طرح توجیهی گلخانه 5000 متری | هزینه ساخت گلخانه 5000 متری هیدروپونیک خیار نگارش سال 1400

معرفی طرح توجیهی گلخانه 5000 متری :
هدف از تهیه این طرح یرآورد هزینه ساخت گلخانه 5000 متری هیدروپونیک خیار با توجه به هزینه های سال 1400 است , همچنین درآمد گلخانه 5000 متری نیز مورد بررسی قرار گرفته است ,  از این طرح می توان برای وام گلخانه در سال ۱۴۰۰ و همچنین گرفتن مجوز گلخانه استفاده کرد .
برای احداث یک گلخانه موفق باید بتوانید سودآورترین محصول گلخانه ای را در منطقه خود شناسایی کنید و بعد از انتخاب نوع محصول برای پرورش زمینه های لازم از جمله تهیه زمین و اطلاع از شرایط زمین برای احداث گلخانه و تهیه تجهیزات و مورد مهم دیگری شناخت  بازار محصولات گلخانه ای را مورد توجه باید قرار داد.
طرح توجیهی گلخانه ۱۴۰۰ در ابعاد 5000 متری برای پرورش خیار گلخانه ای به روش هیدروپونیک انجام شده است , تهیه ومطالعه این طرح برای علاقه مندان و کارآفرینان در این زمینه می تواند راهنمای مناسبی باشد.

قبل از شروع کار به گلخانه بهتر است با مفاهیم گلخانه و نکات مهم در موفقیت در طرح گلخانه کمی بیشتر آشنا شویم , که در ادامه به بخشی از این موارد اشاره شده است .

 

طرح توجیهی خیار گلخانه ای هیدروپونیک

 


تعریف گلخانه :
گلخانه سازه ای با سقف شفاف و دیوارهای شفاف است که معمولاً از شیشه ساخته می شود. در گلخانه گیاهان را نگهداری می کنند و محیطی کنترل شده برای رشد آنها فراهم می کنند. گلخانه برای گیاهانی که به شرایط آب و هوایی منظم نیاز دارند به خوبی کار جواب می دهد,  زیرا داخل گلخانه که در معرض نور خورشید است بسیار گرمتر از بیرون می شود. گلخانه ها باغبانی را در تمام طول سال ممکن می سازند.
در واقع گلخانه محیطی بسته است که هدف آن ایجاد محیطی مناسب برای  پرورش گیاهان و محصولات کشاورزی است .که  کنترل عوامل محیطی در گلخانه منجر به تولید بهینه محصول یا حداکثر سود و بالا بردن کارایی نیز می شود.


در مورد رشد محصول عوامل زیادی باید در نظر گرفته شود:
مقدار فضای گلخانه ای
معمولا برای پرورش محصولات گلخانه ای بهتر است از یک سالن  کار را شروع کرد و با افزایش فروش و گسترش بازار کار به مراتب فضای کار و تولید را افزایش داد.
نکات مهم در ساخت گلخانه باید مورد توجه قرار بگیرد:
1-سرمایه سرمایه گذاری موجود،
2- مهارت ها و آموزش های مدیریتی،
3-نوع کسب و کار - عمده فروشی، خرده فروشی،
4- محصولاتی که باید کشت شوند و محیط زیست آنها الزامات،
5- بازارهای موجود،
6- نیازهای نیروی کار و در دسترس بودن آن،
7- خنک کننده مناسب در ماه های گرم
8-  گرمایش در ماه های سردتر (تقریباً 3 ماه در سال)
9-    برق  مصرفی
10- آب مصرفی

از این میان  تجهیزات گلخانه برای تامین گرمایش و سرمایش بیشترین هزینه را باید بپردازید. همچنین  برآورد هزینه هایی که برای تامین گرمایش و سرمایش در طول سال نیاز است .

    میانگین دمای منطقه خود را برای فصلی که قصد رشد دارید پیدا کنید.  محاسبه کنید که گلخانه چند ساعت از روز به گرمایش اضافی نیاز دارد. سایر هزینه ها شامل هزینه های آب و برق برای نگهداری گلخانه خواهد بود.


هزینه احداث گلخانه:
گلخانه ها سازه های ساده ای هستند که بخش های تشکیل دهنده گلخانه عبارتند از چارچوب گلخانه‌، پوشش سقف  و بدنه گلخانه , اتصالات و تهویه گلخانه و همچنین سکو ها و کف بستر مناسب تشکیل شده اند. مواد ورد استفاده برای این اجزا متفاوت است اما می تواند شامل چوب، فولاد، شیشه، بتن و پلاستیک باشد.

