طرح توجیهی پرورش اسب doc نگارش 1402 | مساحت مزرعه پرورش اسب

طرح پرورش اسب

اسب این موجود اهلی یکی از مفیدترین حیواناتی است که همواره در کنار انسان می‌زیسته است. در زمان‌های دور از اسب جهت بارکشی (حمل‌ونقل)، کار در مزارع و زمین‌های کشاورزی، میادین جنگ و ... استفاده می‌شد، اما بعد از جنگ جهانی دوم با ماشینی و صنعتی شدن جهان نقش اسب‌ها کمرنگ گردید تا جایی که بسیاری از نژادهای اصیل رو به انقراض نهادند اما در دهه‌های اخیر وضع تغییر کرد و اهمیت پرورش اسب به‌ویژه در بعد اقتصادی در کانون توجهات جهانی قرار گرفت و امروزه علاقه‌مندان و طرفداران بسیاری را در سراسر جهان به‌خصوص درزمینهٔ ورزش و سرگرمی‌توانسته به سمت‌وسوی خود بکشاند.
در بسیاری از کشورهای جهان پرورش اسب به‌عنوان یک صنعت اشتغال‌زا، درآمدزا و سودآور شناخته‌شده است. پرورش اسب در ایران باوجود دارا بودن نژادهای اصیل و معروف بین‌المللی هنوز آن‌طور که شایسته است نتوانسته به‌درستی جای خود را پیدا کند و پرورش آن همچنان به‌صورت سنتی و یا نیمه‌صنعتی اداره می‌گردد.
طرح توجیهی پرورش اسب pdf
 
 
در این مقاله سعی داریم با ارائه طرح پرورش اسب شما را با پرورش و نگهداری این حیوان ارزشمند بیشتر آشنا کنیم . فایل طرح پرورش اسب را میتوانید به صورت فایل doc  در انتهای همین پست دانلود کنید .پس تا پایان این طرح با ما باشید:
 

کلیاتی درباره آشنایی با پرورش اسب

    اسب بانام علمی Equus ferus caballus ازلحاظ جانورشناسی متعلق به رده پستانداران، راسته تک سمان، تیره اسبیان و سرده ستوران است.
    متوسط طول عمر اسب 25 تا 30 است.
   دوره بلوغ جسمی اسب بر اساس نژاد و نوع کاری که انجام می‌دهند متفاوت است به‌عنوان‌مثال در اسب‌های سبک‌وزن در سن دوسالگی برای مسابقه مورداستفاده قرار می‌گیرند اما در نژادهای سنگین‌وزن به دلیل تکمیل نشدن ساختار غضروف و استخوان‌ها تا سن 4 تا 5 سالگی برای شرکت در مسابقه‌ها زیر زین نمی‌روند.
   اسب‌ها از دو تا سه‌سالگی قادر به جفت‌گیری هستند؛ و بهترین زمان برای جفت‌گیری از فصل بهار تا پاییز است. چرخه فعلی و تمایل جنسی آن‌ها هر 19 تا 22 روز یک‌بار اتفاق می‌افتد.
   بارداری اسب‌های ماده (مادیان) حدود 11 ماه به طول می‌انجامد و به‌ندرت دوقلو زا هستند.
   قد و وزن اسب تحت تأثیر نژاد و رژیم غذایی است. محدوده قد بر اساس جثه (سبک، متوسط و سنگین) بین 140 تا 180 سانتی‌متر و وزن بین 350 تا 1000 کیلوگرم متغیر است.
   اسب‌ها دارای تنوع رنگ گسترده‌ای هستند و به سه دسته ساده، مرکب و مخلوط تقسیم می‌شوند و به رنگ‌های سفید، سیاه، سمند، کهر، ابرش، ابلق، نیله، نیله روشن، نیله گلگون دیده می‌شوند.
    انگشتان پا در اسب به‌صورت سم تغییر شکل یافته است که برای حفاظت از سم از نعل بند استفاده می‌کنند.
    اسب دارای 36-44 دندان است که برای جویدن و گاز گرفتن گیاه مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین تخمین سن اسب با بررسی دندانی در سن 5 تا 6 سالگی یکی از کاربردهای دندان است.

