تهیه طرح توجیهی ،از ضررهای هنگفت مالی و اعتباری جلوگیری می کند.هر ایده ای تا روی کاغذ ریز نشود قابلیت اجرا پیدا نمی کند

طرح توجیهی ایستگاه شارژ خودروهای برقی(مجوز/وام)+ورد+pdf

طرح توجیهی ایستگاه شارژ خودروهای برقی

به‌منظور اخذ مجوز و دریافت تسهیلات بانکی کاربرد دارد.این طرح با برآورد هزینه‌های سرمایه‌گذاری ازجمله سرمایه ثابت مانند هزینه‌های زمین، ساخت ابنیه لازم، ساخت سایبان، هزینه خرید تجهیزات، هزینه‌های انجام محوطه‌سازی و راه‌های ورودی و خروجی و غیر کاملی به سرمایه‌گذار در مورد حدود سرمایه‌گذاری می‌دهد

همچنین هر طرح اقتصادی باید از سرمایه در گردش کافی برای اجرای طرح برخوردار باشد، ر این طرح سرمایه در گردش متناسب با احداث چنین مجموعه‌ای نیز محاسبه‌شده است

طرح توجیهی احداث ایستگاه شارژ خودروهای برقی

اگرچه خودروهای برقی و هیبریدی در ایران هنوز مورد استقبال عموم قرار نگرفته‌اند اما واقعیت این است که آینده از آن خودروهای برقی و هیبریدی است ه منظور توجیه‌پذیری اقتصادی طرح در حال حاضر این جایگاه‌ها برای ادامه فعالیت مجبور هستند که خدمات دیگری مانند فروشگاه، کارواش، تعمیرگاه و غیره در کنار طرح اصلی ارائه دهند البته به‌زودی و با فراگیر شدن خودروهای هیبریدی آمد این جایگاه‌ها نیز افزایش می‌یابدو اکثر مردم خودروهای برقی را به خودروهای بنزینی و گازوئیل گازوئیلی و حتی گازسوز ترجیح خواهند داد.

طرح توجیهی ایستگاه شارژ خودروهای برقی

خودروهای برقی در اکثر کشورهای اروپایی و حتی کشورهای خاورمیانه جای خود را بازکرده‌اند کشور نروژ تا پایان سال ۲۰۲۵ با آخرین خودرو بنزینی خود خداحافظی خواهد کرد

ایستگاه شارژ خودروهای برقی در کشورهای منطقه و همسایه ما نیز رشد قابل‌توجهی داشته است اما در کشور ما به دلیل قیمت بالای خودروها استقبال کمتری از آن‌ها شده است به همین دلیل جایگاه‌های شارژ نیز کمتر احداث‌شده‌اند و در حالت توسعه‌نیافته باقی‌مانده است

هزینه احداث ایستگاه شارژ خودروهای برقی

هزینه احداث جایگاه شارژ خودروهای برقی در سال ۱۴۰۳ برای ۸ دستگاه شارژر بدون احتساب قیمت زمین حدود ۱۴ میلیارد تومان برآورد می‌شود اما همان‌طور که گفته شد به دلیل استقبال کم و محدود بودن مشتری در این زمینه فعلاً باید مشاغل و خدمات دیگری در کنار آن عرضه شود تا به‌مرورزمان این خودروها زیاد شوند و جایگاه مقرون‌به‌صرفه شود

میزان زمین موردنیاز

زمین موردنیاز برای اجرای طرح بنا بر تعداد شارژرها می‌تواند از حداقل 300 متر شروع شود لازم به ذکر است که برخلاف جایگاه سوخت فسیلی که نیاز به حفر و گودبرداری دارد این طرح را می‌توان در پارک‌ها، اداره‌ها، محل‌های سرپوشیده مانند پارکینگ‌های مسقف و محل‌هایی در کنار خیابان‌های عریض اجرا کرد.

ایستگاه شارژEV در پارکینگ عمومی

معرفی

وسایل نقلیه برقی (Ev) در سال‌های اخیر توسط کشورهای اروپایی به سه دلیل مهم پا به عرصه وجود نهادند

1 گرانی بنزین در اروپا

کرانه بنزین در اروپا و کشورهای فاقد منابع فسیلی، در کشورهای اروپایی به دلیل گرانی بنزین و باهدف قطع وابستگی به کشورهای تولیدکننده آن به‌خصوص خاورمیانه خودروهای برقی پا به عرصه وجود گذاشتند