به طور معمول، چارچوب یک گلخانه از چوب یا فولاد قوی ساخته می شود که می تواند در برابر عناصر محیطی مقاومت کند.
پوشش سقف گلخانه یکی دیگر از ویژگی های مهم گلخانه است که از گیاهان در برابر عوامل محافظت می کند و نور خورشید زیادی را برای تغذیه آنها وارد می کند. پوشش شیشه ای در گلخانه ها بسیار رایج است . با این حال، شیشه  از نظر قیمتی بسیارسنگین است، بنابراین می توان بجای شیشه ازی جایگزین های ارزان قیمت تر مثل پلاستیک استفاده کرد.

در حالی که گلخانه ها می توانند بدون کف مناسب کار کنند،  ولی در نظر گرفتن کفپوش مناسب برای گلخانه مزایای خود را دارند. این به عایق بندی ساختار کمک می کند و در عین حال از رشد علف های هرز جلوگیری می کند و از ورود آفات و تخریب گیاهان جلوگیری می کند. کفپوش لاستیکی رول شده یک انتخاب رایج برای کفپوش گلخانه است . بتن، سنگ، آجر یا حتی مالچ از دیگر گزینه های کفپوش گلخانه هستند. هر ماده ای که انتخاب می کنید باید نوعی زهکشی ایجاد کند.

طرح توجیهی گلخانه خیار 1400

 


هزینه گلخانه بر اساس نوع آن:

چندین نوع گلخانه و سبک وجود دارد که مزایا و معایب خاص خود را دارد. آب و هوای منطقه شما به تعیین اینکه کدام نوع برای شما بهتر است کمک می کند. هزینه ها بسیار متفاوت است، اما در اینجا نمونه هایی از هزینه های رایج انواع گلخانه آورده شده است .
گلخانه هایی که با ظرفیت بیشتری کار می کنند معمولا از اسکلت فلزی استفاده می کنند.
هزینه یک گلخانه  بر اساس عوامل مختلفی تعیین می شود که همه آنها را می توان با توجه به نیاز شما تنظیم کرد. قبل از اینکه بتوانید این کار را انجام دهید، باید تحقیقات کاملی در مورد هر یک از این عوامل انجام دهید تا مطمئن شوید که در نهایت برای مدلی که تمام نیازهای شما را برآورده می کند و همچنین به خوبی با بودجه ای که شما برای این کار در نظر گرفته اید سلزگاری دارد را انتخاب کنید.


گلخانه چند هزار متری مناسب شروع کاری است؟
مساحت مورد نیاز گلخانه شما در درجه اول به میزان بودجه و نوع محصولی که می خواهید پرورش دهید , بستگی دارد. اکثر افراد ترجیح می دهند که همان ابتدای کار بازده بالاتری داشته باشند  , بنابراین باید متراژ بالایی در نظر بگیرند  , با این حال، از آنجایی که گلخانه هایی که مساحت بیشتری را پوشش می دهند به امکانات و هزینه بیشتری نیاز دارند،. بنابراین اگر سرمایه کمی دارید، انتخاب  گلخانه  بزرگ ممکن است گزینه مناسبی برای شروع کار نباشد , و می توانید برای شروع از گلخانه با مقیاس کوچک مثل یک گلخانه 200 متری , گلخانه ۵۰۰ متری و یا در مقیاس بزرگتر با گلخانه 1000 متری کار خود را شروع کنید.

مصالح و مواد ساختمانی در ساخت گلخانه:
گاهی مکن است افراد با توجه به اینکه بودجه محدودی دارند، سعی می‌کنند با به خطر انداختن نوع و کیفیت مصالح گلخانه‌ای، از هزینه های خود بکاهند، زیرا غالباً اعتقاد بر این است که این مواد نقش حیاتی در تکیفیت و کمیت محصولات ندارند. به هر حال، هیچ چیز نمیتواند از حقیقت فراتر باشد!

مواد مورد استفاده در ساخت گلخانه عناصر کلیدی هستند که طول عمر سازه شما و هزینه های نگهداری آن را تعیین می کنند. کیفیت محصولات شما نیز تحت تأثیر مصالح  انتخابی شما قرار می گیرد، به ویژه آنهایی که برای دیوارها و سقف گلخانه استفاده می شوند.

