طرح توجیهی پرورش گاو شیری - طرح توجیهی گاوداری شیری 97

طرح توجیهی احداث دامداری پرورش گاو شیری pdf و  فایل  word  نگارش سال 97

معرفی طرح توجیهی گاو شیری 30 راسی سال 97
 هدف از اجرای طرح توجیهی گاو شیری راه اندازی یک واحد دامداری برای نگهداری 30 راس گاو شیری است . در این طرح زمینه اشتغال برای 4 نفر در نظر گرفته شده است . میزان وام برآورد شده در طرح مبلغ 878 میلیون تومان است .

 

گاوداری، کسب و کاری پر سود
گاوداری در ایران در صورت موفقیت جزو شغل‌های پرسود قرار می‌گیرد. البته همان‌طور که گفته شد، «در صورت موفقیت».این شغل در ابتدای کار تا حدی جزو مشاغل خطرپذیر است اما اگر با دانش علمی و رعایت اصول و موازین بهداشتی (واکسیناسیون به موقع، خوراک مناسب دام‌ها) همراه باشد خطری آن را تهدید نخواهد و با توجه به نیاز دائمی انسان به مواد پروتئینی حیوانی و تولید انواع مواد فراورده گوشتی این شغل، بسیار شغل پرسود و همیشگی خواهد بود. تأمین مصرف داخلی و حتی صادرات خارجی در رونق این حرفه نقش بسزایی دارد به طوری که درآمد این حرفه را تا حدود 8 میلیون تومان در ماه، چیز بعیدی نیست.

 
طرح توجیهی پرورش گاو شیری
 

  آخرین ویرایش طرح مربوط به سال 1397 است.
انواع نژاد گاوهای ایرانی و خارجی
لازم به ذکر است که در طبقه‌بندی گاوها، گاوها به دو دسته شیری و گوشتی تقسیم می‌شوند. منظور از گاوهای شیری، گاوهایی است که بیشتر برای تولید شیر و فراورده‌های لبنی مورد استفاده قرار می‌گیرند و منظور از گاوهای گوشتی، گاوهایی است که برای تولید فراورده‌های گوشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. تنوع نژادی گاوها، بسیار وسیع است.

انواع نژاد گاوهای ایرانی و خارجی
 
به طور مثال گونه‌های معروف گاو خارجی عبارت‌اند از:
  گالووي
ليموزين
براهما
شورت هورن
جرسی
و...
طرح توجیهی گاو شیری 10 رأسی سال 97
اما در اینجا موضوع بحث ما بیشتر در رابطه با نژاد گاوهای ایرانی است که به شرح آن‌هامی‌پردازیم:

 
یکی از نژادهای گاو ایرانی، گاو تالشی است:
این گاو هم به عنوان گاو شیری و هم به عنوان گاو گوشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به طور میانگین حدود 640 کیلوگرم شیر، در هر دوره شیردهی تولید می‌کند.

نژاد بعدی، گاو سرابی است:
 این نوع گاو نیز هم به عنوان گاو شیری و هم به عنوان گاو گوشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و این نژاد بیش از 1450 کیلوگرم شیر در هر دوره تولید می‌کند.

 گاو سیستانی نژاد بعدی است:
 گاو سیستانی جزو گاوهای گوشتی محسوب می‌شود و در روز بیش از یک کیلوگرم افزایش وزن دارد.

 نژاد بعدی گاو گلپایگانی است :
که هر دو کاربرد شیری و گوشتی را دارد و بهترین نژاد گاو برای تولید فراورده‌های گوشتی محسوب می‌شود. این گاو روزانه حدود 900 گرم افزایش وزن دارد.نژاد نجدی و نژاد دشتیاری نژاد دو نوع دیگر از گاوها هستند که هر دو کاربرد شیری و گوشتی را دارد و میزان شیردهی آن در هر دوره به ترتیب حدود 580 کیلوگرم و 960 کیلوگرم می‌باشد.

 
طرح توجیهی گاو شیری 10 رأسی سال 97

 
  آخرین ویرایش طرح مربوط به سال 1397 است.
شیردهی گاوها
دوره شیردهی گاوها
در بررسی دوره‌های شیردهی گاوها، متخصصین آن را به سه دوره شیردهی تقسیم می‌کنند که به شرح آن‌هامی‌پردازیم. دوره اول، «اوایل شیردهی» نام دارد که صد روز اول را شامل می‌شود. دوره دوم، «اواسط شیردهی»نام‌گذاریمی‌شود که شامل صد روز دوم است و دوره آخر، «اواخر شیردهی» نامیده می‌شود که صد روز سوم را در بر می‌گیرد. مقدار شیر گاو در حدود ماه سوم به بیشترین حد خود می‌رسد و بعد از آن سیر نزولی پیدا می‌کند تا این که بعد از حدود 300 روز، شیر گاو تقریباً خشک می‌شود. وزن گاو نیز تا سه ماه اول سیر نزولی دارد و بعد از آن شروع به افزایش می‌کند. (این افزایش وزن بعد از ماه هفتم رشد چشمگیری پیدا خواهد کرد.)

