طرح توجیهی پرورش گوزن pdf - ایده پرورش آهو نگارش سال 1401

طرح توجیهی پرورش گوزن - ایده پرورش آهو

شاید پرورش گوزن و پرورش آهو برای بسیاری از ما امری عجیب به نظر آید اما در اغلب کشورهایی که ازنظر موقعیت‌های اقلیمی و مراتع غنی هستند پرورش آن به‌وفور دیده می‌شود به‌گونه‌ای که گوشت این حیوان توانسته طرفداران گسترده‌ای را در سرتاسر دنیا پیدا کند.
اکنون این صنعت ناشناخته هم چند سالی است که در کشور ما باب شده و روزبه‌روز به پرورش‌دهندگان آن افزوده می‌شود.
 
 

ویدیو پرورش آهو و گوزن
در ادامه همین مقاله می‌خواهیم طرح توجیهی پرورش گوزن را موردبررسی قرار دهیم پس تا پایان با ما باشید:

کلیاتی پیرامون آشنایی با گوزن:

tick  گوزن از رده پستانداران، راسته جفت سم سانان، زیر راسته نشخوارکنندگان و از خانواده گوزنیان (Cervidae) است. این گروه از حیوانات گرچه همانند دام‌های اهلی (گاو و گوسفند) نشخوارکننده هستند اما دارای خصوصیات رفتاری و ظاهری بسیاری متفاوتی می‌باشند. گوزن‌ها را نمی‌توان در دسته دام جای داد زیرا آن‌ها دارای خلق‌وخوی وحشی و یا نیمه وحشی هستند.
tick  یکی از خصوصیات بارز گوزن‌ها شاخ بلندی است که در جنس نر دیده می‌شود که اغلب ماده‌ها فاقد آن می‌باشند به‌جز گونه سورتمه کش (گوزن شمالی) که هر دو جنس آن دارای شاخ هستند. این شاخ‌ها هرسال در اواخر فصل زمستان می‌افتند و دوباره رویش می‌کنند؛ یعنی برخلاف حیواناتی مانند گاو که دارای شاخ دائمی هستند این جاندار دارای شاخ موقت می‌باشد. جنس این شاخ هم از استخوان است که دارای زوائد و انشعاباتی با حدود 26 شاخک می‌باشد.
tick   گوزن‌ها دارای تنوع اقلیمی گوناگونی هستند آن‌ها قادرند که در دشت‌های بی درخت و باتحمل سرمای زیاد قطب شمال تا جنگل‌های پرباران استوایی به‌خوبی زندگی کنند. پراکنش گوزن‌ها در غالب نقاط دنیا به‌جز قطب جنوب و استرالیا مشاهده‌شده است.
tick رنگ بدن گوزن‌ها با توجه به نوع اکوسیستمی که در آن زیست می‌کنند متفاوت است مثلاً گوزن‌هایی که در مناطق قطب شمال زندگی می‌کنند به‌صورت کاملاً سفید و گوزن‌های کوهستانی به‌صورت قهوه‌ای با پوشش موی مخملی هستند که این رنگ بدن به استتار آن‌ها در محیط کمک می‌کند.
tick  گوزن‌ها حیواناتی فوق‌العاده اجتماعی هستند که حرکت آن‌ها به‌صورت دسته‌جمعی می‌باشد. گوزن‌های نر هدایت دسته‌ها را به عهده می‌گیرند. حتی مشاهده‌شده که دسته‌های گوزن‌ها در مناطقی از قطب شمال دارای 100 هزار عضو می‌باشد.
tick  طول عمر گوزن‌ها حدود 40 سال است گرچه آن‌ها قبل از رسیدن به این سن توسط شکارچیان از بین می‌روند.
tick  وزن گوزن‌ها با توجه به نوع گونه آن از 40 تا 250 کیلوگرم متغیر است.
•    گوزن‌ها حیواناتی نشخوارکننده هستند که به‌خوبی از گیاهان تعلیق می‌کنند و معده چهارقسمتی آن‌ها کاملاً برای هضم و جذب غذا و گیاه سازش یافته است.
tick  گوزن‌ها از اواسط اردیبهشت تا پایان ماه تیر قادر به جفت‌گیری می‌باشند. طول دوره بارداری بر اساس نوع گونه و اکوسیستم بین 6 تا 8 ماه متغیر است.