در اینجا به تفکیک مصالح ساختمانی مختلف با مزایا و معایب و هزینه های متوسط آنها اشاره شده است تا به شما کمک کند تصمیم بگیرید کدام یک با نیازهای عملکردی و مالی شما مطابقت دارد:


پلی اتیلن
پلی اتیلن معمولا در سازه های کوچک استفاده می شود. هزینه کمتری نسبت به سایر مصالح دارد، این یکی از مقرون به صرفه ترین مصالح موجود است. انعطاف پذیری آن ها ,نصب  را آسان می کند. از سوی دیگر، نگهداری از آنها نیز تا حدودی سخت است.

پلاستیک باید مرتباً از نظر سوراخ شدن بررسی شود. اگر سوراخی پیدا شد، می توان آن را با کمک چسب و نوار بسته بندی برطرف کرد. در مواردی که پلاستیک از چندین نقطه پاره یا سوراخ شده است، باید آن را جایگزین کنید.


شیشه
از آنجایی که گیاهان از گرما به عنوان سوخت برای فتوسنتز استفاده می کنند، مواد با رسانایی حرارتی بالا مانند شیشه برای ساخت گلخانه ایده آل هستند. هنگامی که نور خورشید به سطح شیشه برخورد می کند، انرژی خورشیدی به انرژی مادون قرمز تبدیل می شود که سپس دمای داخل ساختار را افزایش می دهد و به گیاهان اجازه رشد می دهد. تنها نقطه ضعف استفاده از شیشه این است که قادر به مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی شدید نیست و می تواند تحت فشار بسیار زیاد ترک بخورد یا تراشه کند و اجازه دهد گرمای انباشته شده خارج شود و محیط داخلی را بی ثبات کند.

پلی کربنات
پلی کربنات در وافع نوعی پلاستیکی است. با این حال، به خصوص از نظر استحکام و دوام، نسبت به پلی اتیلن و شیشه‌های متوسط  بسیار برتر است. این ماده مانند شیشه شفاف است، اما عایق بهتری دارد و از نظر ایمنی از شیشه  در برابر ضربه مقاوم تر است.

پلی کربنات که قادر به تحمل گرمای شدید، بادهای شدید یا هر تغییر محیطی غیرعادی دیگری است، بدون شک جایگزینی عالی برای شیشه است.

طرح توجیهی گلخانه خیار

کادر بندی  و چهار چوب گلخانه:
چارچوب یک گلخانه اساساً ستون فقرات آن است، زیرا کل ساختار را پشتیبانی می کند. اگر ماده انتخابی قادر به تحمل شرایط سخت نباشد، گلخانه شما ممکن است به طور غیرمنتظره ای فرو بریزد. این می تواند کارکنان شما را در معرض خطر و صدمات قرار دهد و همچنین می تواند احتمال ضرر مالی را افزایش دهد.

چوب
چوب که معمولاً  ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین مواد قاب‌بندی است. به دلیل جذابیت زیبایی که دارد در گلخانه های خانگی کاربرد زیادی دارد. با این حال، همه انواع چوب برای گلخانه های تجاری مناسب نیستند.

سطوح بالای رطوبت در گلخانه بر یکپارچگی یک قاب چوبی تأثیر منفی می گذارد و آن را از داخل پوسیده می کند. چوب همچنین بیشتر در معرض هجوم آفات است، که نه تنها بسیار ناخوشایند هستند بلکه می توانند به محصولات شما آسیب برسانند و منابع ارزشمند را هدر دهند.
بنابراین، چوب، علیرغم مقرون به صرفه بودن و نسبتاً آسان‌تر برای اندازه‌گیری و مونتاژ، ممکن است مناسب‌ترین انتخاب برای مواد قاب‌بندی نباشد.

لوله های پلاستیکی پی وی سی
پی وی سی ماده دیگری است که هم مقرون به صرفه، هم سبک وزن و هم کار با آن آسان است. ممکن است به اندازه قاب های فلزی مقاوم نباشد، اما مطمئناً نسبت به چوب در برابر خوردگی مقاوم تر است و با محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش می تواند تا 20 سال دوام بیاورد.
گلخانه های تجاری با اسکلت فولادی باید مورد توجه کسانی باشد که دوام و استحکام را در اولویت قرار می دهند. این قاب ها بسیار مقاوم، کم تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارند  و می توانند در شرایط نامساعد دوام بیاورند.

قیمت تمام شده ساخت گلخانه:
 کنترل محیطی
هر محصولی برای رشد به یک محیط بسیار خاص نیاز دارد. ایجاد  شرایط مصنوعی در گلخانه ها امکان پذیر است، اما سطح کنترل محیطی ارائه شده توسط هر نوع گلخانه متفاوت است. میزان کنترل نیز نقش مهمی در تعیین هزینه کلی گلخانه ایفا می کند.


