با بررسی بازار هدف و مشخص کردن نیاز بازار , میزان تولید محصول در حال حاضر , نیاز بازار تا حداقل 5 سال آینده.
تهیه طرح توجیهی جهت گرفتن وام بانکی کم بهره
زمانی که شما برای گرفتن وام به بانک مراجعه می کنید و طرح توجیهی از کارتان تهیه می کنید که در قالب این طرح توجیهی همه جنبه های طرح از حمله ماشین آلات , تجهیزات , مواد اولیه , نیروی انسانی , سرمایه گذاری کل طرح و ... را در این طرح محاسبه کرده باشید ,در صورتی که در طرحی که تهیه کردید توجیحه اقتصادی طرح خوب باشد بانک ها و موسسات برای حمایت از شما و کارتان بهتر تصمیم گیری می کنند.
اساسا دو هدف اصلي در نوشتن طرح تجاري وجود دارد. هدف اول و مهمتر آنست كه از اين طرح در طول عمر كسب وكار خود بهعنوان راهنما استفاده كنيد. اين طرح، نمونه والگوي كسب وكار شما خواهد بود و براي نگاه داشتن شما در مسير درست بكار ميرود. طرح شما براي آنكه داراي ارزش باشد بايد با زمان پيش رود. اگر شما طرح تجاري تهيه نماييد كه از زمان جلوتر است از بسياري از مشكلات و ناكاميها پرهيز كرده و آنها را حذف خواهيد كرد .
دوم آنكه اگر بدنبال دريافت وام هستيد يا قصد استقراض داريد طرح تجاري موردنياز است. اين طرح،اطلاعات مفصلي در مورد تمامي جنبههاي عمليات گذشته و فعلي شركت را در اختيار وامدهنده قرار ميدهد و پيشبينيهاي آتي را نيز عرضه ميكند.
متن طرح تجاري بايد دقيق بوده و بيشترين ميزان اطلاعات ممكن را در بر داشته باشد. اين امر بهنظر متناقض ميآيد اما ميتوانيد اين مسئله غامض را با استفاده از روش واژگان كليدي حل كنيد. كليد واژههاي زير را روي كارتي بنويسيد و آن را به هنگام نوشتن در مقابل خود قرار دهيد.
چهكسي، چه چيزي، كجا، چه موقع، چرا، چگونه،چقدر -نگارش طرح توجیهی
در ابتداي هر بخش از طرح تجاري بههر يك از اين پرسشها در يك پاراگراف پاسخ دهيد. سپس با تشريح هر كدام از آن مطالب در متن بهكار ادامه دهيد.
طرح تجاري هيچ محدوديتي از نظرحجم يا تعداد صفحات ندارد. بطور متوسط طرح تجاري در30 تا 40 صفحه تهيه مي شود. طرح را بهبخشهاي مختلف تقسيم كنيد. درمورد كارهايي كه بايد صورت بگيرند زمانهاي شروع و ختم هر كار را تعيين كنيد. نوشتن طرح تجاري موثر بهنظم، صرف وقت و نگارش نياز دارد.
با تهية فهرست اسناد به هنگام نوشتن متن در زمان صرفهجويي ميكنيد. مثلاً چنانچههنگام نوشتن در مورد ساختار قانوني و حقوقي كسب وكار خود متوجه شديد كه به نسخه اي از توافقنامة همكاري نياز داريد، اين توافق نامه را در فهرست اسناد اضافه نمائيد. بههنگام تكميل هر بخش از طرح تجاري فهرستي نيز از اسناد مورد نياز تهيهكنيد.
با بهخاطر داشتن اين مطالب ميتوانيد تهيه طرح تجاري خود را آغاز كنيد. با مطالعه اين مطلب تصويري از روند تهيه طرح تجاري بدست خواهيد آوريد.برای نگارش طرح توجیهی
خلاصه مديريتي که تشريح کننده رنوس اهداف و ديدگاه هاي شما باشد :
اولين بخشي که بايد در طرح خود بياوريد و معمولا از حدود 2 الي 3 صفحه بيشتر نبايد تجاوز کند خلاصه مديريتي نام دارد. خلاصه مديريتي استراتژي کسب و کار شما را معرفي مي نمايد و مطمئنا مهمترين بخش براي مديران و موسسات اعتباري است. توجه داشته باشيد که اکثر مديراني که قرار است به به جريان افتادن پرونده طرح شما براي دريافت کمک و حمايت مالي تاييد کنند هميشه دچار مشکل کمبود وقت هستند و از اين رو نبايد انتظار داشته باشيد که با دقت کامل براي خواندن طرح شما که در چندين صفحه تهيه شده وقت بگذارند.
براي اينکه بتوانيد در عرض چند دقيقه اهداف و اولويت ها و برنامه هاي خود را براي آنها بازگو کنيد بايد مطالب کل طرح را به صورت اجمالي و قانع کننده همراه با اعداد و ارقام پيشنهادي در صفحات محدودي به صورت تايپ شده در اختيار آنها قرار دهيد. اگر شما نتوانيد در دو, سه صفحه مسئول رسيدگي به برنامه کسب و کار خود را قانع کنيد که طرح کسب و کارتان قابل اطمينان و ارزشمند براي سرمايه گذاري است مطمئن باشيد که جلسه را دست خالي ترک خواهيد کرد.