مدت زمان بارداری گاو شیری
مدت زمان بارداری گاو به طور میانگین حدود 285 روز طول می‌کشد. در طی مدت بارداری به وزن گاو حدود 77 کیلوگرم اضافه می‌شود که در طول 6 الی 7 هفته آخر این افزایش به بیشترین مقدار خود خواهد رسید. جنین در شش ماه اول بارداری حدود 10 درصد و در ثلث آخر مدت بارداری، حدود 60 درصد دیگر را تشکیل می‌دهد. در طی دو ماه آخر بارداری، که وزن جنین تشدید می‌شود، نیاز به انرژی، پروتئین، ویتامین A و مواد معدنی به طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.

بهترین نژاد گاو شیری در دنیا
 
بهترین نژاد گاو شیری
در ادامه مطالبی که درباره انواع نژاد گاوها ارائه شد، باید گفت که بهترین نژاد گاو شیری در جهان نژاد هلشتاین است که به خاطر بیشترین مقدار شیردهی با کمترین درصد چربی شهرت دارد.
نژاد این گاو، هلندی است و معمولاً به رنگ سیاه و سفید است. البته توجه داشته باشید که انواع مختلفی این از نژاد از لحاظ رنگ وجود دارد. این نژاد حدود ۷۲۴۰ لیتر شیر در سال با درصد چربی حدود .653 درصد تولید می‌کند. وزن گاو نر این نژاد حدود یک تن و وزن گاو ماده آن حدود  690 کیلوگرم است.

آشنایی با نژاد گاو هلشتاین


هزینه‌های پرورش گاو شیری
 
بیشترین هزینه ای که در گاو داری باید در نظر بگیرید , هزینه لازم برای تهیه خوراک گاو ها است که بیشترین هزینه را در بر می گیرد ,  گاوها از مواد غذایی مختلفی تغذیه می‌کنند از جمله ذرت، یونجه، تفاله خشک، جو، سبوس و کنجاله پنبه .
 یک تغذیه مناسب برای گاو، تغذیه‌ای است که موارد گفته‌شده را در بر بگیرد و نیاز بدن گاو را تأمین کند. که اصلی ترین آن علوفه خشبی یونجه و ذرت علوفه می باشد مثال خوراک روزانه گاو شیری با شیر متوسط 20 الی 25 کیلو گرم حدودا 18 الی20 کیلو گرم ذرت علوفه و 2 الی 4 کیلو گرم یونجه .
با توجه به نوسانات بازار و تغییر قیمت‌ها، به طور دقیق امکان مشخص نمودن میزان هزینه را نمی‌توان مشخص کرد اما به طور میانگین، مقدار هزینه بابت تغذیه ( دقت داشته باشید فقط هزینه تهیه خوراک) به طور ماهانه را می‌توان چیزی حدود 500000 تومان تخمین زد.

 
هزینه‌های پرورش گاو شیری

مزایا و معایب گاوداری
مزایا و معایب، جزئی از هر کسب و کار هستند که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد و گاوداری نیز از این قاعده مستثنا نیست. از نکات مثبت می‌توان گفت که با توجه به نیاز جامعه به پروتئین و فراورده‌های گوشتی، در صورت موفقیت این کسب و کار را می‌توان جزو مشاغل پرسود به حساب آوردو همچنین این حرفه نیاز به سواد تحصیلی خاصی ندارد .
(در صورت داشتن مدرک تحصیلی در رابطه با دام‌پروری، شما یک‌ قدم جلوترید ولی اگر هم مدرک تحصیلی مرتبط ندارید، چیز خاصی را از دست نداده‌اید).

حالا به معایب این شغل بپردازیم:
هرسال باید برای گاوهای آذوقه مناسب خریداری شود. در صورت بروز بیماری در مزرعه باید سریعاً آن را دفع کرد وگرنه ممکن است باعث بروز خسارت‌های زیادی شود.
بیشترین ضرری که کار های پرورش دارند بالا رفتن و گران شدن هزینه لازم برای تهیه خوراک است که همه روزه شاهد افزایش قیمت در بخش نهاده های اولیه دامی داریم , متاسفانه قیمت های اولیه در همین سال 97 حدود 20 الی 40 درصد گران شدند ولی قیمت محصولات لبنی و شیر تغییر آنچنانی نداشته است , و از آنجاکع میزان سود یگ گاوداری با فروش محصولات بدست می آید هرچه هزینه بیشتری برای تهیه خوراک صرف شود ولی قیمت فروش تغییر نکند میزان سود کمتر و کمتر می شود.

