آشنایی با پرورش کروکودیل |کسب و کاری پرسود+ طرح توجیهی پرورش تمساح pdf

طرح پرورش کروکودیل

کروکودیل جانداری بزرگ و در ظاهر خشن و ترسناک است. وقتی‌که اسم این خزنده به گوش ما می‌رسد اولین تصویری که در ذهن ما ترسیم می‌شود خطرناک و تهاجمی بودن این حیوان است. بسیاری از افراد از کروکودیل می‌ترسند و آن را دوست ندارند اما این جاندار در عین خشن بودن دارای فوایدی فراوانی است که بسیاری را وسوسه به پرورش آن کرده است.
بی‌شک پرورش کروکودیل یکی از نوپا و جوان‌ترین مشاغلی است که درآمد آن موجب گردیده علاقه‌مندان زیادی را در حوزه خود گردآوری کند.

 
طرح توجیهی پرورش تمساح pdf

در ادامه برای شناخت مفصل این صنعت، ما طرح پرورش کروکودیل را به شما پیشنهاد می‌کنیم تا با شناخت هر چه بیشتر این خزنده‌ی ارزشمند، قدم‌های خود را برای ورود به این عرصه محکم‌تر بردارید. پس با ما باشید:


معرفی و آشنایی کلی با کروکودیل:

•    کروکودیل که بیشتر با اسم تمساح شناخته می‌شود دارای نام علمی Crocodilia متعلق به بالا رده چهار اندامان، رده خزندگان و راسته تمساح‌سانان است. این راسته 22 گونه با 8 جنس را شامل می‌شود؛ که این‌گونه ها متعلق به 3 خانواده بنام: آلیگاتور ها، کروکودیل ها و گاویال ها هستند که همگی تمساح می‌باشند.
•    این جانور که به‌عنوان بزرگ‌ترین خزنده‌ی روی زمین شناخته می‌شود در نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری زیست می‌کند.
•    کروکودیل جانورانی دوزیست هستند. شیار و سطوح ناصافی که بر روی بدن آن‌ها وجود دارد سبب می‌شود به‌راحتی بتوانند در آب شنا کنند.
•    انگشتان پاها در کروکودیل به هم چسبیده‌اند که سبب می‌شود در آب و بیرون از آب به‌سرعت حرکت کند.
•    از خصوصیات بارز کروکودیل ها داشتن آرواره قوی و دندان‌های تیز و ترسناک است که سبب می‌شود شکار را پاره‌پاره کنند.
•    متوسط عمر کروکودیل ها 60- 70 سال است.
•    کروکودیل های بزرگ به‌طور متوسط 5 تا 6 متر طول و بیش از 1 تن وزن‌دارند؛ اما کروکودیل های کوچک دارای طولی بین 5/1 تا 2 متر هستند.
•    کروکودیل یک جاندار تخم‌گذار است که سالی دو بار و به‌طور میانگین 40 عدد تخم می‌گذارد. مدت‌زمان هم شدن تخم‌ها 80 روزبه طول می‌انجامد.
•    ازآنجایی‌که کروکودیل ها گوشت‌خوار هستند غذای آن‌ها تشکیل‌شده از انواع ماهی، صدف، لاک‌پشت و سخت‌پوستان.

 

تاریخچه پرورش صنعت کروکودیل در ایران:

صنعت پرورش کروکودیل یا تمساح در سراسر دنیا نوپا و بسیار جوان است. در ایران هم کلنگ این حرفه در سال 86 توسط یک زن (مژگان روستایی | پرورش تمساح) کارآفرین در جزیره قشم زده شد؛ و توانست اولین مزرعه پرورشی کشور را در استان هرمزگان با 35 سر کروکودیل وارداتی راه‌اندازی کند.
به دلیل دیر بازده بودن این صنعت هنوز پرورش تمساح در کشور نتوانسته به‌درستی جای خود را باز کند. بااین‌حال رد پای پرورش این خزنده در برخی از نقاط کشور دیده می‌شود. اکنون طرح پرورش تمساح در یزد زیر نظر نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی این استان رقم خورده است.
پرورش تمساح در مازندران و گیلان با توجه به شرایط منطقه ازنظر آب‌وهوایی و همچنین جذب گردشگری می‌تواند از توجیه اقتصادی مطلوبی برخوردار باشد و با توجه به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید می‌تواند چرخ صنعت را بچرخاند و به اقتصاد کشور کمک کند.
پرورش کروکودیل

مهم‌ترین اهداف تولیدی و اقتصادی  و نحوه درآمد زایی با پرورش کروکودیل:

تمساح حیوانی چندمنظوره می باشد که تقریباً تمام اجزای آن از گوشت گرفته تا پوست و خون مورداستفاده قرار می گیرد. به‌گونه‌ای که پرورش کروکودیل برای پرورش‌دهندگان از توجیه اقتصادی قابل قبولی برخوردار است.

