاری کل برای احداث گلخانه خیار
برآورد هزینه استهلاک پس از اجرای توسعه :
برآورد هزینه تولید سالیانه
برآورد قیمت تمام شده
قیمت فروش
درصد فروش در نقطه سربه سر
برآورد سود و زیان ویژه
برآورد سرمایه ثابت سرانه
برآورد کل سرمایه گذاری سرانه
برآورد نرخ بازدهی سرمایه
برآورد دوره برگشت سرمایه
برآورد درصد فروش در نقطه سربه سر
برآورد ارزش افزوده خالص و نا خالص و نسبت های آن


 

طرح بسیار کامل است و همه مطالبی که در بالا گفته شد در طرح آپدیت سال 98  است.
پیشنهاد می کنم از مطلب زیر هم دیدن کنید
طرح توجیهی احداث گلخانه صیفی جات
 
*** توجه : این طرح توسط شرکت الماس طرح البرز تهیه و نگارش شده است و هر گونه کپی برداری از طرح و مطالب سایت حرام و غیر قانونی است و پیگرد قانونی دارد.


 

نویسنده

سمیه ملکی
  قیمت:24000تومان

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید

مطالب مرتبط

دیدگاه های شما

افزودن یک دیدگاه