طرح توجیهی گلخانه هیدروپونیک توت فرنگی word + pdf

طرح توجیهی گلخانه هیدروپونیک توت فرنگی نگارس سال 98

معرفی طرح

هدف از اجرای طرح توجیهی گلخانه هیدروپونیک توت‌فرنگی راه‌اندازی یک گلخانه 3000 متری توت‌فرنگی گلخانه‌ای است . در طرح توجیهی گلخانه هیدروپونیک توت‌فرنگی میزان برداشت توت‌فرنگی در گلخانه هیدروپونیک , درامد توت‌فرنگی در گلخانه هیدروپونیک , برآورد مواد اولیه و مقدار و قیمت بذر توت‌فرنگی گلخانه‌ای , سود و زیان طرح , محاسبه نرخ بازدهی و موارد دیگری که همه در طرح به‌طور کامل آورده شده است. این طرح توسط کارشناسان شرکت الماس طرح تهیه‌شده است و همه محاسبات دقیق و بروز در سال 98 انجام‌شده‌اند.
 
طرح توجیهی کشت توت‌فرنگی گلخانه‌ای به روش هیدروپونیک


آنچه در مورد گلخانه هیدروپونیک باید بدانیم!
مقدمه

جمعیت جهان ‌همواره رو به افزایش است و مسئله امنیت غذایی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سیاست‌گذاران اقتصادی هر کشوری است. امروزه این مسئله که آیا مواد غذایی که مصرف می‌کنیم ارگانیک و سالم است یا نه ذهن همه را به خود مشغول کرده است. از سویی وجود محدودیت‌های منابع آب‌وخاک باعث شده است که بشر به‌تدریج به سمت شیوه‌های نوین کشاورزی روی بیاورد. شیوه کشت در گلخانه هیدروپونیک یکی از روش‌هایی است که با کنترل عوامل طبیعی و بالا بردن میزان بهره‌وری، چند سالی است که موردتوجه قرارگرفته است.
   

کشت هیدروپونیک گلخانه‌ای؛ میزان برداشت توت فرنگی در گلخانه هیدروپونیک

هیدروپونیک یک میوه خوش‌طعم و خوش عطر و حاوی ویتامین‌ها و املاح معدنی است که ظاهر قرمز هوس برانگیزی هم دارد. این میوه که در فصل بهار به بار می‌نشیند به دو شیوه گلخانه‌ای و کشت در مزرعه پرورش می‌یابد. نوع وحشی هیدروپونیک در بخش‌هایی از شمال ایران، آذربایجان و دامنه‌های البرز به‌طور خودرو رشد می‌کند.

هیدروپونیک یک میوه موردپسند بازار است که برای پرورش دهنگان سودآوری بالایی ایجاد می‌کند. آمارهای کشاورزی نشان می‌دهد که تمایل به کشت و کار این میوه خوش آب و رنگ و درآمدزا در حال افزایش است.

در ایران بیشترین میزان کشت هیدروپونیک مربوط به آذربایجان، خراسان مرکزی و کردستان هست. کشت هیدروپونیک در محیط گلخانه‌ای بازدهی آن را تا حدود 10 برابر افزایش می‌دهد؛ حال‌آنکه با به‌کارگیری گلخانه هیدروپونیک این میزان برداشت به‌مراتب بالاتر می‌رود.

 طرح توجیهی گلخانه هیدروپونیک توت فرنگی

کشت هیدروپونیک یا آب‌کشت

کشت هیدروپونیک یعنی کشت بدون خاک که در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیداکرده است. در این روش بذر گیاه در یک بستر غیرخاکی قرار می‌گیرد و مواد غذایی موردنیاز گیاه از طریق مواد محلول در آب و با آبیاری به گیاه منتقل می‌شود. در گلخانه هیدروپونیک میزان آلودگی‌ها و آفات به‌خصوص در مورد هیدروپونیک که حساسیت بالایی به بیماری‌ها نشان می‌دهد، بهتر کنترل می‌شود.

