طرح توجیهی آب معدنی pdf - برآورد هزینه احداث کارخانه آب معدنی در سال 97

طرح توجیهی آب معدنی 97 - طرح توجیهی آب معدنی ،pdf نگارش سال 97

آب ماده ای حیاتی است که لزوم استفاده از آن را همه ما می دانیم. همه ما برای بقا و ادامه حیات به آب نیاز داریم , آب آشامیدنی و آب معدنی یکی از اصلی ترین نیازهای روزانه ما برای ادامه زندگی است .
امروزه استفاده از بطری های آب معدنی بسیار رواج پیدا کرده است , مخصوصا که در حال حاضر بسیاری از شهرهای کشورمان با مشکل آب آشامیدن ( آبی که گوارا باشد) مواجه اند.

 
طرح توجیهی آب معدنی ،pdf
 

آب‌های معدنی در بطری‌های نیم و یک لیتری به بازار عرضه می‌شوند و در اختیار مصرف‌کننده‌ها قرار می‌گیرند.
برای تهیه آب لازم برای پر کردن بطری‌های آب‌معدنی معمولاً از آب چشمه و یا رودها استفاده می‌شود. ممکن است که بگویید این آب‌ها ممکن است دارای باکتری و یا میکروب‌هایی باشند , بله ولی چون مدتی نگهداری می‌شوند و بدون تغذیه می‌مانند این باکتری‌ها از بین می‌روند و به همین خاطر است که آب‌های معدنی دارای املاح معدنی مفید هستند و گواراترین آب برای آشامیدن است.

 

طرح احداث کارخانه آب‌معدنی

ازآنجایی‌که بعضی شهرهای کشورمان دارای چشمه‌ها و آب‌های زیرزمینی شیرین است , می‌توان کارخانه آب‌معدنی را در این شهرها احداث کرد.

تفاوت آب‌معدنی با آب آشامیدنی

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که آب‌معدنی همان آب آشامیدنی است . درصورتی‌که چنین نیست , بین آب‌معدنی و آب آشامیدنی تفاوت‌هایی وجود دارد که میزان تفاوت آب‌معدنی و آشامیدنی در استاندارهای تعریف‌شده برای آن‌هاست .
آب‌معدنی باید از سفره‌های زیرزمینی در مناطق بکر استحصال شود و محل قرارگیری کارخانه آن نیز در مناطق دور از هرگونه آلودگی انسانی و حیوانی باشد، تهیه شود ,  درحالی‌که برای دریافت مجوز احداث کارخانه آب آشامیدنی چنین ممیزی وجود ندارد. کارخانه آب آشامیدنی را حتی می‌توان در کنار یک شهرک صنعتی احداث کرد چراکه در صورت آلوده شدن محصول نهایی می‌توان آن را با فرآیندها و تغییرات شیمیایی از آلودگی‌ها پاک کرد. در کارخانه‌های آب‌معدنی اجازه استفاده از روش‌های شیمیایی برای تصفیه وجود ندارد،اگرچه آب‌های آشامیدنی به روش‌های شیمیایی و کلرزنی، تابش اشعه UB و اسمز معکوس تصفیه می‌شوند اما تولیدکننده در تولید هر دو محصول ملزم به رعایت موارد ایمنی برای مصرف‌کننده هستند و در کیفیت محصول نهایی و سلامتی آن تفاوتی میان آب‌معدنی و آب آشامیدنی وجود ندارد.