مهم‌ترین گونه‌های گوزن:

گوزن‌های سراسر دنیا دارای 16 جنس و 27 گونه هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سه گونه زیر اشاره نمود که در اقلیم‌های ایران هم یافت می‌شوند:
1- گونه شوکا (Capreolus capreolus): یکی از گونه‌های ریز جثه و ظریف خانواده گوزن‌ها می‌باشد که در مناطق پوشیده از علف و گیاه و جنگل‌ها زیست می‌کنند. ازاین‌گونه فقط سه زیرگونه شوکای چینی، اروپایی و سیبریایی وجود دارد.
2- گوزن زرد ایرانی (Cervus dama mesopotamica): این گوزن که یکی از نادرترین گونه‌های گوزن در سراسر دنیا محسوب می‌گردد دارای دو زیرگونه تحت عنوان زرد ایرانی و زرد اروپایی می‌باشد. متوسط وزن این گوزن بین 70 تا 120 کیلوگرم می‌باشد. رنگ بدن آن‌ها هم به‌صورت خطوط زرد و قرمز است؛ و در جنگل‌های گرمسیری و بیشه‌زارها زندگی می‌کنند.
3-گوزن قرمز (مرال) (Cervus elaphus maral): میانگین وزن بدن در این حیوان 200 تا 230 و به‌طور میانگین 250 کیلوگرم است. مرال در علفزارهای جنگلی و تپه‌ماهورهای بیشه‌ای به‌خوبی زندگی می‌کند.

تاریخچه پرورش گوزن در جهان:

گوشت گوزن 4 تا 10 هزار سال قبل از میلاد مسیح در برخی از نقاط جهان علی‌الخصوص کشورهای اروپایی عمده گوشت مصرفی در بین مردم بوده است. در 2000 سال پیش چینی‌ها در کنار پرورش سایر دام‌ها از مزیت پرورش گوزن هم بهره می‌بردند اما گلنک پرورش رسمی آن حدود 50 سال پیش در کشور اسکاتلند و انگلستان زده شد.

تسهیلات جهاد کشاورزی برای پرورش گوزن

وضعیت پرورش گوزن و آهو در جهان و ایران

مزرعه پرورش گوزن در جهان:
مناطق دوره‌افتاده‌ای در جهان وجود دارند که سال‌هاست به اقتضای شرایط زیست‌محیطی منطقه‌ای خود، به‌منظور گذراندن زندگی و تأمین امرارمعاش، این حیوان را پرورش می‌دهند؛ و امروزه گله‌داری و پرورش گوزن به حرفه‌ای درآمدزا برای ساکنین این مناطق تبدیل‌شده است. یکی از این مناطق سیبری است، منطقه سیبری که در کشور روسیه واقع گردیده به دلیل مجاورت آن با قطب شمال بیشترین میزان گوزن‌ها را دارد که آمار گوزن‌های این ناحیه به بیش از 700 هزار رأس هم می‌رسد دراین‌بین روسیه هم توانسته از این موقعیت به نفع خود استفاده نماید و با احداث مزارع پرورشی و صادر نمودن گوشت آن به سایر نقاط جهان، این کشور به یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید گوشت گوزن دنیا درآمده است؛ و سبب گردیده که پرورش گوزن در روسیه به حرفه‌ای درآمدزا با اشتغال‌زایی بهینه تبدیل شود.

همچنین به دلیل مصرف بالای محصولات جانبی گوزن به‌خصوص پوست و شاخ آن در بازارهای شرقی، کشورهایی همچون نیوزلند هم توانسته با پرورش گوزن و صادرات محصولات آن در زمره مهم‌ترین کشورهای پرورش‌دهنده گوزن قرار گیرد. اکنون با توجه به استقبال مردم از گوشت این حیوان بسیاری از کشورها روی به پرورش آن در سطح وسیع و گسترده آورده‌اند؛ و با راه‌اندازی مزارع پرورشی توانسته‌اند که حرفه‌ای کارآمد را در کشورشان نهادینه‌سازی کنند.