 

انواع نژادهای اسب:

امروزه نژادهای مختلفی از اسب در سراسر دنیا شناخته‌شده است که به ذکر مهم‌ترین آن‌ها در جهان و ایران می‌پردازیم:
مهم‌ترین نژادهای اسب در جهان: موستانگ/ پینتابیان/ آپالوسا/ اسب ایسلندی/ فجورد نروژی/ کوارتر/ اسب چیپسی/ اسب اصیل اسپانیایی (آندالوزین)/ اسب فریزین/ آخال تکه/ شایر/ اسب عربی.

مهم‌ترین نژادهای اسب در ایران: اسب ترکمن/ اسب عرب/ اسب کردی/ اسبچه خزر/ اسب قره باغ/ اسب سیستانی.
 انواع نژادهای اسب

اهداف اقتصادی پرورش اسب

از پرورش اسب می‌توان برای اهداف زیر بهره برد:

جنبه سرگرمی و تفریح.
جذب گردشگری.

ورزش و سوارکاری.

حمل‌ونقل (باربری).

به‌کارگیری تحقیقات علمی درزمینهٔ اصلاح نژاد و به نژادی به‌منظور حفظ ژن‌های برتر.

فراهم نمودن زمینه‌های اشتغال مستقیم و غیرمستقیم.


صنعت پرورش اسب، یک صنعت پول‌ساز و درآمدزا در بسیاری از کشورهای دنیا تلقی می‌گردد، در این کشورها بیشترین اهداف اقتصادی و تجاری پرورش اسب درزمینهٔ گردشگری است، بر اساس آمارها و شواهد موجود امریکا توانسته بیشترین تجارت را از پرورش اسب درزمینهٔ گردشگری کسب کند.

با توجه به توان و ظرفیت بالای نژادهای اصیل داخلی و شرایط مطلوب آب و هوایی، می‌توان با گسترش و توسعه پرورش اسب در ایران زمینه‌های ایجاد اشتغال مستقیم و پنهان را در بخش‌های مربی‌گری، دامپزشکی، پرورش دهندگی، تولید اسب مسابقات، حراج سالانه و خریدوفروش‌های فصلی و... را فراهم نمود.
 
انواع سیستم‌های پرورش و نگهداری اسب
1- سیستم سنتی: در این سیستم، روش روستایی و عشایری را می‌توان نام برد که بر اساس سنت‌های ابا و اجدادی خود و به‌منظور حمل‌ونقل، سوارکاری، شخم زدن زمین‌های کشاورزی، تولید کره‌اسب، قاطر و استر و فروش مازاد آن‌ها به سایر نقاط کشور اقدام به پرورش و نگهداری می‌کنند.

2- سیستم صنعتی: وجود اهدافی همچون مباحث اقتصادی، علمی (به‌منظور حفظ نژادهای برتر)، ورزشی (مسابقات ورزشی و کسب مدال) و... سبب شده تا پرورش اسب به‌عنوان یک حیوان مطلوب و مفید نزد بسیاری از پرورش‌دهندگان تلقی گردد و علاقه‌مندان زیادی به پرورش صنعتی این حیوان روی‌آورند.


نحوه شروع کار پرورش اسب

1- تهیه زمین مناسب:
قبل از هر اقدامی پرورش‌دهنده بایستی به تهیه زمین و مزرعه مناسب اقدام نماید. برای احداث واحد پرورش اسب بایستی از زمین‌های ارزان‌قیمتی استفاده نمود که ازنظر کشاورزی باارزش نیستند.

2- اخذ مجوزهای لازم:
پرورش‌دهنده برای این‌که بتواند از مزایا و تسهیلاتی همچون وام پرورش اسب برخوردار گردد و بتواند در سطح وسیع و صنعتی اقدام به پرورش نماید باید در ابتدای شروع کار اخذ مجوزهای موردنیاز را در دستور کار خود قرار دهد. بدین ترتیب پرورش‌دهنده برای آگاهی از شرایط گرفتن مجوز پرورش اسب و اخذ آن باید به مراکز مرتبط ازجمله معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی و سازمان‌های مربوطه مراجعه نماید.