هزینه احداث گلخانه هیدروپونیک توت فرنگی

علی‌رغم اینکه احداث گلخانه هیدروپونیک با توجه به تجهیزات خاصی که نیاز دارد هزینه بیشتری نسبت به کشت در گلخانه‌های معمولی نیاز دارد، اما خسارات و ضایعات کمتر و میزان بازدهی بیشتر دارد و در بلندمدت صرفه اقتصادی آن نسبت به گلخانه‌های معمولی بسیار بیشتر است.
اگر شما هم قصد راه‌اندازی یک گلخانه هیدروپونیک رادارید توجه داشته باشید که گلخانه با وسعت کمتر از 3000 متر توجیه اقتصادی ندارد؛ بنابراین با فضای لازم برای گلخانه شما به‌طورکلی 5000 متر زمین نیاز دارید و تأمین زمین موردنیاز، اولین مسئله پیش روی شماست.
بسته به اینکه تصمیم دارید گلخانه را در کجا احداث کنید، نرخ زمین در مناطق مختلف متفاوت است. غیر از در نظر گرفتن هزینه زمین؛ توجه داشته باشید که گلخانه خاکی به ازای هر مترمربع 120 تا 130 هزار تومان برای شما هزینه دارد ولی هزینه احداث یک گلخانه هیدروپونیک به ازای هر متر 300 هزارتومن می شود .یعنی برای راه‌اندازی گلخانه هیدروپونیک 900 میلیون تنها برای ساخت گلخانه  هیدروپونیک و شروع به کار لازم است.

درآمد گلخانه هیدروپونیک

پس از تکمیل ساخت گلخانه هیدروپونیک و راه‌اندازی آن، مرحله بعدی کاشت بذر یا نشاء گیاه هیدروپونیک است که می‌خواهید پرورش دهید. جالب‌توجه است که بدانید بذر هر نوع گیاهی که بخواهید پرورش دهید خارجی است و از کشورهای ترکیه، مجارستان و هلند به کشور وارد می‌شود.
فرآیند محاسبه میزان تولید و سود شما با توجه به گیاهی که کشت می‌کنید متفاوت است.
به‌عنوان نمونه در مورد خیار و گوجه‌فرنگی قیمت بذر و تعداد آن، دوره تولید و درنهایت سود و درآمد حاصل با توجه به تولید نوع محصول متفاوت خواهد بود؛ اما کاشت گیاه هیدروپونیک با نشاء انجام می‌شود.
به ازای هر مترمربع 16 تا 18 بوته هیدروپونیک نیاز است. برای تکمیل یک گلخانه 5000 مترمربعی تقریباً 80 هزار نشاء هیدروپونیک لازم است که بالغ‌بر 10 میلیون هزینه دارد. از هر بوته هیدروپونیک حدود 400 گرم برداشت می‌شود که به عبارتی از کل گلخانه 25 تن هیدروپونیک برداشت می‌کنید. پس از گذشت 3 تا 5 سال تقریباً تمام سرمایه شما بازمی‌گردد.
آنچه درنهایت عاید شما می‌شود به‌طور میانگین سودی حدود 40 درصد هست. پس از مدت 2 سال باید روی جوانه سازی بوته‌ها تمرکز کنید. در طی این فرآیند از کنار بوته‌های هیدروپونیک نشاهای جدید را جدا می‌کنید و با کشت این بوته‌های جوان محصول پربارتری خواهید داشت.

 

میزان برداشت توت فرنگی در گلخانه

هیدروپونیک به دلیل اینکه بافت ظریف و حساسی دارد، عمر پس از برداشت آن کوتاه است. بهتر است که برداشت محصول از گلخانه هیدروپونیک زمانی انجام شود که هوا خنک‌تر است و میوه‌های آن باید در کوتاه‌ترین زمان به محل خنک منتقل و نگه‌داری شود. به دلیل آسیب‌پذیری بالای هیدروپونیک می‌بایست هنگام برداشت، میوه همراه اندکی از دم چیده شود تا هیدروپونیک ها دچار آسیب نشوند.
میوه هیدروپونیک حالت فسادپذیری بالایی دارد و این به دلیل فعالیت‌های متابولیکی خیلی زیاد در بافت‌های این میوه است؛ بنابراین حتی بدون مواد فاسد کننده هم ممکن است از بین برود. این میوه لایه پوششی بسیار نازکی دارد که به‌راحتی از بین می‌رود به همین دلیل باید در جعبه‌های کم‌عمق نگهداری شود تا ضربه و فشار به آن وارد نشود.
صادرات هیدروپونیک در ایران با مشکلاتی مواجه است. وجود سموم کشاورزی در میوه و هم‌چنین پوسیدگی‌های ناشی از بسته‌بندی نادرست محصول مانع صادرات آن شده است. با توسعه گلخانه هیدروپونیک و استفاده صحیح از سموم بیولوژیک این مشکل رفع خواهد شد. همچنین استفاده از روش‌های مناسب برای برداشت محصول می‌تواند زمینه را برای صادرات آن به کشورهای حوزه خلیج‌فارس فراهم کند.
کشت هیدروپونیک توت فرنگی