مزرعه پرورش گوزن در ایران:
استارت مزرعه پرورش گوزن در ایران چند سالی است که در برخی از استان‌های کشور همانند یزد، البرز، گلستان، مازندران و فارس زده‌شده است. اولین مزرعه پرورش گوزن در یزد حدود 6 سال پیش با تعداد کمتر از 50 رأس از گونه‌های بومی تحت نظارت محیط‌زیست ناحیه، آغاز شد؛ اما یک واحد مزرعه پرورش گوزن در کرج هم احداث گردیده که برای تشکیل گله و پرورش آن‌ها به‌طور محدود و در سطح کم اقدام به وارد نمودن گوزن از کشور کانادا کردند.

مهم‌ترین اهداف تجاری و اقتصادی پرورش گوزن:

1- تولید گوشت: از مهم‌ترین دلایل پرورش گوزن استفاده از گوشت آن به‌منظور تأمین پروتئین و سایر نیازهای تغذیه‌ای انسان است. گوشت گوزن خواصی همانند گوشت گاو چه‌بسا بالاتر از آن با طعم و مزه خوشمزه‌تری دارد. گوشت گوزن به دلیل داشتن میزان چربی و کلسترول کمتر یکی از گوشت‌های سالم مورداستفاده برای بیماران قلبی به‌حساب می‌آید.
 
قیمت گوشت گوزن

2- تولید صنایع جانبی: از پوست و چرم آن جهت تهیه انواع کفش و کیف‌های گران‌قیمت و از سر و شاخ آن جهت ساخت انواع کلکسیون‌های تاکسودرمی و پودر شده شاخ را جهت مصارف دارویی استفاده می‌کنند.
 
چرم گوزن

3- جنبه سرگرمی و تفریح و استفاده در باغ‌وحش: در برخی از کشورها با ایجاد شکارگاه‌هایی به‌منظور سرگرمی و همچنین به‌منظور استفاده از آن‌ها در باغ‌وحش‌ها اقدام به پرورش و نگهداری از گوزن می‌کنند. با این کار توانسته‌اند صنعت گردشگری و جذب توریست را رونق ببخشند.

چگونگی پرورش گوزن در کشور:

اخذ مجوزهای موردنیاز برای پرورش گوزن: برای پرورش گوزن به‌صورت قانونی نیازمند گرفتن مجوز از سازمان‌های جهاد کشاورزی، محیط‌زیست و سایر ارگان‌های مربوطه است. حداقل ظرفیت برای صدور پروانه پرورشی از سوی جهاد کشاورزی جهت شروع به کار، 20 رأس گوزن می‌باشد.
تسهیلات جهاد کشاورزی برای پرورش گوزن: متقاضی با در دست داشتن طرح توجیهی و مجوزهای لازمه می‌تواند از تسهیلات جهاد کشاورزی برای پرورش گوزن استفاده نماید؛ که این تسهیلات با توجه به گستردگی کار و ظرفیت طرح و امکانات موردنیاز متغیر است. همچنین بسیج اقتصاد مقاومتی در جهت پیشبرد اهداف پرورشی به‌منظور حمایت از پرورش‌دهندگان تسهیلاتی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

 

انواع سیستم پرورش گوزن:
برای احداث مزرعه پرورش گوزن می‌توان از دو سیستم
1- باز
2- بسته
استفاده نمود.

1- سیستم بسته: در این سیستم گوزن‌ها در جایگاه و سالن‌های سرپوشیده پرورش می‌یابند که برای هر 20 رأس حدود 2000 مترمربع فضا نیاز است یعنی به ازای هر 100 مترمربع 1 رأس گوزن پرورش داده می‌شود. در این نوع از سیستم‌ها بایستی امکاناتی از قبیل انواع وسایل گرمایشی و سرمایشی، تهویه و... را فراهم نمود. این سیستم پرورشی مستلزم به‌کارگیری سرمایه‌ای کلان در شروع کار می‌باشد.

