طرح پرورش گوسفند رومانوف

طرح پرورش گوسفند رومانوف:

رومانوف یکی از مهم و معروف‌ترین نژادهای گوسفند گوشتی- زایشی در دنیاست؛ که به دلیل برتری خاصی که ازنظر تولید گوشت و درصد بالای چندقلوزایی دارد موردتوجه و مقبولیت اکثر پرورش‌دهندگان قرارگرفته به همین جهت رد پای پرورش این نژاد را در بیشتر کشورها می‌توان دنبال کرد.
متخصصان علم اصلاح نژاد بسیاری از نژادهای گوسفند را به‌منظور تولید گوشت، شیر و یا پشم بیشتر، تحت دست‌کاری ژن قرار داده‌اند بااین‌وجود نژادهایی هم هستند که متأثر از اصلاح ژنتیک نبوده و به‌صورت خالص باقی‌مانده و پرورش داده می‌شوند؛ که یکی از مهم‌ترین این نژادها گوسفند رومانوف است.
طرح پرورش گوسفند رومانف
در همین راستا پست امروز خود را به طرح پرورش گوسفند رومانوف اختصاص می‌دهیم امیدواریم که برای علاقه‌مندان درزمینهٔ پرورش گوسفند مثمر ثمر واقع گردد. پس تا پایان این مقاله با ما باشید:

پرورش گوسفند رومانوف:

وقتی می‌خواهیم برای شروع به کاری اقدام کنیم، در دسترس داشتن اطلاعات و دانش کافی اولین گام برای رسیدن به موفقیت است. برای کسب درآمد از راه پرورش گوسفند رومانوف، در وهله‌ی اول شناخت این نژاد است. چون هر نژاد ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد و باهدف استفاده از پوست، گوشت، پشم و یا شیر پرورش داده می‌شوند؛ بنابراین بایستی شکل ظاهری، ساختار بدن و بوم‌شناسی آن موردتوجه قرار گیرد.
بدین ترتیب پرورش‌دهنده با در اختیار داشتن اطلاعات و آگاهی از این نژاد و همچنین اضافه کردن چاشنی تلاش و پشتکار می‌تواند به حداکثر سود در تجارتش برسد.

معرفی نژاد گوسفند رومانوف:

•    خاستگاه: شمال شرق مسکو در روسیه
•    اندازه بدن: متوسط و درشت جثه.
•    شکل ظاهری بدن: دم‌کوتاه، رنگ بدن این نژاد در بدو تولد سیاه خالص است و به‌مرور به رنگ خاکستری درمی‌آید.
•    وزن قوچ‌های بالغ:70 تا 80 کیلوگرم.
•    وزن میش‌های بالغ: 60 تا 70 کیلوگرم.
•    هدف پرورش: جهت تولید گوشت و زایش
•    درصد چندقلوزایی: 7/2 درصد

پراکنش گوسفند رومانوف:

خاستگاه گوسفند رومانوف دهکده‌ای بنام رومانوف در شمال شرق مسکو واقع در کشور روسیه است. این نژاد حدود 200 سال پیش از روسیه به آلمان و ازآنجا به کشورهای فرانسه، کانادا و آمریکا برده شد. ولی به دلیل خصوصیات منحصربه‌فرد این گوسفند، اکنون در غالب نقاط جهان ازجمله ایران این نژاد خالص و ارزشمند پرورش داده می‌شود.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد گوسفند رومانوف:

•    به جرت می‌توان گفت بارزترین شاخصه نژاد گوسفند رومانوف بالا بودن درصد چندقلوزایی ست که ارزش اقتصادی این نژاد را دوچندان کرده است. از میش رومانوف در هر زایش دو، سه، چهار، پنج و یا شش‌قلو بره متولد می‌گردد.
طرح پرورش گوسفند
•    پستان‌های میش رومانوف ازنظر تولید شیر ظرفیت بالایی دارند به‌گونه‌ای که این میش‌ها قادر هستند هم‌زمان چند بره را شیر دهند.
•    گوسفندها را بر اساس نوع دنبه به سه دسته: دنبه دراز، دنبه کوتاه و دنبه لاغر (دم) تقسیم‌بندی می‌کنند که نژاد رومانوف از دسته گوسفندان دم‌دار است. دم در این نژاد به‌صورت کوتاه است؛ و جالب است که بدانید نداشتن دنبه در این نژاد یک مزیت است زیرا سبب می‌شود که بدن به‌جای ذخیره چربی شروع به تولید گوشت و عضله کند.
•    کوتاه بودن دوره آبستنی: معمولاً طول دوره آبستی این نژاد 144 روزبه طول می‌انجامد و در مقایسه با میانگین طول دوره آبستنی گوسفند کوتاه‌تر است.
•    بلوغ زودرس بره‌ها: بره‌ها در سن 3 تا 4 ماهگی به سن بلوغ می‌رسند و در این سن قادر به جفت‌گیری هستند و قوچ‌های این نژاد غریزه جنسی بالایی دارند و در هر فصلی می‌توانند جفت‌گیری کنند. معمولاً به ازای 60 تا 70 رأس میش یک قوچ رومانوف برای تولیدمثل در نظر گرفته می‌شود.
•    شرایط نگهداری رومانوف به دلیل قدرت تطابق‌پذیری با شرایط سخت آب و هوایی به‌خصوص آب‌وهوای سرد راحت‌تر است و در این مناطق به‌خوبی رشد می‌کنند.
•    نژاد رومانوف گرچه از دسته گوسفندان گوشتی است اما پشم این نژاد بسیار محکم و باکیفیت است و سالانه 5/4 کیلوگرم پشم قابل استحصال دارد که از جنبه اقتصادی برای پرورش‌دهنده سرمایه ساز است.
•    بالا بودن ضریب تبدیل با افزایش وزن 260 گرم در روز.