 
طرح توجیهی آب معدنی

 
حال ممکن است که این‌سوال برای شما پیش بیاید که با این تفاوتی که در مراحل اولیه احداث کارخانه آب آشامیدنی و آب‌معدنی وجود دارد قیمت نهایی محصول تولیدشده چه تفاوتی باهم می‌کند:

ازلحاظ قیمتی چون در تولید هر دو محصول فرآیندهایی ازجمله توزیع، تعداد نیرو و پرسنل اشتغال به کار و حتی وزن بطری یکسان است؛ بنابراین باید قیمت آن‌ها نیز یکسان باشد. در تولید آب‌معدنی و آشامیدنی تمام عوامل اثرگذار در تولید باهم برابر هستند،هزینه‌های تولید در آب‌معدنی و آشامیدنی تقریباً باهم برابر است و درجایی که قیمت‌گذاری‌ها بر عهده مردم نیست؛ بنابراین باید نرخ هر دو محصول نیز یکسان باشد. با توجه به همین امر هرسال در کشورمان  سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان محصولات را یکسان قیمت‌گذاری می‌کند.

 

در چه شهرهایی کارخانه آب‌معدنی در حال فعالیت است :

اردبیل
اصفهان
ایلام
آذربایجان شرقی
آذربایجان غربی
بوشهر
تهران
چهارمحال و بختیاري
خراسان رضوي
کرمانشاه
گلستان
گیلان
لرستان
مازندران
مرکزي

 

برآورد هزینه احداث کارخانه آب‌معدنی

مسلماً مهم‌ترین مسئله‌ای که باید قبل از هر کاری به آن توجه کنید برآورد هزینه احداث کارخانه آب‌معدنی است . درصورتی‌که هزینه لازم برای احداث کارخانه آب‌معدنی را بتوانید برآورد دقیق انجام دهید , می‌توانید تا حدود زیادی در شرایط مختلف مزایا و معایب این کار و همچنین  سود و زیان را بسنجید .
تیکاولین موردی که در تأسیس کارخانه آب‌معدنی باید به آن توجه کنید هزینه لازم برای خرید و تهیه زمینتان است , که علاوه بر هزینه خود زمین هزینه‌های اخذ مجوز  را هم خواهید داشت .

تیکهزینه‌ی دیگری که دارید رساندن آب از چشمه و یا رود به کارخانه توسط لوله‌کشی است .
تیکبعد از خرید زمین و آب رساندن به کارخانه حالا هزینه دیگری که بسیار هم سنگین است هزینه‌های لازم جهت ساخت ساز کارخانه و همچنین تهیه و خرید دستگاه‌های تصفیه و تجهیزات  بسته‌بندی آب‌معدنی است.
تیکعلاوه بر این‌ها هزینه‌های تأسیسات و کارکنان و نیروی کار و همچنین سرمایه در گردش را هم دارید.
تیکاگر بخواهیم همه این هزینه‌ها را در سال 97 برآورد کنیم برای احداث یک کارخانه آب‌معدنی با ظرفیت 30 هزار بطری در روز نیاز به‌صرف هزینه‌ای حدود 4 تا 5 میلیارد تومان دارید.

آشنایی با قیمت های خط تولید آب معدنی

سود کارخانه آب‌معدنی

متأسفانه در کشورمان شاهد مواجه باکم‌آبی هستیم , در چند سال گذشته به دلیل اینکه اکثر مردم از آب‌لوله‌کشی استفاده می‌کردند , تقاضای زیادی هم برای آب‌معدنی نبود یعنی تنها ۳ درصد از مردم ایران از آب‌معدنی استفاده می‌کردند .
ولی در حال حاضر با توجه به اینکه در بسیاری از شهرهای کشور مشکل کم‌آبی و عدم دسترسی مردم به آب‌لوله‌کشی قابل شرب راداریم استفاده از آب‌معدنی در حال افزایش است .
سرانه مصرف آب بسته‌بندی در ایران  ۱۵ تا ۲۰ لیتر است. این در حالی است که فقط در کشور مکزیک سالانه  ۳۵۴ میلیون لیتر  آب بسته‌بندی مصرف می‌شود.