آیا گاوداری سود دهی دارد؟
در کل اگر بخواهیم یک نتیجه گیری کلی از اینکه آیا پرورش گاو شیری سود دهی دارد یا نه ؟
باید بگویم با توجه به قیمت‌های موجود هزینه تولید یک کیلو شیر بسیار بالاتر از قیمت خرید شیر است و هزینه و درآمد واحدها هم‌خوانی ندارد و گاو دار ضرر می‌دهد.
به‌طور خاص گاوداری از شغل‌های پرخطری است که حوادث غیرقابل‌ پیش‌بینی مثل مرگ‌ ومیر دام همیشه در کمین نشسته و هرلحظه می‌تواند تمام داشته‌های یک دامدار را از بین ببرد شکی نیست، متأسفانه امروز دغدغه‌های دیگری مانند بدهی معوقه بانکی، سود جریمه دیرکرد تسهیلات بانکی، گران بودن علوفه و خوراک دام با توجه به خشک‌سالی‌ها و تأمین دارو نیز این حرفه را تهدید می‌کند .

مهمترین اصلی که میتوان در مورد پرورش گاو شیری به آن توجه کرد کسانی که قصد راه اندازی گاوداری را دارند اگر زمینی مناسب و حاصلخیز به همراه آب مناسب برای کشت و تامین علوفه دام داشته باشند و خودشان بتوانند علوفه لازم را برای خوراک دام تهیه کنند , کار دامداری سود بیشتری خواهد داشت .

 
*****توجه نمایید:
طرح  توضیحات متنی ندارد و فقط دارای محاسبات مالی انجام پروژه شامل موارد زیر است:
1-عنوان فعاليت: پرورش گاو شیری
2-ظرفيت : 30 راس
3-مجري طرح: -
4-محل اجرا : -
5-اشتغال طرح : 4نفر
6-سرمايه ثابت طرح : 10315.51میلیون ریال
7-سرمايه گذاري کل طرح : 10982.62میلیون ریال
8-ميزان زمين طرح : 5هکتار
9-ميزان زمين بنا : 857متر
10-ميزان تسهيلات مورد نياز : 8786.10میلیون ریال
11-نوع تسهيلات : وام بلند مدت
12-نقطه سربه سر توليد : 46.72%
13-مدت برگشت سرمايه : 4سال
14-نرخ بازدهي سرمايه : 20%
 

محل اجرای طرح
مشخصات متقاضیان
نوع فعالیت و محصولات تولیدی :
زمین مورد نیاز برای احداث دامداری
مشخصات متقاضیان
نوع فعالیت یا محصولات تولیدی :
ساختمان سازی

ماشین آلات و تجهیزات (مشخصات فنی آنها )
تاسیسات عمومی و تجهیزات با مشخصات فنی
وسایل حمل و نقل
محاسبه نقطه سر به سر
درصد فروش در نقطه سربه سر
محوطه سازی
سود و زیان ویژه )سود)
ارزش افزوده خالص و نا خالص و نسبت های آن:
مواد اولیه و بسته بندی
آب ،برق ،سوخت مصرفی
برآورد هزینه تعمیرات ونگهداری
برآورد حقوق و دستمزد نیروی انسانی
 برآورد هزینه ثابت
هزینه های سرمایه ای
هزینه قبل از بهره برداری
برآورد سرمایه در گردش
نحوه سرمایه گذاری کل
برآورد هزینه استهلاک پس از اجرای توسعه :
هزینه تولید سالیانه
قیمت تمام شده
قیمت فروش
محاسبه نقطه سر به سر
درصد فروش در نقطه سربه سر
سود و زیان ویژه
ارزش افزوده خالص و نا خالص و نسبت های آن:
سرمایه ثابت سرانه
کل سرمایه گذاری سرانه
نرخ بازدهی سرمایه
دوره برگشت سرمایه
 
ویدیویی بسیار دیدنی از بزرگترین گاوداری شیری در آمریکا
 
 
 
خرید آنلاین
خرید



*** توجه : این طرح توسط شرکت الماس طرح البرز تهیه و نگارش شده است و هر گونه کپی برداری از طرح و مطالب سایت حرام و غیر قانونی است و پیگرد قانونی دارد.

طرح توجیهی گاوشیری100راسی ویرایش سال 1401  

نویسنده

سمیه ملکی
  قیمت:22000تومان

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید

مطالب مرتبط

دیدگاه های شما

افزودن یک دیدگاه