پرورش عقرب در ایران

آموزش پرورش عقرب - پرورش عقرب در ایران

در مقاله آموزش پرورش عقرب که برای شما تهیه کرده ایم به معرفی این حشره با ارزش پرداخته شده است , همچنین کاربردهای عقرب و سود حاصل از پرورش عقرب های پرورش مورد بررسی قرار گرفته است .همچنین مطالعه مقاله پرورش عقرب به شما کمک می کند تا با تجهیزات لازم برای پرورش عقرب آشنا بشوید.

 
پرورش عقرب یک کار نوپا در ایران است که امروزه  هم درباره آن زیاد صحبت می‌شود . قصد داریم در اینجا شما را با این حشره ارزشمند آشنا کنیم .

آیا پرورش عقرب سودآور است؟

حتماً شما هم این روزها کلمه پرورش عقرب را زیاد شنیده‌اید!
پرورش عقرب مدتی است که به‌عنوان یک شغل محسوب می‌شود و درواقع شغلی که می‌تواند درآمد خوبی هم داشته باشد.
اما چگونه؟

ازآنجایی‌که همه ما می‌دانیم عقرب‌ها موجودات سمی هستند که درصورتی‌که سم آن‌ها به ما برخورد کند می‌تواند باعث مرگ ما بشود.

 
پرورش عقرب در ایران


 پس این موجودات چگونه می‌توانند برای ما کسب درآمد کنند؟

درآمد پرورش عقرب

عقرب‌ها دارای سمی هستند که این سم درصورتی‌که تهیه و خشک شود ارزش بسیار بالایی دارد. سم عقرب باوجوداینکه کشنده است اما در ساخت داروهای ضد سرطانی، ساخت آنتی‌بیوتیک و درمان دردهای مفصلی و ساخت داروها کاربرد دارد.
 
قیمتی که در جهان برای هر یک گرم سم عقرب فرآوری شده در نظر گرفته‌شده است 80 میلیون تومان و قیمت هر گرم سم عقرب فرآوری نشده حدود 6 میلیون تومان است.

از سم عقرب چه استفاده‌هایی می‌شود؟

سم عقرب به این دلیل ارزش بالایی دارد زیرا در درمان بسیاری از بیماری‌ها نظیر ام‌اس، دیابت و سرطان استفاده می‌شود همچنین برای درمان بیماری‌های ازجمله روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید)، بیماری‌های التهاب روده و بیماری اسکلروز متعدد نیز استفاده شود به همین خاطر است که در بسیاری از کشورهای جهان عقرب‌ها پرورش داده می‌شوند و اخیراً در کشور ما نیز اقداماتی برای پرورش این موجود سودمند انجام‌شده است.

آیا می‌توان به این کار برای کسب درآمد اعتماد کرد؟

حتماً شما هم دراین‌باره صحبت‌هایی شنیده‌اید که پرورش عقرب و کسب سودهای میلیونی فقط یک شایعه است، اما این‌طور نیست متأسفانه همیشه در هر کسب‌وکاری کسانی هستند که دوست دارند درآمد یک کار را از بقیه مخفی کنند تا به اصلاح خودشان دست در آن کار زیاد نشود.
کار پرورش عقرب هم جز همین دسته مشاغل است و ازآنجایی‌که کار پرورش عقرب یک کار نوپاست و جای پیشرفت در این کار بسیار زیاد است.
تجارت زهر عقرب یکی از پردرآمدترین تجارت‌های دنیاست، این هزینه بالا هم به خاطر این است که در فعالیت‌های درمانی و پزشکی از زهر عقرب استفاده می‌شود.
جالب است بدانید که زهر عقرب را در خارج از کشور با هزینه بالایی خریداری می‌کنند . سود پرورش عقرب بیشتر در فرآوری شده آن است .
برای اینکه با درآمد کار پرورش عقرب بیشتر آشنا شوید جالب است بدانید که کشور ما تنها کشور تولیدکننده سرم عقرب‌زدگی است و این سرم عقرب‌زدگی هم توسط موسسه رازی تهیه می‌شود و به‌صورت انحصاری تحت اختیار این شرکت است.