دلایل پرورش گوسفند رومانوف:

نژاد رومانوف گوسفندی خوش‌بنیه است و به دلیل بهره‌وری بالا جهت تولید گوشت پرورش داده می‌شود و می‌توان حدود 57 درصد از این نژاد، گوشت گرفت درحالی‌که در گوسفندهای معمولی این مقدار گوشت حدود 45 درصد است و از این حیث مورد استقبال بیشتر دامداران قرارگرفته است.
انواع نژادهای گوسفند اصلاح شده
نژاد رومانوف معروف‌ترین نژاد گوسفند در دنیا است که به خاطر درصد چندقلوزایی و نرخ تولیدمثلی بالا شناخته‌شده است و از آن‌ها جهت آمیزش با سایر نژادهای دیگر استفاده می‌گردد. میش رومانوف را با گوسفند ایرانی آمیزش داده‌اند که نتیجه آن تولید بره‌هایی با توان چندقلوزایی بالا بوده. همچنین قوچ رومانوف را با میش‌های ایرانی جفت‌گیری داده‌اند که بره‌های حاصله، درصدی از ژن‌های مطلوب قوچ را دریافت نموده‌اند؛
گوسفند اصلاح شده
اما یکی از مهم‌ترین معایب رومانوف توانایی پایین در جفت‌گیری با نژادهای دنبه‌دار است که دامدار بایستی به این نکته توجه کند که برای جفت‌گیری از میش‌های بی دنبه استفاده کند.
به‌طورکلی به دلیل توان جنسی بالای میش و قوچ می‌توان انتظار زایش و بازدهی تولید بالا را داشت. بدین‌جهت پرورش‌دهنده با پرورش صحیح و اصولی گوسفند رومانوف سالانه می‌تواند به تجارت پرسودی دست یابد.
نژاد های گوسفند خارجی

راهکارهای موفقیت‌آمیز در پرورش گوسفند رومانوف:

پرورش‌دهنده برای رسیدن به اهداف تولیدی (تولید گوشت، تولید بره و افزایش گله) بایستی امکانات و شرایط رسیدن به موفقیت در امر پرورش گوسفند رومانوف را فراهم کند؛ که در این راستا مدیریت عواملی همانند تغذیه، جایگاه پرورش، تراکم گله، رعایت اصول بهداشتی نگهداری گوسفند و... می‌تواند در این زمینه پرورش‌دهنده را یاری دهد که شرح پاره‌ای از آن‌ها در زیر بیان گردیده است:

1- جایگاه پرورش گوسفند رومانوف:

جایگاه و شرایط نگهداری رومانوف بدین‌صورت است که این نژاد را می‌توان در جایگاه بسته (به‌صورت سالن‌های سرپوشیده) و یا در جایگاه باز (مراتع) پرورش داد.
اگر دام‌ها در جایگاه بسته نگهداری شوند بایستی میزان فضای کافی برای آن‌ها در نظر گرفته شود زیرا تراکم بیش‌ازحد گله سبب بروز مشکلاتی ازجمله عدم تهویه مناسب و کاهش مصرف خوراک می‌شود که به دنبال آن کاهش رشد، افت کیفیت لاشه، افزایش تلفات و... را به همراه دارد. میزان فضای موردنیاز برای هر رأس نژاد رومانوف در جایگاه بسته 9/0 و در جایگاه باز و مراتع 1 مترمربع در نظر گرفته می‌شود.
همچنین جایگاه پرورش بایستی مجهز به امکاناتی مانند سیستم تهویه، روشنایی، سیستم گرمایشی و سرمایشی باشد.

