طرح توجیهی پرورش میل ورم

پرورش کرم میلورم که لارو سوسک تاریکی است،در ایران می تواند به‌عنوان کسب‌وکار پرسودی که با امکانات ساده ای انجام می شود،جایگزین بسیار مناسبی برای مکمل های پروتئینی در تغذیه پرندگان،ماهی ها،جوندگان و خزندگان و حتی خود انسان ها شود. این کسب‌وکار ظرفیت تبدیل‌شدن به‌عنوان شغل دوم بسیاری از خانواده‌های روستایی را دارد.
طرح توجیهی پرورش میل ورم

طرح توجیهی - اقتصادی پرورش میل ورم در ایران

پرورش میل ورم در ایران، مانند پرورش سایر حشرات نام چندان آشنایی نیست، شاید دلیل آن به یک باور قدیمی ما برمی گردد که همانند آفتی بر اقتصاد و تفکرات اقتصادی ما ضربه زده است؛ آفتی به نام محدود بینی.
متأسفانه ما همچون کودکان در سال های قبل می اندیشیم؛ ایران یعنی کل کره زمین، نمی خواهیم باور کنیم ما در کره خاکی زندگی  می کنیم که چند میلیارد انسان بافرهنگ‌ها و ذائقه های مختلف در آن زندگی می‌کنند.
ما فکر می کنیم؛ هر آنچه در کشور ما مصرف می شود بهترین است و اگر بقیه محصولاتی تولید و مصرف می‌کنند که ما دوست نداریم و یا با ذائقه ما هم خوانی ندارد، پس شایسته تمسخر هستند.
چنان غرق این اندیشه هستیم که حتی کشورهای هم دین و همسایه خودمان را هم زیر نظر نمی گیریم. درحالی‌که ما ملخ خوردن کشورهای اروپایی و آمریکایی وغیره را مسخره می کنیم، کشور مسلمان همسایه، ترکیه بهترین ملخ ها را برای آنان تولید می کند و از این راه درآمدزایی می کند.
ای کاش نفت نداشتیم و به‌جای آن بینش اقتصادی تک تک مردم کشورمان را قوی تر می کردیم. در سرزمینی که آفتی به نام نفت هست، دیگرکسی حواسش به اطرافش نیست؛زیرا در سختی هاست که ذهن خلاق می شود.
اگر هم اکنون به شما بگوییم پرورش میل ورم در ایران به‌منظور تغذیه انسان ها پرورش دهید، مطمئن هستم بسیاری بدون اینکه به خود زحمت بدهند و درباره چگونگی پرورش کرم میل ورم مطالعه ای انجام دهند، ابراز انزجار می کنند.
درحالی‌که هزاران نفر در کشور ما با شرایط کنونی که درامد به ریال دارند و به دلار هزینه می کنند، شدیداً دچار مضیقه مالی بوده و به دنبال شغل دوم هستند، پرورش میل ورم در ایران گمنام است.
اگر شبکه های اجتماعی را بررسی کنیم می بینیم؛ بسیاری از خانم ها دنبال کار در منزل می گردند، اما نمی دانند؛ یک چاه نفت می توانند در منزل خود داشته باشند، بدون سرمایه آن‌چنانی و زحمت بسیار زیاد. چاه نفتی که می تواند مرزها را جابه جا کرده و به آن سوی مرزها صادرشده و به‌عنوان دسترنج فعالان صنعت پرورش میل ورم در ایران مانند نفت درآمد به دلار داشته باشد.
 
پرورش میل ورم در ایران برای مصرف داخلی به‌منظور تغذیه ماهی ها، پرندگان، خزندگان و جوندگان هست و برای صادرات غیرازاین موارد، جهت مصرف انسان ها نیز به کار می رود.
mealworm کرم میل ورم
طرح توجیهی پرورش میل ورم