سرم عقربی که توسط شرکت رازی تهیه می‌شود دارای کیفیت بسیار بالایی است و آنتی سرم برخی کشورها ۱۰ یورو قیمت‌گذاری شده و این در حالی است که آنتی سرم تولید ایران ۲۰۰ یورو قیمت‌گذاری شد. موسسه رازی حصارک با شش شعبه خود سالانه ۳٫۵ میلیارد دوز واکسن تولید می‌کند و ارزش این واکسن‌ها با یارانه دولتی بیش از ۳۰۰ میلیون دلار است که اگر بخواهند این محصولات را از خارج از کشور وارد کنند باید تا پنج برابر این مبلغ هزینه کنند. در بازار جهانی هر گرم از این سم ۲۰ هزار دلار قیمت دارد.

 
زهر عقرب
 
برای اینکه بتوانید با خیال آسوده‌تری برای ورود به این عرصه قدم بردارید ما چند نمونه که عملی شده‌اند را در زیر برای شما می‌آوریم:

* خلاقیت زوج مراغه‌ای، برای تولید گران‌ترین مایع جهان/ مزرعه پرورش عقرب در مراغه+ تصاویر
* پروژه دانش‌بنیان پرورش و تولید «زهر عقرب» در مراغه آغاز شد/ کاربردها و مزیت‌ها

هزینه پرورش عقرب - طرح توجیهی پرورش عقرب

برای اینکه بتوانید عقرب پرورش دهید نیاز به فضایی ازجمله: اتاق پرورش، اتاق زهر گیری و اتاق قرنطینه نیاز دارید.
برای مثال برای پرورش 3000 عقرب یک اتاق 50 متری جهت پرورش، یک اتاق 20 متری جهت زهرگیری و یک اتاق 12 متری جهت قرنطینه نیاز هست.
کسانی که تازه‌کار هستند و تازه می‌خواهند وارد این عرصه بشوند نیازی نیست که با سرمایه زیادی وارد کار شوند و برای شروع می‌توانند با تعداد 1000 عدد عقرب مولد و سرمایه‌ای حدود 8 میلیون تومان هم این کار را شروع کنند.
هزینه نگهداری هر عقرب از ابتدای دوره بلوغ سمی تا انتهای دوره پرورش حدود 25 هزار تومان می‌شود.
سرمایه‌ای که در بالا گفته شد برای کسانی است که می‌خواهند کار را به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی کنند ولی اگر شما آموزش‌های لازم را برای پرورش عقرب دیده‌اید و می‌خواهید در ابعاد بزرگ‌تر کار را شروع کنید می‌تواند یک مزرعه پرورش عقرب با تعداد 50 هزار عدد راه‌اندازی کنید. در این صورت به فضای 300 متری برای پرورش نیاز دارید. هزینه‌های ساخت‌وساز و هزینه‌های ثابت طرح هم چیزی حدود 200 میلیون تومان هزینه خواهد داشت و کل سرمایه‌گذاری با در نظر گرفتن هزینه‌های لازم جهت خرید عقرب مولد و همچنین نیروی کار و تجهیزات لازم کل سرمایه‌گذاری طرح پرورش عقرب در سال 97 حدوداً 350 میلیون تومان می‌شود.
با صرف این مبلغ زمینه اشتغال برای 6 نفر به‌طور مستقیم فراهم می‌شود.

دوره پرورش عقرب‌ها چندماهه است؟

دوره آبستنی عقرب‌ها با توجه به نژاد عقرب‌ها متفاوت است و بین 3 تا 6 ماه دوره آبستنی عقرب‌ها زمان می‌برد از هر عقرب به طور میانگین 100 نوزاد متولد می‌شود.
 عقرب‌ها در مدت هشت ماه به مرحله زهرگیری و سوددهی می‌رسند.
عقرب

عملیات سم گیری عقرب چقدر طول شود؟

اگر عملکرد متوسط ما در هر سم گیری را ۰٫۲ میلی‌گرم به دست آوریم، ۳۰۰۰ میلی‌گرم زهر در هرماه از ۱۰۰۰ بار سم گیری عقرب (با فرض ۵ دقیقه عملیات سم گیری برای هر عقرب، یک نفر می‌تواند در حدود ۱۰۰ عقرب در یک دوره ۸ ساعته زهرگیری کند، بنابراین یک گروه ۵ نفره خواهد توانست طی دو روز تا ۱۰۰۰ عقرب را سم گیری کند.