همچنين اين خلاصه به عنوان يک ابزار ارتباطي براي کارمندان و مشتريان بالقوه شما که نياز دارند از ذهنيات و انديشه شما آگاه شوند داراي اهميت زيادي است.
شرح مختصري از چگونگي آغاز به کار شرکت :نگارش طرح توجیهی
به صورت واضح اساس شکل گيري و آغاز به کار شرکت را شرح دهيد و نحوه رسيدن به ايده و شروع اين کسب و کار را توسط خود و يا همراه با شرکايتان را بيان نماييد. در اين قسمت بايد سعي کنيد از نکته ها و اصولي که موسسه اعتباري طرف شما بر آن تاکيد دارد استفاده کنيد و دغدغه هاي خود را با چالش هاي آنها همسان سازيد. به عنوان نمونه اگر با يک بانک يا شرکت که اولويت را بر صادرات و واردات گذاشته براي فعاليت هاي توليدي وارد مذاکره نشويد يا اگر به اين کار دست زديد از ظرفيتهاي طرح خود براي امر صادرات و واردات سخن بگوييد.
اهداف شرکت شما :
در چند پاراگرف اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را براي شرکت تشريح کنيد. بيان کنيد که طبق برنامه ريزي هاي خود در چه مدت زماني به اين اهداف دست خواهيد يافت؟ در بازاري که براي کسب و کار خود در نظر گرفته ايد مشتريان شما چه کساني خواهند بود و بر کدام بخش از بازار تمرکز خواهيد کرد و هدف از اين انتخاب ها را بيان کنيد.
نگارش طرح توجیهی
سوابق گروه مديريتي :
بخش مديريت بايد شامل اطلاعات شخصي و کاري اعضا باشد و همچنين اطلاعاتي نسبت به سوابق کاري و مسئوليتهاي مرتبط آنها را در اختيار بگذارد. اين اطلاعات بايد نمايانگر دانش و تجربيات علمي و عملي گروهي باشد که شما براي پياده سازي طرح خود انتخاب کرده ايد. اين بخش مي تواند تا حدود زيادي خيال سرمايه گذاران طرح شما را از توانمندي شما براي اجراي طرح راحت کند.
خدمات يا محصولاتي که در طرح شما پيشنهاد شده :
نکته اي که در اين بخش مورد توجه قرار مي گيرد تفاوت ها و مزيت هايي است که کالاها و خدمات شما با ساير محصولات بازار دارد. در اين بخش بايد به صورت دقيق کالاها و يا خدماتي را که پس از اجراي موفق طرح قابل ارائه هستند را معرفي و با محصولات مشابه بازار داخل و بين الملل مقايسه نماييد و علل برتري طرح خود را در مقايسه با آنها از نظر کمي و کيفي بيان کنيد.
کشش بازار براي کالاها و خدمات شما :
به خاطر داشته باشيد که شما مجبور هستيد تا موسسات اعتباري, کارمندان و ديگر افراد موثر و فعال در بازار مورد نظر خود را براي حمايت، همکاري، خريد و سرمايه گذاري متقاعد سازيد. شما براي اين بخش نيازمند انجام تحقيقات گسترده اي هستيد.
اگر کسب و کار مورد نظر شما در محيط وب شکل خواهد گرفت يا هم در اينترنت و هم در محيط فيزيکي قابل پياده سازي است بايد کشش بازار منطقه اي و بين اللملي را براي طرح مورد نظر خود تعيين کنيد.
استراتژي بازاريابي :
چگونه مي خواهيد شروع فعاليت خود را به دنيا اعلام کنيد. آيا تبليغات کاغذي، تلويزيوني يا اينترنتي و يا هر سه را انتخاب مي کنيد؟آيا از ابزارهاي بازاريابي برخط مثل سرويس هاي هاي http://www.bCentral.com استفاده مي کنيد تا سايت خود را در موتور هاي جستجو و ساير سايت ها قرار دهيد.
همچنين شما نيازمند محاسبه و آماده کردن ميزان هزينه هاي تبليغاتي و بازايابي هستيد.
دورنماي اقتصادي سه الي پنج ساله : در نگارش طرح توجیهی
اين بخش بايد شامل خلاصه اي از پيش بيني هاي مالي شما باشد که در قالب اعداد و ارقام نحوه دست يابي شما را به دورنماي مفروضتان را بيان نمايد.
بايستي اطلاعات مربوط به ميزان درآمد ها و هزينه هاي مربوط به هر يک از دوره هاي زماني را بيان نماييد. يکي ديگر از مواردي که بايد در اين قسمت مورد اشاره قرار دهيد مقدار پولي است که تمايل داريد از موسسه اعتباري مورد نظر خود دريافت نماييد تا بوسيله آن هزينه هاي اوليه هاي مربوط به شروع کار خود را تامين کنيد.