نورپردازی
 گیاهان در گلخانه‌ها مانند محصولات در مزرعه باز، از خورشید به عنوان منبع گرما و انرژی استفاده می‌کنند. با این حال، شرایط آب و هوایی روزانه همیشه برای رشد گیاه مطلوب نیست. در روزهای مه آلود یا ابری، بدست آوردن مقدار نوری که برای رشد نیاز دارند برای محصولات شما دشوار است. به همین دلیل است که گلخانه شما به چراغ و لامپ برای رشد گیاهان نیاز دارد.

قیمت نهایی ساخت گلخانه:
با توجه به همه مواردی که در بالا اشاره شد، ساخت یک گلخانه مستلزم رعایت یک فرآیند پیچیده است که نیاز به برنامه ریزی گسترده دارد. از آنجایی که نصب و نگهداری گلخانه های تجاری به عوامل متعددی بستگی دارد، تعیین قیمت دقیق این سازه ها دشوار است. هزینه کلی پروژه شما نیز می تواند بر اساس نیازها و ترجیحات شما در نوسان باشد.

 

خلاصه گزارش طرح توجیهی گلخانه 5000 متری:

1-عنوان فعاليت:

احداث گلخانه خیار 5000 متر گلخانه

2-ظرفيت :

300 تن در سال

3-مجري طرح:

..............

4-محل اجرا :

..............

5-اشتغال طرح :

7نفر

6-سرمايه ثابت طرح :

45759.69میلیون ریال معادل چهار میلیارد و پانصد و هفتاد و پنج میلیون و نهصد و شصت و نه هزارتومان

7-سرمايه در گردش :

1421.77میلیون ریال معادل یکصد و چهل و دو میلیون و یکصد و هفتاد و هفت هزارتومان

8-سرمايه گذاري کل طرح :

47181.47میلیون ریال معادل چهار میلیارد و هفتصد و هجده میلیون و یکصد و چهل و هفت هزارتومان

9-ميزان زمين طرح :

7000متر مربع

10-ميزان زمين بنا + گلخانه:

5090متر

11-ميزان تسهيلات مورد نياز :

37745.17میلیون ریال معادل سه میلیارد و هفتصد و هفتاد و چهار میلیون و پانصد و هفده هزارتومان

12-نوع تسهيلات :

وام 5 ساله

13-نقطه سربه سر :

49.62%

14-مدت برگشت سرمايه :

7سال

15-نرخ بازدهي سرمايه IRR :

30.56%

16-تورم :

30%

17-نرخ تنزیل :

%25

18-مدت اجرای طرح:

10 سال از سال 1400 الی 1410

 

فهرست مطالب موجود در طرح توجیهی گلخانه هیدروپونیک خیار 5000 متری نگارش سال 1400:

برآورد زمین برای احداث گلخانه خیار به روش هیدروپونیک
برآورد محوطه سازی
برآورد هزینه ساخت و ساز و یا تعمیر ساختمان ها
برآورد هزینه خرید و لیست ماشین آلات و تجهیزات
برآورد تاسیسات عمومی و تجهیزات (تاسیسات)
برآورد وسایل حمل و نقل


برآورد مواد اولیه گلخانه هیدروپونیک خیار
برآورد آب ،برق ،سوخت مصرفی
برآورد هزینه تعمیرات ونگهداری
برآورد حقوق و دستمزد نیروی انسانی

برآورد هزینه ثابت
برآورد هزینه های سرمایه ای
برآورد هزینه قبل از بهره برداری
برآورد سرمایه در گردش
برآورد نحوه سرمایه گذاری کل برای احداث گلخانه خیار
برآورد هزینه استهلاک پس از اجرای توسعه :
برآورد هزینه تولید سالیانه
برآورد قیمت تمام شده
قیمت فروش
درصد فروش در نقطه سربه سر
برآورد سود و زیان ویژه
برآورد سرمایه ثابت سرانه
برآورد کل سرمایه گذاری سرانه
برآورد نرخ بازدهی سرمایه
برآورد دوره برگشت سرمایه
برآورد درصد فروش در نقطه سربه سر
برآورد ارزش افزوده خالص و نا خالص و نسبت های آن


 

طرح بسیار کامل است و همه مطالبی که در بالا گفته شد در طرح آپدیت سال 1400  است.
فرمت طرح در دو قالب ورد و پی دی اف می باشد  ( doc + pdf )
 

نویسنده

سمیه ملکی
  قیمت:54000تومان

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید

مطالب مرتبط

دیدگاه های شما

افزودن یک دیدگاه