هر عقرب چقدر سم تولید می‌کند؟

هنگامی‌که تحریک الکتریکی برای سم گیری غدد سمی عقرب‌ها استفاده می‌شود، میانگین عملکرد از ۰٫۰۰۶ تا ۰٫۲ میلی‌گرم زهر می‌تواند از یک عقرب حاصل شود. میانگین احتمالاً کمتر از ۰٫۵ میلی‌گرم است؛ و احتمال دارد که آن‌ها حتی کمتر از این مقدار را در شرایط طبیعی تزریق کنند.
زهر عقرب

فروش عقرب

ازآنجایی‌که امروزه خریدوفروش عقرب‌ها سود بسیار خوبی را نصیب دلالان می‌کند اما لازم است بدانید که خریدوفروش عقرب‌ها غیرقانونی بوده و جرم محسوب می‌شود.
ولی اگر شما هم قصد دارید که وارد این عرصه پردرآمد شوید لازم است که برای کسب‌وکار خود مجوز تهیه کنید و عقرب‌هایی را که خودتان پرورش داده‌اید را بفروشید.

پرورش عقرب در ایران

عقرب‌ها بیشتر در بیابان‌های گرم زندگی می‌کنند و خطرناک‌ترین نوع آن‌ها در مناطق گرم ایران هستند که در زیر سنگ‌ها و سوراخ‌ها مخفی می‌شوند و منتظر شکار می‌نشینند.
عقرب‌های ایران به دلیل داشتن نیش در نوک دم خود ازجمله سمی‌ترین و کشنده‌ترین گونه‌های عقرب در جهان محسوب می‌شوند.
پیش‌بینی می‌شود که با توجه به نوپا بودن کار پرورش عقرب در ایران و قیمت بسیار بالای محصول تولیدی، ارتباط آن با حوزه پزشکی و پتانسیل کشور ایران ازلحاظ گونه‌های عقرب در آینده بسیار نزدیک ایران در کار پرورش عقرب به یکی از قطب‌های اقتصادی تبدیل خواهد شد.
پرورش عقرب در ایران

مزیت های اقتصادی طرح پرورش عقرب

یکی از مزیت‌های این طرح، نیاز بسیار پایین به آب است؛ حتی در کمبود و قحطی آب هم می‌شود به این شغل ادامه داد. مزیت دیگر این طرح نیاز نداشتن به فضای زیاد است که با یک فضای ۵۰۰ متری می‌توان با حداکثر ظرفیت به کار ادامه داد. از مزیت‌های دیگر آن نیز، جدید و استراتژیک بودن آن طرح است که به علت وجود گونه‌های مختلف و با ارزش در ایران و مربوط بودن طرح به حوضه پزشکی، اهمیت آن را صد چندان می‌کند.
کشور ما در بحران شدید کمبود آب قرار دارد و حدود ۸۰درصد شغل‌های پردرآمد ارتباط مستقیم با آب دارند، امروزه هر سازمانی که می‌خواهد مجوز فعالیتی را صادر کند، ابتدا اقدام به تحقیق درباره مصرف آب آن شغل کرده و در صورت بالابودن مصرف آب آن طرح، مجوز مربوط را صادر نمی‌کنند . به همین خاطر است که پرورش عقرب را می توان جز مشاغلی دانست که در آینده جایگاهی اقتصادی خوبی در ایران خواهد داشت .

مجوز پرورش  عقرب

بازرسی از طرح پرورش عقرب توسط کارشناسان اداره کشاورزی، شبکه بهداشت، محیط‌زیست و دیگر ادارات مربوطه انجام می‌شود. و به دلیل خطرناک بودن سفت‌وسخت می‌گیرند پس باید برای دریافت مجوز صبور باشید.