چرا گلخانه هیدروپونیک؟

کشت هیدروپونیک یعنی به‌جای کشت میوه در زمین‌های زراعی یا گلخانه‌های معمولی، آن را در گلخانه هیدروپونیک عمل بیاوریم. ایجاد گلخانه هیدروپونیک مزایای فراوانی دارد، مهم‌ترین مزیت این است که در مناطقی که خاک مناسبی برای کشاورزی ندارند یا خاک دچار بیماری است می‌توان از این شیوه کشت استفاده کرد چراکه این‌یک نوع کشت بدون خاک انجام می‌شود.

 - کشت هیدروپونیک معضلاتی مانند مبارزه با آفات، شخم، آبیاری و هرس کردن علف‌های هرز را ندارد و به‌طورکلی عملیات کشاورزی در این روش خیلی ساده‌تر است.

- این روش در مناطقی که زمین گران است و می‌خواهید بیشترین محصول را با تراکم بالا به دست بیاورید بسیار مناسب است.

- در شیوه گلخانه هیدروپونیک دیگر با آلودگی‌های مختلف خاک درگیر نیستید و آلودگی آب هم کمتر دیده می‌شود. شما خیلی راحت‌تر می‌توانید شرایط محیطی مانند ترکیب هوای گلخانه، رطوبت، نور و دما را کنترل کنید.

- در گلخانه هیدروپونیک یک بستر جایگزین برای خاک در نظر گرفته می‌شود که از دو جنبه اهمیت دارد؛ از طرفی آلودگی‌های محیطی کمتر می‌شود و از طرف دیگر میزان تولید بالاتری نسبت به کشت خاکی دارد.

- باید این را هم بگوییم که کیفیت محصول در این روش نسبت به کشت فضای باز بالاتر است و تداوم بیشتری هم دارد.
آغاز کشت هیدروپونیک از ابتدای مهرماه است و پس از گذشت 60 تا 70 روز هم قابل‌برداشت است؛ دوره برداشت هیدروپونیک 4 تا 5 ماه ادامه خواهد داشت.


 گلخانه هیدروپونیک با محصول ارگانیک

با توجه به اینکه 70 درصد از حجم یک میوه از آب تشکیل‌شده است در شیوه کشت خاکی با سم‌پاشی، این سموم با شستشوی سطحی میوه از بین نمی‌رود چراکه سم به داخل میوه هم نفوذ می‌کند؛ اما در گلخانه هیدروپونیک به دلیل آنکه بستر گیاه قبل از کشت ضدعفونی می‌شود و در طی کشت هم از سموم استفاده نمی‌شود محصولی به دست می‌آید که کاملاً سالم و ارگانیک است.
درکشت هیدروپونیک درصورتی‌که گیاه درگیر آفاتی از خارج از سطح تحت کشت شود، از سموم کشاورزی برای رفع آن استفاده نمی‌شود بلکه گیاه هرس شده و قرنطینه می‌شود و پس از شستشو و اطمینان از سالم بودن به محل اصلی بازمی‌گردد.