رونمایی از غذای آینده بشر؛ معرفی کرم میل ورم

با معرفی کرم میل ورم در ذیل، به توجیه پرورش میل ورم در ایران می‌پردازیم و می گوییم، چرا به‌عنوان غذای آینده بشر خواهد بود.
کرم میل ورم برخلاف نام آن اصلاً کرم نیست، کرم میل ورم در حقیقت نام تجاری حشره ای به نام سوسک تاریکی یا کرم آرد است که به لارو آن کرم میل ورم گفته می شود. کرم آرد یکی از آفت های بزرگ غلات است. میل ورم از آرد تغذیه می کند. لطفاً قبل از قضاوت بر اساس ظاهر کلماتی مانند کرم، سوسک و لارو، به این نکته توجه کنید؛
که خداوند این لارو را به‌گونه‌ای خلق کرده است که می تواند به‌عنوان مکمل پروتئینی و ویتامینی زنده عمل نماید؛ بدین معنی که هر ویتامینی که نیاز باشد در قالب میوه و سبزی‌ها به او داده می شود و با خوردن این موجود، آن ویتامین موردنظر وارد بدن هر شخص یا موجودی می شود.
کدام‌یک از موجوداتی که ما مصرف می کنیم، چنین ویژگی منحصربه‌فردی دارند؟
شاید حشرات دیگری نیز خداوند خلق کرده که جایگزین تولیدات شیمایی بشر شوند، با توجه به بروز بیماری های عجیب و نادر و شیوع فراوان سرطان، شاید خداوند قادر و عالم در قالب خلق موجودات زنده خود جایگزین های طبیعی و سالمی برای تأمین نیازهای بشر تدارک دیده است.
طرح پرورش میل ورم
نکته جالب دیگر در چگونگی پرورش کرم میل ورم این است که این لارو عجیب برخلاف مواد غذایی ساخت بشر که در کنار فایده، عوارض جانبی هم دارند، بالای 50 درصد پروتئین و کمتر از 30 درصد چربی دارد. نه پالم دارد نه آلوده به میکروبی و انگلی است. غذای او ساده و طبیعی است، نه آنتی بیوتیک و نه هیچ افزودنی غذایی به او داده می شود.
در بستری از سبوس و سویا و یا جو پرک زندگی کرده و تغذیه می کند، آب بدن و ویتامین های موردنیاز را شما بر اساس چیزی که می خواهید تأمین کند، در اختیار او قرار می دهید، انگار سفارش می دهید و او آماده می کند. بی‌دلیل نیست که کشورهای جنوب شرق آسیا از کرم میل ورم تغذیه می کنند.
با معرفی کرم میل ورم به ذهنمان خطور می کند؛ نکند خداوند موجودات دیگری را نیز خلق کرده که به وسیله آن ها می توان  داروهای بیماری های مختلف را به‌طور سالم و بدون عوارض جانبی وارد بدن انسان و دام کنیم.
عجایب این موجود به همین‌جا محدود نشده است. در معرفی کرم میل ورم باید بگوییم چرخه زندگی او داستان دیگری است.

نحوه پرورش کرم میل ورم

از تولد تا مرگ سه مرحله طی می کند. سوسک ماده تا 9000 عدد می تواند تخم‌گذاری کند. 4 تا 14 روز تولد کرم میل ورم طول می کشد. لاروها در طول مدت 3 ماه حدوداً 20 بار پوست اندازی می کنند.
به ‌این مرحله که رسیدند؛ بیشترین وزن خود را برای فروش دارند. اگر استفاده نکنید به شفیره تبدیل‌شده و بعد از گذشت 6 تا 18 روزبه سوسک تبدیل می شوند و این چرخه ادامه دارد.
این سرعت تکثیر کرم میل ورم و بازگشت سرمایه، خود یکی از دلایلی است که ما می گوییم به پرورش میل ورم در ایران بیشتر اهمیت دهیم.

چرخه زندگی میل ورم
چرخه زندگی میل ورم

در معرفی کرم میل ورم نباید محل زندگی ساده او را فراموش کنیم. در دمای اتاق، درون چند سبد در دار و با ضایعات میوه و سبزی‌های پرورش می یابد. حالا امکانات لازم برای پرورش طیور را با امکانات لازم پرورش میل ورم در ایران مقایسه کنید.
فیلم پرورش میل ورم

بازاریابی در پرورش میل ورم در ایران

پرورش میل ورم در ایران با توجه به وجود مناطق روستایی و شهری کوچک که می توانند مکان آرام و تاریک را برای پرورش میل ورم تأمین کنند و آموزش هایی را که امروزه در جهت چگونگی پرورش کرم میل ورم شروع‌شده، لزوم بررسی بیشتر بازار فروش کرم میل ورم را می طلبد.
 