 تجهیزات موردنیاز پرورش عقرب

محفظه‌ی نگهداری پلاستیکی – مینی ترازوی دیجیتالی – ph متر – آکواریوم زایشگاه – چراغ‌قوه uv – دما و رطوبت‌سنج – دستگاه دیسیکاتور – پنس بلند – الکترو شوک قابل تنظیم – ماسه مرغوب – لوله آزمایشگاهی – دستگاه فریز – قفسه با ساخت توسط نبشی – جعبه کمک‌های اولیه – پلیت شیشه‌ای 15 ساعت – پلیت پلاستیکی 8 ساعت – آب‌پاش – صندوق چرخ‌دار – کف‌پوش عرض 170 – دستگاه فریز درایر – تانک ازت 3 لیتری – ابزارآلات کارگاهی – وسایل تنظیف وان و جارو و…
تغذیه عقرب

محل نگهداری عقرب

محل نگهداری عقرب باید سرپوشیده باشد. و کف محل نگهداری را شن بریزید، همچنین محل نگهداری باید دارای تهویه‌های مناسبی باشد و از مواردی مثل کنده درخت و ظرف آب کم‌عمق نیز استفاده شود.
 
محل نگهداری عقرب ها
 
برای داشتن نور کافی در محل نگپهداری عقرب ها می توان از یک پنجره استفاده کرد . نوردهی خیلی نیازی نیست. اما توجه داشته باشید که عقرب از کوچک‌ترین سوراخ ممکن است به بیرون راه پیدا کند. بنابراین وجود توری‌های ریز در مسیر تهویه بسیار ضروری است.

  اگر می خواهید قفس را به خوبی روشن کنید تا بتوانید عقرب حیوان خانگی خود را ببینید، محوطه را در نزدیکی یک پنجره یا نزدیک نور نورانی قرار دهید.
نوردهی مناسب محل نگهداری عقرب ها

نحوه آماده‌سازی عقرب‌ها برای ورود به محل پرورش

عقرب‌ها را بعد از ورود (خرید یا صید) همه را در یک تشت خشک با عمق بیست ساعت با خار و خاشاک و خاک و هر موادی که به آن‌ها چسبیده می‌ریزیم و بعد گونه به گونه جدا کرده و داخل تشت‌های کوچک‌تر با همان عمق البته بدون خاک و خار و خاشاک ریخته و بعد عقرب‌ها را به‌عنوان‌مثال سی عدد سی عدد در یک پارچ دهان‌گشاد شیشه‌ای ریخته و با آب ولرم دمای بین 21 تا 28 درجه و در اتاق و دارای دمای بیست‌تا بیست‌وپنج درجه و به‌دوراز باد کولر و باد مستقیم و حتماً آب مورداستفاده تصفیه‌شده باشد عقرب‌ها را هفت هشت بار با پنس داخل این پارچ هم می‌زنیم تا آلودگی و خاک از بدنشان جداشده و بعد عقرب‌ها را در الک ریخته و با آب پارچ به‌یک‌باره می‌ریزیم در داخل الک و در زیر الک یک سطل گذاشته تا آب خارج‌شده از الک داخل این سطل بریزد.
پرورش عقرب
در مرحله بعد عقرب‌ها را که در حال تقلا هستند تا از هم جدا شوند را با دو سه ضربه به لبه تشت دیگری ،ریخته و در تشت (خشک) سوم، این تشت را پر است از روزنامه و کاغذهای تکه‌تکه شده و ریز شده کرده و عقرب‌ها را داخل این تشت ریخته تا رطوبت و خیسی عقرب‌ها را بگیرد. به همین روش می‌توانید عقرب‌ها را شسته و خشک‌ کنید.

قابل توجه علاقه مندان به کار پرورش عقرب:

برای دانلود طرح توجیهی پرورش عقرب نگارش آذر سال 97 کلیک کنید.

 

غذای عقرب پرورشی

 
 

فیلم پرورش عقرب

 
 
_________________________________________________________________________________________________________________
کپی‌برداری از مطالب و عکس‌ها فقط با ذکر آدرس سایت مجاز است :     Newbp.ir

این مقاله صرفا برای اطلاعات عمومی می باشد و سایت ما هیچ فعالیتی در زمینه پرورش عقرب ندارد

نویسنده

سمیه ملکی

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید

مطالب مرتبط

دیدگاه های شما

افزودن یک دیدگاه