مصرف آب بسته‌بندی به‌ویژه سرانه مصرف آب بسته‌بندی در اروپا رو به رشد است. کشور ایتالیا با سرانه مصرف ۱۸۸٫۵ لیتر آب بسته‌بندی‌شده در سال ۲۰۱۶ بیشترین آمار مصرف این محصول را در بین کشورهای اروپایی دارد. آلمان با ۱۷۷٫۳ لیتر در رتبه دوم است .

 
خط تولید آب معدنی

به‌هرحال مردم هنوز آب‌لوله‌کشی را استفاده می‌کنند و در آینده با توجه به معضلات کم‌آبی که در پیش داریم، به‌طور احتمالی شاخص استفاده از آب‌معدنی افزایش خواهد یافت.
 

درآمد کارخانه آب‌معدنی :

فروش آب‌معدنی  (تعدیل سالانه: 15 تا 25%)
فروش آب‌معدنی به قیمت درب کارخانه (هزینه حمل‌ونقل در جابه‌جایی محصول اضافه می‌شود.)
 بررسی اجمالی تکنولوژی توليد آب‌معدنی
1.    آماده‌سازی و سالم‌سازی و پر کردن آب‌معدنی يا (filling)
2.    توليد ظروف موردنیاز جهت بسته‌بندی آب .

1.    آماده‌سازی و سالم‌سازی آب :
الف ) انتقال آب از منابع آب
ب ) مخازن ذخيره آب
ج ) فيلتراسيون آب
د ) تعديل طعم - رنگ و بوی آب (puriffication)
ه ) مرحله فيلتراسيون نهايی آب (polishing)
 
2.    بسته‌بندی آب:
الف ) رديف کردن بطري
ب ) شستشو بطري پر کردن و دربندي
ج ) برچسب‌زنی
د ) چاپ مشخصات توليد
ه ) شيرينگ پک

 
طرح توجیهی آب معدنی
 
فهرست مطالب موجود در طرح توجیهی آب معدنی نگارش سال 97:

برآورد زمین  یا مکان مناسب برای آب معدنی
برآورد محوطه سازی های لازم
برآورد هزینه ساخت و ساز و یا تعمیرکارخانه آب معدنی
برآورد هزینه خرید و لیست ماشین آلات و تجهیزات
برآورد تاسیسات عمومی و تجهیزات (تاسیسات)
برآورد وسایل حمل و نقل

برآورد تجهیزات لازم برای احداث کارخانه آب معدنی
برآورد آب ،برق ،سوخت مصرفی
برآورد هزینه تعمیرات ونگهداری
برآورد حقوق و دستمزد نیروی انسانی

برآورد هزینه ثابت
برآورد هزینه های سرمایه ای
برآورد هزینه قبل از بهره برداری
برآورد سرمایه در گردش
برآورد نحوه سرمایه گذاری کل آب معدنی
 برآورد هزینه استهلاک پس از اجرای توسعه :
برآورد هزینه تولید سالیانه
برآورد قیمت تمام شده
قیمت فروش
درصد فروش در نقطه سربه سر
برآورد سود و زیان ویژه
برآورد سرمایه ثابت سرانه
برآورد کل سرمایه گذاری سرانه
برآورد نرخ بازدهی سرمایه
برآورد دوره برگشت سرمایه
برآورد درصد فروش در نقطه سربه سر
برآورد ارزش افزوده خالص و نا خالص و نسبت های آن

 
    طرح بسیار کامل است و همه مطالبی که در بالا گفته شد در طرح موجود است.
طرح آپدیت سال 97  است.


ویدیو خط تولید آب معدنی

 
 

 

پیشنهاد ما به شما :

طرح توجیهی کارخانه آب معدنی 1400
 

*** توجه : این طرح توسط شرکت الماس طرح البرز تهیه و نگارش شده است و هر گونه کپی برداری از طرح و مطالب سایت حرام و غیر قانونی است و پیگرد قانونی دارد.  

نویسنده

سمیه ملکی
  قیمت:25000تومان

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید

مطالب مرتبط

دیدگاه های شما

افزودن یک دیدگاه