در میان غذاهای محبوب ایرانیان؛ ماکیان و ماهی از مواد غذایی هستند که بسته به منطقه و ذائقه، در سفره مردم قرار می گیرند.
با توجه به افزایش قیمت شدیدی که این روزها با آن مواجه هستیم، قیمت خوراک ماکیان و ماهی نیز به‌شدت افزایش‌یافته، به صورتی که خود این دو محصول پرطرفدار افزایش فراوانی نشان داده اند.
یکی از عواملی که سبب این افزایش قیمت در خوراک ماکیان و ماهی ها شده، قیمت بالای مکمل های پروتئینی است که عمدتاً وارداتی بوده و شدیداً به دلار وابسته می باشند.
در چنین شرایطی است که اگر از امکانات خدادادی کشورمان استفاده نکنیم و جایگزین‌های مناسبی برای این گونه مواد نیابیم؛ شاهد حذف پروتئین از سفره های ایرانیان خواهیم بود. وقتی درامد کم باشد، اولویت با خرید مواد غذایی هست که هزینه کمتر داشته و ظاهراً ضروری ترند، اگرچه حذف پروتئین سبب سوءتغذیه خواهد شد.
پرورش میل ورم در ایران این امکان را خواهد داد که در کنار درآمدزایی بتوانیم جایگزین مناسبی برای مکمل های پروتئینی و ویتامینی گران قیمت وارد بازار کنیم.
روستاهای ما مناطق مستعدی ازلحاظ امکانات برای پرورش کرم میل ورم می باشند؛ زیرا درزمینهٔ تأمین سبوس گندم و لوبیا و جو پرک و انواع میوه و سبزیجات به علت اینکه خود روستاییان می کارند، با مشکل روبرو نخواهند شد.وجود چوب در روستا برای ساختن جعبه های پرورش میل ورم بسیار کمک‌کننده است. از طرف دیگر معمولاً روستاییان،مرغ و بوقلمون و اردک نگهداری می‌کنند که غذای محبوب آن‌ها کرم میل ورم هست.
درنتیجه خود، هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده می شوند. تنها کافی است کسانی به‌عنوان مروج پرورش میل ورم در ایران به روستاها مراجعه کنند و شروع به معرفی کرم میل ورم‌کرده و چگونگی پرورش کرم میل ورم را توضیح دهند. مراکز خرید کرم میل ورم را به آن‌ها معرفی نمایند؛ که این خود یک نوع بازاریابی برای فروش کرم میل ورم هست. همین روستاییان مشتریان اولیه و بعدها تأمین‌کننده کرم میل ورم خواهند بود.
میل ورم
بازار هدف بعدی در پرورش میل ورم در ایران، کسانی هستند که پرنده در منزل نگه می دارند. مرغ مینا و بلبل و طوطی و...، با معرفی کرم میل ورم به آن ها و توضیح نحوه مصرف، مشتریانی می شوند که مازاد تولید روستاییان را خواهند خرید.
مزارع پرورش ماهیان سردابی و گرمابی؛ مشتریان بعدی روستاییان خواهند بود که کرم میل ورم زنده و خشک‌شده را خواهند خرید.
کارخانه‌های تولیدکننده خوراک طیور و مرغداری ها که برای آن‌ها معرفی کرم میل ورم به‌درستی انجام شود، گروه بعدی مصرف‌کنندگان پرورش میل ورم در ایران خواهند بود.
کرم میل ورم
عده ای از هم‌وطنان ماهیگیرمان با معرفی کرم میل ورم و آموزش چگونگی پرورش کرم میل ورم، می توانند هم برای طعمه کرم میل ورم خریداری کنند و هم خود اقدام به پرورش کنند؛ زیرا واقعاً کرم میل ورم طعمه عالی هست.
برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید به وبسایت wikihowمراجعه کنید
اما درنهایت با ساماندهی کسانی که اقدام به پرورش میل ورم در ایران می کنند؛ می توان محصول یکدست و شناسنامه داری برای صادرات به کشورهای دیگر، چه به‌منظور استفاده برای خوراک ماکیان و پرندگان و ماهی‌ها و چه برای استفاده در غذای انسان به‌عنوان مکمل پروتئینی تولید کرد.

سرمایه کسب‌وکار خانگی پرورش کرم میل ورم

برای پرورش میل ورم در ایران به‌صورت خانگی، با سرمایه کمتر از یک‌میلیون تومان می توان شروع کرد؛ هر عدد سوسک مولد حدوداً 4000 ریال است که البته به علت مشخص نبودن ماده و نر از روی ظاهر، حتماً از مراکز معتبر خرید کنید. جعبه های چوبی یا پلاستیکی که حداقل 20 سانتیمتر ارتفاع دارند و در دار هستند، تهیه کنید که کرم‌ها نتوانند خارج شوند و برای تغذیه از سبوس گندم و ضایعات میوه و سبزیجات که ارزان‌تر هستند، استفاده کنید.


 

نویسنده

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید

مطالب مرتبط

دیدگاه های شما

افزودن یک دیدگاه