در راه‌اندازی گلخانه هیدروپونیک بهتر است تمرکزتان را روی بازارهای خارجی قرار دهید. متأسفانه در کشور ما باغداران ازنظر بهداشتی تحت کنترل قرار نمی‌گیرند و محصول آن‌ها بدون برچسب بهداشتی وارد بازار مصرف می‌شود و تأسف‌برانگیزتر این است که محصولاتی که تا 50 درصد حاوی سموم کشاورزی هستند باقیمتی بالاتر از محصولات گلخانه هیدروپونیک فروخته می‌شوند. حال‌آنکه محصولات هیدروپونیک به شیوه کاملاً بهداشتی تولید می‌شوند و ارگانیک و سالم هستند.

درآمد کشت هیدروپونیک توت فرنگی

کشت هیدروپونیک توت فرنگی pdf

هیدروپونیک میوه‌ای است که خاصیت سرمادوستی دارد و در شرایط سرما دچار وقفه رشد نمی‌شود، اما از سوی دیگر تحمل شرایط گرمایی را ندارد؛ بنابراین کسانی که در مناطق گرمسیری قصد کشت این محصول رادارند باید به این مسئله توجه داشته باشند. کشت گوجه‌فرنگی ارگانیک در این شرایط به‌صرفه‌تر خواهد بود.

کشت در گلخانه هیدروپونیک بر پایه آب قرارگرفته است و سیستم آب‌رسانی به آن‌هم می‌تواند خودکار انجام شود.

آنچه گلخانه هیدروپونیک را شاخص می‌کند

امروزه مزایای کشت هیدروپونیک توت فرنگی بر کسی پوشیده نیست , کاشت توت فرنگی در گلخانه نسبت به کشت معمولی بسیار پر اهیمیت تر است یکی از مواردی که بسیار مورد توجه است , این است که  آلودگی آب و و آلودگی خاک وجود ندارد.

 

مصرف آب کمتر و در مقابل بازدهی بیشتر محصول
قابل پیش‌بینی بودن تولید محصول به دلیل قابل‌کنترل بودن شرایط محیطی گلخانه‌ای دریافت محصولی باکیفیت بهتر
کاهش هزینه‌های نیروی انسانی و امکان کاشت یک محصول به‌طور مداوم
 
عدم وجود علف‌های هرز و از همه مهم‌تر نیاز به فضای کمتر نسبت به انواع دیگر کشت هست.
 

 

از دیگر مزایای کشت هیدروپونیک

۱- درجایی که خاک مناسب ندارد یا خاک دچار بعضی بیماری‌ها است قابل‌استفاده است.
۲- شخم، آبیاری، مبارزه با آفات خاک، مبارزه با علف‌های هرز را ندارد و بقیه عملیات زراعی نیز ساده‌تر است.
۳- برای مناطقی که زمین گران‌قیمت است برای به دست آوردن بیشترین محصول با تراکم بالا کاربرد دارد.
۴- در این طرح آلودگی خاک وجود ندارد و آلودگی آب هم کمتر است.
۵- کنترل شرایط محیطی ازجمله نور، دما، رطوبت و ترکیب هوا بسیار ساده‌تر است.
۶- در مناطقی که آب‌شور دارد کاربرد دارد حتی اگر نمک‌های محلول در آب به مقدار ۵۰0ppm باشد می‌توان با یک شستشوی محیط آن را بکار برد.
در اين كشت از مواد بستري به‌جای خاك استفاده مي‌شود كه ميزان آلودگي‌ها را كاهش مي‌دهد و ميزان توليد آن نيز نسبت به كشت خاكي بالاتر است؛ ولي هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري اين كشت خيلي زياد است، به‌طوري‌كه به ازاي هر مترمربع گلخانه، حدود 300 الی 500 هزار تومان هزينه مي‌شود.

 