3- احداث ساختمان و تأسیسات پرورشی اسب:
هدف از ساختمان و تأسیسات پرورش اسب، فراهم آوردن محیطی است که اجازه دهد حیوان ازنظر میزان رشد، یکنواختی، بازده خوراک و کارایی مورداستفاده به عملکرد مطلوبی برسد بدون اینکه آسایش و سلامت حیوان در معرض خطر قرار گیرد.
شاید پرهزینه‌ترین بخش سرمایه‌گذاری ثابت در پرورش اسب، احداث ساختمان، تأسیسات و تجهیزات مناسب برای پرورش باشد لیکن رعایت اصول صحیح احداث ساختمان و عایق‌بندی سقف و دیوارها و وجود تجهیزات مناسب مهم‌ترین فاکتور برای تأمین نیاز اسب اعم از دما، رطوبت، تهویه و... و اعمال مدیریت کارا و حداکثر بهره‌وری از پتانسیل ژنی حیوان است.

انواع روشهای پرورش و نگهداری اسب

در انتخاب محل پرورش اسب رعایت نکاتی از قبیل موارد زیر ضروری است:

   - احداث واحد پرورش اسب باید برابر ضوابط نظام دام‌پروری، با مرغداری­ها، دامداری­ها، مناطق مسکونی و مراکز تجاری اطراف فاصله مناسبی داشته باشد.
  -  مزرعه پرورشی بایستی در منطقه‌ای تأسیس گردد که دارای آب، برق و راه باشد.
  -  زمین محل احداث باید از زمین­های مجاور مرتفع­تر باشد تا در اثر بارندگی جریان آب وارد محوطه و دیگر ساختمان­ها نشود.
   - در طراحی و احداث واحد، جهت وزش باد­های محلی باید مدنظر قرار گیرد.
   - در محل احداث اسطبل طراحی یک سیستم تهویه برای تأمین اکسیژن و دفع گاز­های مضر و گردوخاک از محیط پرورش الزامی است.
   - ارتفاع سقف جایگاه پرورش بر اساس شرایط آب و هوایی متغیر است مثلاً در مناطق گرمسیری به‌منظور تهویه بهتر جریان هوا ارتفاع سقف را بین 5/3 تا 4 متر در نظر می‌گیرند.
   - در احداث ساختمان پرورش اسب باید جایگاه‌هایی را از قبیل انبار علوفه و خوراک، انبار تجهیزات، بیمارستان، قرنطینه، جایگاه مسقف (اسطبل)، جایگاه غیر مسقف (گردشگاه)، محوطه‌سازی و... را در نظر گرفت.

محیط پرورش اسب به دو صورت پرورش در مرتع و جایگاه است. جایگاه حیوان را از گزند نور خورشید، باران، باد و... در امان نگه می‌دارد اما بیشتر اسب‌ها ترجیح می‌دهند در فضای باز و مراتع باشند. پرورش در مرتع بدین‌صورت است که ساختمان از سه طرف محصورشده و فقط یک‌طرف آن باز است؛ که یک‌قسمتی را به‌عنوان فضای مسقف و سایه‌بان در نظر می‌گیرند که اسب در هنگام تغذیه و استراحت در آنجا به سر می‌برد و از قسمت غیر مسقف هم که گردشگاه نامیده می‌شود جهت استفاده از چرای آزاد و گردش اسب مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این شیوه تغذیه به‌صورت گروهی است که نیاز به اعمال مدیریت‌های خاص است.
پرورش در جایگاه هم به‌صورت باکس‌های انفرادی است. از مهم‌ترین مزیت این روش رعایت بهداشت و کنترل راحت بیماری‌ها و مدیریت آسان به‌خصوص در هنگام خوراک‌دهی است؛ اما اسب‌هایی که در جایگاه نگهداری می‌شوند ممکن است دچار ناهنجاری‌هایی مانند پرخاشگری، عصبی بودن، افسردگی و لگدزدن شوند که برای جلوگیری از این مشکلات بایستی روزی دو یا سه بار آن‌ها را به محوطه‌ی باز برای قدم زدن و دویدن ببرند.

