طرح توجیهی گلخانه هیدروپونیک گل رز نگارش سال 97 -طرح توجیهی گلخانه هیدروپونیک doc

طرح توجیهی گلخانه هیدروپونیک گل رز نگارش سال 97 -طرح توجیهی گلخانه هیدروپونیک doc

پرورش گل رز و کسب درآمد بالا

این روزها درآمد ها از فروش گل بسیار خوب است , زیرا همه ما عاشق گل و گیاه هستیم و در اکثر مناسبت ها حتما گل را هم به عنوان هدیه به عزیانمان می دهیم . اگر می خواهید از  میزان فروش گل آمار دقیقتری داشته باشید می توانید به گل فروشی ها سر بزنید و از شلوغی کارشان متوجه فروش خوب و سودشان بشوید.
گل های تزیینی و آپارتمانی در حال حاضر جزو پرطرفدارترین ها هستند. پرورش گل اگر با برنامه ریزی صورت بگیرد و دقت شود سود خوبی دارد. شما می توانید میانگین ماهانه 5 میلیون تومان درآمد داشته باشید.
گل های رز شاخه بریده جز پرطرفدارتیرن گل ها هستند . که کشت و پروش آنها بصورت هیدروپونیک بسیار عالی است.
 
  آخرین ویرایش طرح مربوط به سال 1397 است.

پرورش گل رز ( کاشت گل رز بصورت هیدروپونیک)
گل رز را می توان هم در بستر خاکی و هم در بستر های غیر خاکی بصورت( کشت هیدروپونیک ) انجام داد.
در دید اولیه کاشت گل رز در بستر های خاکی کم هزینه تر است و مدیریت و رسیدگی زیادی نمی خواهد در صورتی که در کشت هیدروپونیک ( هزینه های اولیه برای راه اندازی ) بسیار بیشتر است و همپنین برای مدیریت و رسیدگی نیاز به دانش خاصی است . )
ولی کشت بصورت هیدروپونیک نسبت به کشت خاکی  مزایای دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 تراکم بالا در واحد سطح کشت ،کاهش میزان کار سنگین ، حفظ و نگهداری بالای آب ، ایجاد محیطی امن و بدور از بیماری ها و آفات ، عدم پرورش علف های هرز ، افزایش تولید محصول  و کاهش آلودگی های و بیماری و آفات بدلیل عدم استفاده از خاک های آلوده و نامناسب و ...


پرورش و کاشت هیدروپنیک رز در گلخانه

انواع بسترهای هیدروپونیک پرورش گل رز
– پیت نارگیل: Coconut Peat = Coir Dust

از فراوری پوست میوه نارگیل حاصل می شودکه مراحل آن به قرار زیر است :

 
تجزیه > درجه بندی > خشک کردن > پرس کردن

CEC متوسط تا زیاد دارد، PH برابر ۵/۴ تا ۹/۶ است، پایداری آن عالی است، دانسیته حجمی آن پائین است

پشم سنگ Rock wool
از ذوب کردن صخره های بازالت یا برخی مینرالهای دیگر در دمای ۱۵۰۰ درجه سانتیکراد موادی ساخته میشود که مشابه فیبرهای ریز است.

تهویه آن عالی است، نگهداری رطوبتآن خوب است، CEC این بستر پائین است، PH خنثی تا قلیایی با اثر کم در محیطکشت دارد، پایداری بسیار زیاد بوده ودانسیته آن ۲۶۴ گرم در لیتراست.

پشم سنگ Rock wool


پرلیت Perlite
خاکهای آلومینیو سیلیکاتی هستند که حدود۱۰۰۰ درجه سانتیکراد حرارت دیده اند.خصوصیاتی مشابه ماسه ولی سبک را دارند.
حاوی فلوراید است که در بر خیگیاهان حساس نظیر لیلیوم لونگیفلوروم و دراسنا می تواند خسارتزا باشند،نگهداری آب کم و تهویه عالی دارد که این خاصیت با مصرف بسیار بالای آب ومواد غذایی همراه است و از آن به عنوان بستر مناسبی یاد نمی کنند.CEC خیلیکم وPH تقریبا ۵/۷ دارد. پایداری بسیار بالا بوده و دانسیته حجمی آن ۸۰ تا۱۲۰گرم بر لیتردارد.

 
پرلیت Perlite
 

تهویه :

تهویه گلخانه جهت کنترل میزان رطوبت، آفات و بیماریها و همچنین تامین دی اکسیدکربن مصرف شده در فرآیندفتوسنتز لازم و ضروری است. در گلخانه های رز از دریچه های سقفی برای تهویهاستفاده می شود.

گلخانه مناسب پرورش گل رز  :
سیستم تهویه بایستی بتواند دمای داخل گلخانه را کنترل نماید و تعادل بین دما و رطوبت را تامین نماید. درزمان تهویه از باد مستقیم بر روی محصول باید اجتناب شود. دیواره های جانبیگلخانه باید تا ارتفاع محصول باشد. تهویه و کانالهای مربوط به تهویه بایددر بالای ارتفاع محصول قرار گیرد.