2- سیستم باز: در این سیستم که به چرای آزاد هم معروف است گوزن‌ها در محیط‌های باز و مراتع پرورش داده می‌شوند. ازآنجایی‌که برای احداث آن نیاز به ساختمان و تأسیسات گران‌قیمت نمی‌باشد بنابراین ازنظر اقتصادی کاملاً به‌صرفه هستند. مهم‌ترین امکاناتی که در این سیستم مورداستفاده قرار می‌گیرد شامل مرتع و منبع آب (چشمه، چاه و...) می‌باشد.

خرید گوزن برای پرورش:

بعد از طی موارد بالا بایستی برای پرورش گوزن اقدام به خرید و تهیه آن نمود؛ که می‌توان برای این کار از گونه‌های بومی استفاده کرد و یا با واردکردن آن‌ها از سایر کشورها اقدام به پرورش نمود. بهترین گونه‌ای که جهت پرورش مورداستفاده قرار می‌گیرد مرال است این حیوان به جهت بازدهی بالای گوشت قابل استحصال برای پروار بسیار مناسب است.

تغذیه گوزن‌های پرورشی:

همان‌طور که گفته شد گوزن‌ها نشخوارکننده هستند و برای تغذیه از گیاه و علف تعلیق می‌کنند برای تغذیه گوزن‌های پرورشی همانند سایر دام‌ها از کنسانتره و علوفه می‌توان استفاده نمود. از مهم‌ترین اقلام خوراکی که در تغذیه گوزن به کار می‌رود شامل ذرت، جو، انواع کنجاله ها، کاه، سبوس گندم، سبوس برنج و شبدر است. بهتر است که گوزن‌ها روزی دو بار تغذیه شوند و آب تمیز و سالم هم به میزان کافی در دسترس آن‌ها قرار گیرد.
 
طرح توجیهی پرورش گوزن pdf

مهم‌ترین مزیت پرورش گوزن:

1- عدم نیاز به جایگاه‌های اختصاصی: ازآنجایی‌که گوزن‌ها به‌صورت نیمه وحشی هستند و با محیط و فضاهای آزاد خوی گرفته‌اند برای پرورش آن‌ها لازم به استفاده از جایگاه‌های بسته و گران‌قیمت نیست و با استفاده از یک محیط محصورشده و سایه‌بان می‌توان به امر پرورش آن‌ها اقدام نمود که این خود مهم‌ترین مزیت پرورش گوزن است.

2- توانایی بالا در تبدیل علوفه به پروتئین: آن‌ها قادر هستند از علوفه و کاه‌های مراتع به‌منظور تولید پروتئین و گوشت باکیفیت به‌خوبی تعلیق نمایند. همچنین به دلیل کمتر بودن میزان چربی بازدهی گوشت تولیدی در مقایسه با میزان مصرف خوراک از کارایی بهتری برخوردار است.
3- سازگاری با شرایط سخت آب و هوایی.
4- سازگاری با شرایط مراتع و چراگاه‌های طبیعی.

توجیه اقتصادی پرورش گوزن:

با توجه به مزیت‌های مذکور این‌چنین می‌توان گفت که میزان سرمایه‌گذاری برای احداث یک واحد مزرعه پرورش گوزن در مقایسه با سایر دام‌ها همانند گاو و گوسفند پایین‌تر است که این خود مهم‌ترین مزیت مقرون‌به‌صرفه بودن پرورش آن می‌باشد. از طرفی دیگر به دلیل بازارپسندی مطلوب گوشت، پوست و شاخ گوزن، می‌توان آن را به‌عنوان یک صنعت درآمدزا با بازده اقتصادی مطلوب تلقی نمود.
 