4- خرید اسب:
بر اساس نوع بهره و اهداف پرورشی، از اسب‌های مختلفی استفاده می‌گردد. به‌عنوان‌مثال اسبی که به جهت باربری و حمل‌ونقل پرورش داده می‌شود با اسبی که به‌منظور اهداف ورزشی و سوارکاری مورداستفاده قرار می‌گیرد دارای تفاوت‌های ازنظر شکل و استایل فیزیکی، قدرت بدنی و... است.
به‌طور یک قاعده کلی تناسب هیکل، عضلات و کشیدگی پاها، نحوه راه رفتن و دویدن اسب، تشخیص سن اسب از روی دندان، قیمت اسب، رفتار و خلق آرام و... نکاتی هستند که پرورش‌دهنده در هنگام خرید اسب باید مدنظر داشته باشد.
آناتومی شکل بدن اسب

 


5- تهیه خوراک و تغذیه اسب:
یکی از مهم‌ترین وظایف مالکین اسب توانایی آن‌ها در مدیریت و کنترل تغذیه و خوراک‌دهی آن‌ها در مراحل و شرایط مختلف است. تا بتوان بهترین وضعیت را برای به دست آوردن بهترین عملکرد از حیوان را فراهم نمود. در تغذیه اسب بایستی فاکتورهای حیوانی از قبیل مرحله زندگی (آبستنی، شیردهی، رشد و...)، وضعیت بدنی (چاق، لاغر) و محیط زندگی را بررسی نمود سپس فاکتورهای جیره‌ای مثل کیفیت، خوش‌خوراکی، در دسترس بودن مواد غذایی و کامل بودن جیره ازنظر مواد مغذی تعیین گردد و درنهایت با استفاده از اطلاعات موجود می‌توان به فرموله کردن جیره‌ای متعادل اقدام نمود. مثلاً وقتی حیوان در مرحله آبستنی و یا شیردهی قرار دارد نیاز آن به مواد مغذی بیشتر از سایر مراحل است؛ بنابراین جیره باید به‌گونه‌ای فرموله گردد که بتواند تمام احتیاجات غذایی حیوان را در این مراحل تأمین نماید.

 
جیره اسب
جدول- ماده غذایی مورد نیاز اسب بر اساس سن و نوع اسب

تغذیه اسب

جیره اسب مخلوطی از کنسانتره و علوفه است که به‌صورت روزانه باید در اختیار حیوان قرار گیرد. از دانه‌های موجود در کنسانتره به جهت تأمین انرژی و از علوفه‌هایی نظیر خانواده لگومینه برای تأمین پروتئین موردنیاز می‌توان استفاده نمود.
این‌که حیوان در طول روز چقدر خوراک مصرف می‌کند به عواملی همانند نوع خوراک، مواد مغذی موجود در خوراک و تعداد دفعات خوراک‌دهی بستگی دارد؛ اما به‌صورت یک قاعده کلی میزان مصرف خوراک در کره‌اسب‌هایی که سن آن‌ها کمتر از 6 ماه است بین 2 تا 4 درصد و اسب‌های مسن بین 5/1 تا 2 درصد وزن بدن است. مثلاً یک اسب 450 کیلوگرمی حدود 10 کیلوگرم (2 درصد از وزن بدن) در طول روز می‌تواند خوراک مصرف کند؛ که 7 کیلوگرم آن از علوفه و مابقی هم از کنسانتره طی دو الی سه وعده در روز می‌تواند دریافت کند.