۲ آلودگی کمتر

حفظ محیط‌زیست و عدم آلودگی هوا

امروزه این مهم بر کسی پوشیده نیست که خودروهای بنزینی و گازوئیلی چه نقشی در آلودگی محیط‌زیست و هوا به‌خصوص در کلان‌شهرها دارند برای درک بیشتر این موضوع کافی است نگاهی به شاخص آلودگی کلان‌شهرها بیندازیم

به‌جرئت می‌توان گفت که آلودگی هوا از طریق خودروهای هیبریدی در حد صفر است

۳ استهلاک کمتر

اگرچه ممکن است که قیمت خودروهای هیبریدی در حال حاضر از خودروهای بنزینی بیشتر باشد اما استهلاک آن‌ها در طول سالیان کمتر از خودروهای بنزینی و گازوئیلی است چراکه تعداد قطعات مکانیکی آن‌ها کمتر است

ایستگاه شارژEV

چرا بهتر است در ایران‌خودروهای برقی جایگزین خودرو خودروهای بنزینی شوند

دلیل عمده آن عدم امکان قاچاق سوخت است

قاچاق سوخت موضوعی است که سال‌هاست نیروهای امنیتی و مرزبانی با آن درگیرند و این موضوع تاکنون ضررهای هنگفتی به کشور وارد کرده است انواع روش‌های جلوگیری از قاچاق سوخت تاکنون بی‌نتیجه مانده است

جایگزین کردن خودروهای هیبریدی با خودروهای بنزینی و گازوئیلی می‌تواند راهکاری برای حل این موضوع برای همیشه باشد

عوامل مهم در ساخت جایگاه‌ شارژ خودروهای برقی

انتخاب مکان مناسب

یکی از عوامل مهم در ساخت ایستگاه شارژ (EV) انتخاب یک محل مناسب است ازجمله عواملی که بهتر است به آن توجه شود عبارت‌اند از

به‌راحتی توسط رانندگان دیده شود

به فروشگاه‌ها و امکانات رفاهی نزدیک باشد

به شبکه برق سرا سری دسترسی داشته باشد

ورود و خروج به جایگاه برای رانندگان راحت و آسان باشد

محاسبه توان موردنیاز جایگاه

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در ساخت جایگاه ev

محاسبه توان و بار الکتریکی موردنیاز جایگاه است، این موضوع بستگی به تعداد و نوع شارژرها و سرعت شارژرها متغیر است

بنابراین قبل از احداث جایگاه باید توسط آن مهندسان فرق بررسی شود که آیا آن شبکه ظرفیت احداث این جایگاه را دارد یا خیر و

همچنین ترانسفورماتورها متناسب با توان جایگاه انتخاب شوند

شارژر های خودروی برقی در سه سطح

انتخاب تجهیزات

عوامل متعددی در انتخاب قیمت تجهیزات دخیل هستند نقطه

در حال حاضر این تجهیزات در سه مدل ارائه می‌شوند سطح ۱ و ۲ گزینه‌های خانگی هستند که صاحب خودرو می‌تواند آن را در خانه شارژ کند این تجهیزات بسیار کند هستند و زمان شارژ از ۸ الی ۱۲ ساعت متغیر است

اما تجهیزات سطح ۳ که بحث ما نیز پیرامون همین تجهیزات است به شارژرهای سریع DC معروف‌اند

این شارژرها سرعت و قدرت بسیار بالایی دارند و توان آن‌ها از ۲۵ کیلووات تا ۳۵۰ کیلووات متغیر است

زمان شارژ خودرو توسط این شارژرها بین ۲۰ الی ۳۵ دقیقه است

نقشه ایستگاه خودروهای شارژی در خاورمیانه

چرا در ایران ایستگاه شارژ خودروهای برقی احداث کنیم؟

۱-آینده از آن خودروهای برقی است

۲-سیاست‌های دولت مبنی بر واردات بنزین و معضل قیمت بنزین

۳-سیاست‌های اداره محیط‌زیست در مورد آلاینده‌ها که می‌تواند در سال‌های آینده تشدید شود

۴-ورود به بازاری با رقابت کم برای جایگاه داران (اقیانوس آبی(

۵-استهلاک پایین چه برای جایگاه داران و چه برای خودروها

۶-کاهش آلودگی هوا به‌خصوص در کلان‌شهرها

۷-کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و گران‌قیمت

۸-توسعه زیرساخت‌های نوین شهری

۹-حمایت‌های دولت و قوانین تشویقی

۱۰-مشوق‌های مالیاتی

نویسنده

سمیه ملکی

جهت سفارش طرح توجیهی با خانم مهندس ملکی تماس بگیرید.(09015516984)

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید

مطالب مرتبط
معرفی دوستان و همکاران