گلخانه توت فرنگی در اصفهان

به دلیل اینکه در گلخانه می توان همه شرایط از جمله دما و حرارت و رطوبت را تحت کنترل گرفت می توان گلخانه توت فرنگی را در همه شهر ها راه اندازی کرد از جمله شهر هایی که برای احداث گلخانه توت فرنگی بسیار متقاضی داشته است استان اصفهان است که تمایل زیادی به کاشت توت فرنگی در گلخانه دارند . قابل توجه این عزیزانی که سوال کردند در اصفهان می توان گلخانه را احداث نمود لازم است بدانند گلخانه توت فرنگی را در اصفهان نیز می توان احداث کرد.
نکته:طرح موجود به صورت کامل به محاسبات مالی اقتصادی پرداخته است و توضیحات متنی زیادی ندارد.
خلاصه طرح
1-عنوان فعاليت: گلخانه هیدروپونیک توت فرنگی
2-ظرفيت : 50تن در سال
3-مجري طرح: -
4-محل اجرا : -
5-اشتغال طرح : 4نفر
6-سرمايه ثابت طرح : 17291.63میلیون ریال-یک میلیارد و هفصد و بیست و نه میلیون تومان
7-سرمايه در گردش : 1107.95میلیون ریال-یکصد و ده میلیون و هفتصد هزار تومان
8-سرمايه گذاري کل طرح : 18399.58میلیون ریال-یک میلیارد و هشتصد و سی و نه میلیون تومان
9-ميزان زمين طرح : 5000متر مربع
10-ميزان زمين بنا : 3602متر
11-ميزان تسهيلات مورد نياز : 14719.66میلیون ریال-یک میلیارد و چهارصد و هفتاد و یک میلیون تومان
12-نوع تسهيلات : وام 5 ساله
13-نقطه سربه سر : 57.74%
14-مدت برگشت سرمايه : 8سال
15-نرخ بازدهي سرمايه : 30.23%
16-تورم : 30٪
16-نرخ تنزیل : 18٪
 

فهرست مطالب موجود در طرح توجیهی گلخانه هیدروپونیک توت فرنگی نگارش سال 98:

برآورد زمین مناسب برای احداث گلخانه هیدروپونیک توت فرنگی
برآورد محوطه سازی های لازم
برآورد هزینه گلخانه هیدروپونیک توت فرنگی
برآورد هزینه خرید و لیست ماشین آلات و تجهیزات از جمله ادوات کشاورزی  و ...
برآورد تاسیسات عمومی و تجهیزات (تاسیسات)
برآورد وسایل حمل و نقل

برآورد تجهیزات لازم برای کاشت توت فرنگی در گلخانه
برآورد آب ،برق ،سوخت مصرفی
برآورد هزینه تعمیرات ونگهداری
برآورد حقوق و دستمزد نیروی انسانی

برآورد هزینه ثابت
برآورد هزینه های سرمایه ای
برآورد هزینه قبل از بهره برداری
برآورد سرمایه در گردش
برآورد نحوه سرمایه گذاری کل طرح توجیهی گلخانه هیدروپونیک توت فرنگی
 برآورد هزینه استهلاک پس از اجرای توسعه :
برآورد هزینه تولید سالیانه
براورد مواد اولیه لازم از جمله بذر و ...

برآورد قیمت تمام شده
قیمت فروش
درصد فروش در نقطه سربه سر
برآورد سود و زیان ویژه
برآورد سرمایه ثابت سرانه
برآورد کل سرمایه گذاری سرانه
برآورد نرخ بازدهی سرمایه
برآورد دوره برگشت سرمایه

برآورد درصد فروش در نقطه سربه سر
برآورد ارزش افزوده خالص و نا خالص و نسبت های آن



دانلود طرح توجیهی  گلخانه هیدروپونیک گوجه فرنگی نگارش سال 98

دانلود طرح توجیهی گلخانه هیدروپونیک خیار نگارش 98

دانلود طرح توجیهی گلخانه هیدروپونیک گل رز هلندی نگارش سال 98

 طرح توجیهی گلخانه صیفی جات نگارش سال 98

ویدیویی از احداث گلخانه هیدروپونیک توت فرنگی
 
 
طرح موجود  پی دی اف و ورد می باشد. (  word - pdf ) نگارش سال 98 و  بسیار دقیق و کامل است .
 
*** توجه : این طرح توسط شرکت الماس طرح البرز تهیه و نگارش شده است و هر گونه کپی برداری از طرح و مطالب سایت حرام و غیر قانونی است و پیگرد قانونی دارد.


 

طرح توجیهی احداث گلخانه هیدروپونیک توت فرنگی نگارش سال 1402  

نویسنده

سمیه ملکی
  قیمت:23000تومان

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید

مطالب مرتبط

دیدگاه های شما

افزودن یک دیدگاه