مساحت مزرعه پرورش اسب

برآورد مساحت مزرعه پرورش اسب باید بر اساس مواردی از قبیل تعداد سر اسب، جثه اسب، جنس و نوع بهره‌کشی از اسب صورت گیرد. به‌عنوان‌مثال برای مادیان آبستن 20، برای مادیان و کره‌اسب 22 و برای اسب‌های مخصوص سوارکاری 10 مترمربع جایگاه در نظر می‌گیرند.
در محاسبه سطح جايگاه اسبان موارد زير موردتوجه قرار می‌گیرند و ابعاد موردنظر از اهميت خاصي برخوردارند: طول غرفه (اسطبل)، عرض غرفه، عرض راهرو جايگاه و کانال ادرار و ارتفاع جايگاه.

طول غرفه اسب بايد به نحوي باشد که نه مدفوع اسب به راهرو ريخته شود و نه اينکه دست و پاي حيوان درون کانال ادرار فرو رود. عرض نيز به شکلي است که تغذيه و مراقبت از حيوان را آسان نمايد و موجب راحتي آن در پس‌وپیش گردنش باشد و حيوان بتواند به‌راحتی پاهاي خود را دراز کند.

مساحت غرفه براي اسب‌های سواري حدود ۱۰، براي ماديان و سيلمي حدود ۱۲، براي ماديان آبستن ۲۰ و براي ماديان و کره ۲۱/۵ مترمربع مناسب است. بين غرفه‌ها ديوارهاي ضخيم و به ارتفاع ۱۴۵ سانتی‌متر به‌اضافه ۱ متر شبکه سيمي روي آن جهت ديدن اسب‌ها توسط يکديگر ساخته می‌شود.
در به عرض ۱۱۰ و ارتفاع ۲۴۰ سانتی‌متر به‌صورت لولايي مناسب است. راهروي سرویس‌دهی بايد حدود ۲/۵ تا ۳ متر باشد و در انتهاي آن در دو لنگه با ارتفاع ۳ متر نصب می‌گردد. آخور در ديوار سمت راهرو و آبشخور در گوشه مقابل آن در ديوار روبروي در ساخته می‌شود.
ارتفاع آخور بسيار مهم است. ارتفاع لبه جلويي آن حدود ۰/۶۵ قد اسب، ارتفاع کف نصف قد مناسب است هرچند که امروزه آخورهاي کوتاه و نزديک زمين با ارتفاع کم توصيه می‌شود.
از مهم‌ترین موارد قابل‌توجه در ساخت جايگاه که متأسفانه در ايران توجه چنداني به آن نمی‌شود، ارتفاع سقف است که بايد به‌اندازه‌ای بلند باشد که تهويه به‌خوبی انجام‌شده و دماي جايگاه حتي در گرم‌ترین شرايط حدود ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد باشد و براي اين منظور می‌توان جايگاه را به ارتفاع حدود ۴ متر ساخت.

پنجره‌های جايگاه بايد به نحوي باشد که در هنگام باز بودن، جريان هوا، کوران، ايجاد نکند. بهترين نوع پنجره براي تأمین اين منظور پنجره‌های کلنگي است. پنجره‌ها بايد نزديک سقف باشند تا نور خورشيد مستقیماً" به چشم‌های اسب نتابد. زين خانه، درمانگاه، انبار مواد غذايي، خانه‌های کارگري، دفتر اداري، رستوران و ... با توجه به‌اندازه مجموعه در محل مناسب ساخته می‌شود.
 
از ديگر قسمت‌های يک اسب‌داری گردشگاه (پا دوک) هاست که ابعاد خاصي ندارند و بسته به تعداد اسب ساخته می‌شوند. مسئله بسيار مهم در ساخت اين قسمت بستر آن است که می‌تواند مخلوطي از خاک‌اره با شن يا ماسه باشد ضمن اينکه بايد زه کشي مناسبي نيز داشته باشد، همچنين قسمتي از آن مسقف باشد.
در باشگاه‌های سوارکاري مانژ از اهميت خاصي برخوردار است.

فیلم پرورش اسب

 

انواع و ابعاد مانژها شامل:

    مانژ بيضي (۴۰(۲۰*، گرد (قطر۲۴)
    مانژ تمرين (۶۰*۴۰) مانژ مسابقه (۸۰*۶۰ يا بزرگ‌تر)
    درساژ (۴۰*۲۰ يا ۶۰*۲۰)
    چوگان (۱۸۵*۲۷۵متر)

بستر مانژها معمولاً" از ماسه به همراه خاک‌اره با زیرسازی مناسب ساخته می‌شود.