•در مواقع بارندگی از خیس شدن گیاه خودداری شود و از چکه کردن پوشش گلخانه ممانعت به عمل آید. ارتفاع گلخانه باید مطلوب و نسبتا زیاد باشد (بیش از۵/۴ متر) یعنی به عبارت دیگر حداقل ۲متر ارتفاع در بالای گیاه وجود داشته باشد. البته به عنوان اصل کلی گلخانهباید حداکثر جذب نور را داشته باشد. گلخانه های بلندتر ، پهنتر و قویتربهترند. برخلاف گلخانه های ایران که عمدتاً پلاستیکی است در هلند پوششگلخانه ها عمدتا شیشه بوده ودر سالهای اخیر از پوشش های اکریلیک نیزاستفاده می شود. که عیب شیشه آن است که UV-b عبور نموده و باعث سیاهیگلبرگهای ارقام قرمز می شود. گلخانه های مولتی اسپان ازگلخانه های ونلو به دلیل ثبات بیشتر شرایط وحجم بیشتر هوا مطلوب ترند.همچنین نورگیری آنهابیشتر و هزینه احداث آنها سبکتر است. لازم به ذکر است که شیشه های مورداستفاده در هلند در قطعات ۲/۱۱۲ در ۱۵۰ استفاده می شود در حالی که عرضشیشه در گلخانه های ایرانی کمتر و مقدار قاب بیشتر شده و نور گیری را کاهش می دهد. شیب سقف به زاویه تابش و کثیف شدن سقف بستگی دارد که از ۲۷ درجه در ونلو به ۲۴-۲۲ درجه در واید اسپان کاهش یافته است.
 
سیستم های کاشت و پرورش گل رز  :
 در کشتهای هیدرو پونیک مرسوم ترین روش کشت دو ردیفه است که یا در راکوول (پشم سنگ) یا پرلیت و یا کوکوپیتکشت می شود. در کشت راک وول مهم.لا از راک وول نوع اسلاب ( بلوک مکعبی) استفاده می شود و در کشت کوکو پیت از گلدان های پنج تا ۱۰ لیتری استفاده میشود که در گلدانهای بزرگ دو گیاه در یک گلدان با هم کشت می شود. در این سیستم بایستی از کوکو پیت بوفیرت شده ( کلسیم دهی شده) استفاده شود تاگیاه بتواند رشد بهتری داشته باشد. در روش کشت پرلیت از یک بستر باریک یاکیسه های کشت(Grow bag) استفاده می شود.

هزینه احداث گلخانه گل رز
سوالی که مورد توجه بسیار است این است که :
در حال حاضر هزینه هر مترمربع ایجاد گلخانه برای کشاورزان چقدر هزینه در بردارد ؟
هزینه احداث کلخانه گل رز بصورت هیدروپونیک از متری 140 هزار تومن تا 180 هزار تومن  برای ایجاد هر مترمربع گلخانه را می‌توان برآورد کرد.
هزینه احداث گلخانه گل رز

درامد گلخانه گل رز
پرورش گل رز از درآمد خوبی برخوردار است بطوری که اگر بخواهیم میانگین درآمد برای پرورش 600 هزار شاخه گل رز هلندی را در نظر بگیریم درآمد حاصل از فروش  600 هزار شاخه چیزی حدود  2 میلیاردتومان می شود که اگر هزینه های تولید را از آن کم کنیم  حدود 700 میلیون تومان در سال می شود که البته از این میزان سود باید اقساط دریافتی نیز پرداخت شود.

 
  آخرین ویرایش طرح مربوط به سال 1397 است.

فهرست مطالب موجود در طرح توجیهی گلخانه هیدروپونیک گل رز نگارش سال 97:

برآورد زمین گلخانه هیدروپونیک گل رز
برآورد محوطه سازی
برآورد هزینه ساخت و ساز و یا تعمیر ساختمان ها
برآورد هزینه خرید و لیست ماشین آلات و تجهیزات
برآورد تاسیسات عمومی و تجهیزات (تاسیسات)
برآورد وسایل حمل و نقل


برآورد مواد اولیه گلخانه هیدروپونیک گل رز
برآورد آب ،برق ،سوخت مصرفی
برآورد هزینه تعمیرات ونگهداری
برآورد حقوق و دستمزد نیروی انسانی

برآورد هزینه ثابت
برآورد هزینه های سرمایه ای
برآورد هزینه قبل از بهره برداری
برآورد سرمایه در گردش
برآورد نحوه سرمایه گذاری کل برای گلخانه هیدروپونیک گل رز
برآورد هزینه استهلاک پس از اجرای توسعه :
برآورد هزینه تولید سالیانه
برآورد قیمت تمام شده
قیمت فروش
درصد فروش در نقطه سربه سر
برآورد سود و زیان ویژه
برآورد سرمایه ثابت سرانه
برآورد کل سرمایه گذاری سرانه
برآورد نرخ بازدهی سرمایه
برآورد دوره برگشت سرمایه
برآورد درصد فروش در نقطه سربه سر
برآورد ارزش افزوده خالص و نا خالص و نسبت های آن
طرح بسیار کامل است و همه مطالبی که در بالا گفته شد در طرح آپدیت سال 97  است.
 
پیشنهاد می کنم از مطلب زیر هم دیدن کنید
 
*** توجه : این طرح توسط شرکت الماس طرح البرز تهیه و نگارش شده است و هر گونه کپی برداری از طرح و مطالب سایت حرام و غیر قانونی است و پیگرد قانونی دارد.

 

نویسنده

سمیه ملکی
  قیمت:22000تومان

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید

مطالب مرتبط

دیدگاه های شما

افزودن یک دیدگاه