طرح توجیهی پرورش آهو+pdf

سخن پایانی:

پرورش گوزن گرچه در کشور ما از دسته صنایع نوپا و ناشناخته به‌حساب می‌آید و از این حیث ممکن است که بازار مصرف محصولات آن در داخل کشور از کشش خوبی برخوردار نباشد اما می‌توان با دستیابی به بازارهای خارج از کشور محصولات آن اعم از گوشت، شاخ و پوست را صادر نمود که با این کار می‌توان به فعالیت‌های اقتصادی و اشتغال‌زایی کشور رونق بخشد.
در همین راستا پرورش‌دهنده قبل از اقدام به پرورش بایستی بازار هدف خود را پیدا نماید و در مورد پرورش و نحوه نگهداری آن به آگاهی کافی دست یابد. در این حالت می‌تواند با خیال راحت دست به پرورش گوزن بزند و به رسیدن سود مورد انتظار خود امیدوار باشد.

خلاصه گزارش

1-عنوان فعاليت:

پرورش آهو و جبیر

2-ظرفيت :

20 راس مولد

3-مجري طرح:

 

4-محل اجرا :

 

5-اشتغال طرح :

4نفر

6-سرمايه ثابت طرح :

27838.72میلیون ریال معادل دو میلیارد و هفتصد و هشتاد و سه میلیون و هشتصد و هفتاد و دو هزارتومان

7-سرمايه در گردش :

646.59میلیون ریال معادل شصت و چهار میلیون و ششصد و پنجاه و نه هزارتومان

8-سرمايه گذاري کل طرح :

28485.31میلیون ریال معادل دو میلیارد و هشتصد و چهل و هشت میلیون و پانصد و سی و یک هزارتومان

9-ميزان زمين طرح :

2 هکتار

10-ميزان زمين بنا :

271 متر مربع

11-ميزان تسهيلات مورد نياز :

22788.25میلیون ریال معادل دو میلیارد و دویست و هفتاد و هشت میلیون و هشتصد و بیست و پنج هزارتومان

12-نوع تسهيلات :

وام 5 ساله

13-نقطه سربه سر :

47.80%

14-مدت برگشت سرمايه :

5سال

15-نرخ بازدهي سرمايه :

24.76%

16-تورم :

40%

17-نرخ تنزیل :

20%

 

فهرست مطالب موجود در پرورش آهو و جبیر:

جدول خلاصه طرح    

مستندات و توضیحات پرورش آهو و جبیر

مشخصات فني طرح     

جدول درآمدهای طرح   

زمين    

محوطه سازی    

ساختمان سازی    

ماشین آلات و تجهیزات    

وسايل حمل و نقل    

تاسيسات عمومي و تجهيزات با مشخصات فني    

مواد اوليه و هزینه های جاری پرورش آهو و جبیر

آب ،برق ،سوخت مصرفي:    

برآورد هزينه تعميرات ونگهداري    

برآورد حقوق و دستمزد نيروي انساني :    

برآورد هزينه ثابت -هزينه هاي سرمايه اي :    

-هزينه قبل از بهره برداري  طرح پرورش آهو و جبیر

هزینه های طرح طبق تورم سالانه    

برآورد سرمايه در گردش:    

نحوه سرمايه گذاري و مشارکت با بانک    

برآورد هزينه استهلاک پس از اجرا :    

هزينه توليد ساليانه :    

سود و زیان ویژه    

محاسبه نقطه سر به سر    

پیش بینی برنامه اجرای طرح و میزان فعالیت در پنج سال اول    

نسبت افزوده صورت حساب سود و زیان طرح    

جدول محاسبات تحليل هزينه های طرح  (کش فلو)    

محاسبه NPV

محاسبه IR

  • توضیحات طرح توجیهی پرورش آهو و جبیر
  • حجم فایل 1.7 مگابایت
  • تعداد صفحات 35 صفحه
  • نوع فایل ورد و pdf
  • لینک دانلود بلافاصله پس از پرداخت فعال خواهد شد.
  • ضمنا یک نسخه از فایل به ایملی که در صفحه خرید وارد کرده اید ارسال خواهد شد.
طرح توجیهی پرورش آهو و جبیر pdf +doc نگارش سال 1401  

نویسنده

سمیه ملکی
  قیمت:150000تومان

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید

مطالب مرتبط

دیدگاه های شما

افزودن یک دیدگاه