میزان سرمایه موردنیاز در طرح پرورش اسب:

یک پرورش‌دهنده بایستی قبل از اقدام به پرورش، اطلاعاتی درزمینهٔ هزینه‌ها و سرمایه موردنیاز به دست بیاورد و با حساب‌وکتاب کردن تصمیم بگیرد آیا وارد این حرفه شود یا نه. گرچه پرورش اسب یکی از مشاغل پرسود و درآمدزا و درعین‌حال دیر بازده است و همواره هم طرفداران خاص خود را داشته اما این صنعت از دسته صنایعی است که مستلزم برخورداری از سرمایه کافی است.

به‌طورکلی هزینه‌های پرورش اسب به دودسته ثابت و متغیر تقسیم می‌شود:


    هزینه‌های ثابت شامل: زمین، ساختمان (جایگاه پرورش: 1- مسقف 2- غیر مسقف 3- حصار کشی بهاربند)، گرفتن مجوز، ماشین‌آلات و تجهیزات.
    هزینه‌های جاری هم شامل: خرید اسب، تهیه خوراک، دارو، واکسن و...

احداث یک واحد مزرعه پرورشی اسب بدون در نظر گرفتن هزینه زمین، حداقل هزینه‌ای بالغ‌بر یک میلیارد تومان را می‌طلبد؛ که این هزینه صرف جایگاه نگهداری، خرید اسب و علوفه می‌گردد؛ اما دراین‌بین دولت هم برای هموار کردن راه و برداشتن بار سنگینی از دوش پرورش‌دهندگان تسهیلاتی همانند در اختیار گذاشتن وام پرورش اسب را در نظر گرفته است که دام‌پرور می‌تواند با ارائه مجوز و طرح موردنظر آن را دریافت کند.

خلاصه گزارش طرح توجیهی پرورش اسب اصیل نگارش سال 1402 فایل ورد + پی دی ف⭐️

1-عنوان فعاليت:

طرح توجیهی باشگاه پرورش اسب اصیل

2-ظرفيت :

10 راس

3-مجري طرح:

-

4-محل اجرا :

-

5-اشتغال طرح :

7نفر

6-سرمايه ثابت طرح :

57091.44میلیون ریال معادل پنج میلیارد و هفتصد و نه میلیون و یکصد و چهل و چهار هزارتومان

7-سرمايه در گردش :

2047.42میلیون ریال معادل دویست و چهار میلیون و هفتصد و چهل و دو هزارتومان

8-سرمايه گذاري کل طرح :

59138.86میلیون ریال معادل پنج میلیارد و نهصد و سیزده میلیون و هشتصد و هشتاد و شش هزارتومان

9-ميزان زمين طرح :

2000متر مربع

10-ميزان زمين بنا :

460 متر

11-ميزان تسهيلات مورد نياز :

47311.09میلیون ریال معادل چهار میلیارد و هفتصد و سی و یک میلیون و یکصد و نه هزارتومان

12-نوع تسهيلات :

وام 5 ساله

13-نقطه سربه سر :

49.99%

14-مدت برگشت سرمايه :

4سال

15-نرخ بازدهي سرمايه :

29.41%

16-تورم :

40%

17-نرخ تنزیل :

25%

 
  • حجم فایل  : 2.008 مگابایت
  • تعداد صفحات: 41 صفحه
  • تاریخ تنظیم: مهرماه سال 1402
  • نوع فایل doc + pdf
  • لینک دانلود بلافاصله پس از پرداخت فعال خواهد شد.
  • ضمنا یک نسخه از فایل به ایملی که در صفحه خرید وارد کرده اید ارسال خواهد شد.

نویسنده

سمیه ملکی
  قیمت:119000تومان

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید

مطالب مرتبط

دیدگاه های شما

افزودن یک دیدگاه