2- تغذیه گوسفند رومانوف:

خوراک و غذای رومانوف متشکل از علوفه و مواد کنسانتره ایی ست. از مهم‌ترین علوفه‌هایی که در تغذیه این نژاد استفاده می‌گردد یونجه خشک، کاه گندم و ذرت علوفه‌ای را می‌توان نام برد. جو و دانه غلات هم به‌عنوان مهم‌ترین اقلام کنسانتره ای مورداستفاده در غذای رومانوف است.
میزان مصرف خوراک روزانه هر رأس حدود 3 درصد وزن بدن است به‌عنوان‌مثال یک میش 60 کیلویی روزانه 8/1 تا 2 کیلوگرم بایستی خوراک مصرف کند.
در ارتباط با تغذیه، دامدار باید توجه داشته باشد که نیاز تغذیه‌ای گوسفند رومانوف در دوره‌های مختلف متفاوت است. به‌عنوان‌مثال میش رومانوف طی دوره فلاشینگ (فصل جفت‌گیری) در مقایسه با دوره خشک به میزان بیشتری از انرژی و پروتئین نیاز دارد و باید از جیره‌های حاوی انرژی بالا استفاده گردد. اگر نیاز تغذیه‌ای گوسفند تأمین نشود سبب کاهش رشد، کاهش بره زایی و نهایتاً ضرر و زیان برای پرورش‌دهنده می‌شود.
درواقع دامدار با اعمال مدیریت تغذیه‌ای مؤثر و کارآمد نیمی از راه را رفته و می‌تواند انتظار موفقیت در پرورش گوسفند رومانوف را داشته باشد.

سرمایه لازم برای گوسفند رومانف

میزان سرمایه موردنیاز در پرورش گوسفند رومانوف:

دامدار برای اینکه بتواند با دیدی باز و بهتر به فعالیت پرورشی ادامه دهد بایستی در ابتدای شروع فعالیت، طرح پرورش گوسفند رومانوف را تهیه نماید و اطلاعاتی درزمینهٔ ی برآورد هزینه‌های پرورشی را کسب کند و ببیند آیا پرورش گوسفند رومانوف برای او می‌تواند توجیه اقتصادی داشته باشد؟ و با پرورش گوسفند رومانوف می‌تواند به حداکثر سود و بهره‌دهی برسد؟
برای پاسخ به این سؤالات دامدار باید هزینه‌های پرورش گوسفند رومانوف را محاسبه کند و سپس با توجه به سرمایه موردنیاز اقدام به پرورش نماید.
هزینه‌های پرورش گوسفند رومانوف به دودسته هزینه ثابت و متغیر تقسیم می‌شوند:
•    هزینه‌های ثابت شامل: ساختمان و تأسیسات (جایگاه پرورش)، تجهیزات (تهویه، آب‌خوری روشنایی) و ...
•    هزینه‌های متغیر و جاری شامل: خرید گوسفند رومانوف، خوراک، دارو و واکسن، سوخت، آب و...

در همین راستا به جهت آشنایی بیشتر دامداران و علاقه‌مندان به برآورد هزینه‌های پرورش این نژاد، میزان سرمایه و هزینه‌های موردنیاز در طرح پرورش گوسفند رومانوف به ظرفیت 25 رأس به‌صورت زیر آورده شده است:
ظرفیت طرح: 25 رأس گوسفند رومانوف (به‌صورت گله داشتی)
مساحت موردنیاز طرح 100 مترمربع
هزینه‌های ثابت طرح 000,000,310 ریال
هزینه‌های متغیر (جاری) طرح 000,500,089,1 ریال
طول دوره پرورش 1 سال و 4 ماه
جمع هزینه کل 000,500,399,1 ریال
بدین ترتیب دامدار با برآورد میزان هزینه‌ها (هزینه‌های متغیر و ثابت) می‌تواند سرمایه موردنیاز برای شروع کار را تأمین کند؛ و با محاسبه هزینه کل و کسر آن از قیمت فروش (بره‌ها و یا میش‌های داشتی) می‌تواند سود خالص حاصل از پرورش گوسفند رومانوف را پیش‌بینی کند.

لیست انواع گوسفند اصلاح شده

در پایان:

سود و درآمد یک پرورش‌دهنده‌ی میش رومانوف رابطه مستقیمی با تعداد بره‌های تولیدشده دارد. همان‌طور که در متن بالا ذکر گردید میش‌های رومانوف نرخ چندقلوزایی بالایی دارند که اگر بخواهیم به‌طور نسبی بگوییم هرکدام از این میش‌ها در طول دو سال بین 3 و 4 بره می‌دهند که این بره‌ها در سنین مختلف باقیمت‌های متفاوتی به بازار عرضه می‌شوند و می‌تواند سالانه سود خوبی را نصیب دامدار کند؛ بنابراین طرح پرورش گوسفند رومانوف برای یک پرورش‌دهنده از جنبه‌ی اقتصادی مناسبی برخوردار است.
 

نویسنده

سعید ایزدی

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید

مطالب مرتبط

دیدگاه های شما

افزودن یک دیدگاه