تکميل درست، کامل و شفاف اين بخش حساس ترين بخش از طرح شماست و مي تواند موفقيت يا شکست طرح شما را تضمين نمايد.
نحوه تنظيم و ارائه طرح کسب و کار : -نگارش طرح توجیهی
مسائلي وجود دارد که در بهتر شدن برنامه کسب و کارشما اثر گذارند و بهتر است در نوشتن طرحتان به آنها توجه کنيد.
:: جلد و شيرازه بندي طرح تجاري بايد مناسب باشد. به ياد داشته باشيد که برداشت اوليه افراد از شما از طريق طرح تجاري ايجاد ميشود. جلسه گزارش بايد شامل موضوعاتي از قبيل؛ نام قانوني کسب و کار، نشان يا علامت شرکت، نشاني، شماره تلفن، دورنگار، نشاني پست الکترونيک، ساير راههاي تماس در صورت موجود بودن، ذکر ضرورت و محرمانه بودن طرح.
:: طرح بايد عاري از هر گونه اشتباه تايپي و دستور زباني باشد. نوع قلم به کار رفته بايد ساده و خوانا باشد.
:: در ابتداي طرح، فهرست بياوريد تا افراد بتوانند هر بخش دلخواه را به سرعت پيدا کرده و بررسي نمايند.
:: گزارش را بر روي کاغذ با کيفيت خوب و به صورت يک رو تحرير نماييد.
:: حاشيههاي مناسبي را انتخاب کنيد. اين موضوع براي آنکه خواننده بتواند سؤالات يا پيشنهاداتي را بنويسد مفيد ميباشد.
:: اگر کسب و کار مورد نظر شما عبارات ويژه و يا عباراتي که از حرف اول واژههاي يک گروه کلمات مانند (گروه آموزشي جو کار) گاج ساخته ميشود، بهتر است از اين عبارات کمتر استفاده کنيد و يا سعي کنيد آن را بيشتر توضيح دهيد.
:: صفحات را شمارهگذاري کنيد و آن را به فهرست مندرجات تطبيق دهيد.
:: طرح را کوتاه و فشرده تهيه نماييد و از ارائه اطّلاعات غير مرتبط و فرعي اجتناب کنيد. جزئيات لازم را ميتوانيد در صورت ضرورت به صورت ضمائم ارائه نماييد.
:: نمونههاي آگهيها، موضوعات مربوط به بازاريابي و ساير اطّلاعات و منابع و مآخذ اطّلاعات که به ارائه بهتر مطالب کمک ميکنند را ميتوانيد در ضمائم ارائه کنيد.
:: گزارش را به صورتي صحافي کنيد که هنگام باز کردن، صفحات به راحتي و به صورت صاف و هموار در مقابل يکديگر قرار گيرند.
:: در هزينه صحافي گزارش زيادهروي نکنيد. گزارشي که به جلد آن توجه زيادي شود ولي از محتواي لازم برخوردار نباشد بيشتر شک و ترديد خواننده را بر ميانگيزد.
:: هميشه واقعيتها را ذکر کنيد و از دروغ به پرهيزيد.
نگارش طرح توجیهی
هنگام ارائه طرح به نکات زير نيز توجه کنيد :
:: با حرارت و احساس، طرح خود را به مخاطب ارائه دهيد ولي در بروز احساسات زيادهروي نکنيد.
:: مخاطبان طرح خود را بشناسيد و مطابق با خواسته آنها ارائه کنيد.
:: نخست سرفصل مطالب عمده را عنوان کنيد و جزئيات را براي بعد بگذاريد.
:: ارائه شما بايد ساده و قابل فهم باشد. روي دو تا سه موضوع اصلي تمرکز کنيد و از ذکر جزئيات فني به پرهيزيد.
:: از وسايل شنيداري و ديداري بهره بگيريد.
:: ارايه را با ذکر مجدد نقاط قوت پايان دهيد.
:: خود را براي پاسخگويي به پرسشهاي احتمالي سرمايهگذاران آماده کنيد.
:: به طور دقيق و روشن معامله پيشنهادي را مشخص کنيد.
:: سفارشهاي نقدي را قبل از ارائه طرح انجام دهيد، حتي اگر ارائه طرحتان به تعويق افتد.
:: از جملات مبهم، سر بسته و مسائل واهي دوري کنيد.
:: مشکلات و مسائل بالقوه کار را آشکار و درباره آنها بحث کنيد.
نحوه نگارش طرح توجیهی,نمونه طرح توجیهی رایگان,نمونه یک طرح توجیهی,چگونه طرح توجیهی بنویسیم,نحوه نوشتن طرح توجیهی کشاورزی,نحوه ارائه طرح پیشنهادی,نوشتن طرح کسب و کار,نحوه نگارش طرح توجیهی گردشگری,نوشتن طرح توجیهی گردشگری,نمونه تکمیل شده طرح کسب و کار,نمونه طرح کسب و کار,طرح کسب و کار چیست؟,طرح کسب و کار+پروژه کارآفرینی,نمونه های طرح کسب و کار,الگوی طرح کسب و کار,طرح کسب و کار یک صفحه ای,دانلود طرح کسب و کار,