1- بنا بر تحقیقاتی که صورت گرفته از گوشت کروکودیل برای درمان بیماری‌های پوستی (اگزما، خارش پوست و...)، قلبی، آسم، دیابت، کلسترول، سرماخوردگی، سرفه و... مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین به دلیل بالا بودن میزان پروتئین، کلسیم و آهن از آن برای عضله سازی، تقویت سیستم ایمنی، کم‌خونی و داشتن استخوان‌های محکم استفاده می‌شود. به همین دلیل گوشت کروکودیل را به‌عنوان يك گوشت طبي- رژيمي مي شناسند؛ که توانسته بازار مصرف خوبی را در بین مردم شرق آسیا به‌خصوص چین و مالزی باز کند. علاوه بر کشورهای آسیایی مردم آمریکا هم از طرفداران اصلی این گوشت هستند. گرچه گوشت کروکودیل در ایران به دلیل مسائل شرعی حرام است ولی پرورش‌دهنده می‌تواند با پیدا نمودن بازار آن در خارج از کشور و صادر کردن این گوشت به سود دلخواه خود دست یابد.

2- در خون این خزنده عاملی به نام کروکودیلین وجود دارد که می‌تواند چندین بار قوی‌تر از آنتی‌بیوتیک‌های حال حاضر عمل کند. این سرم خونی در درمان اغلب بیماری‌های عفونی و قارچی کاربرد دارد به‌گونه‌ای که حتی قادر است ویروس مهلک ایدز را متلاشی کند.

3- پوست کروکودیل ضخيم بادوام و درعین‌حال بسيار نرم بوده و در مقايسه با چرم گاو مقاومت بيشتري در برابر آب دارد. این روزها به دلیل مرغوبیت و کیفیت خوب این محصول شاهد گسترش تجارت این خزنده هستیم زیرا که بسیار سودآور است. از پوست و چرم کروکودیل براي تهيه لباس، كيف و كفش و كمربند می‌توان استفاده نمود.

4- یکی از اهداف مهم پرورش کروکودیل در جهان، عرضه آن به‌صورت زنده فروشی است؛ که آن‌ها را برای مراکزی همانند باغ‌وحش‌ها و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی پرورش می‌دهند.

 

انواع سیستم و مراحل پرورش کروکودیل:

برای پرورش کروکودیل از دو روش رایج استفاده می‌گردد:
1-چرخه تمام اسارت (Farming): در این روش تمساح از مرحله اول که تخم است تا زمانی که بالغ می‌گردد در داخل مزرعه پرورش می‌یابد. این نوع از سیستم پرورش در مزرعه به‌صورت کاملاً صنعتی است و پرورش‌دهنده برای احداث مزرعه نیاز به مجوزهای موردنیاز دارد.

2- چرخه نیمه اسارت (Ranching): در این روش، تخم‌های کروکودیل پس از جمع‌آوری از محیط‌زیست و طبیعت به شیوه صنعتی پرورش داده می‌شوند و کروکودیل بقیه مراحل رشد خود را تحت شرایط کنترلی به سر می‌برد. این روش معمولاً در کشورهایی همانند آفریقا که جمعیت کروکودیل ها زیاد است مورداستفاده قرار می‌گیرد.


مراحل پرورش کروکودیل:

همان‌طور که ذکر گردید کروکودیل ها تخم‌گذار هستند و تقریباً حدود 3 ماه طول می‌کشد تا از یک تخم، نوزاد تمساح بیرون بیاید. از مرحله نوزادی تا مرحله کشتار حدود 3 سال به طول می‌انجامد. این خزندگان در 2 تا 3 سالگی به سن بلوغ می‌رسند و قادر به تخم‌گذاری هستند در این صورت به این نوع کروکودیل مولد گفته می‌شود، کروکودیل ها در این سن می‌توانند روانه بازار شوند این روش تحت عنوان روش گله‌داری شهرت دارد.
روش دوم که روش زادآوری نامیده می‌شود کروکودیل های سه‌ساله را تا سن 10 سالگی نگهداری و مراقبت می‌کنند و سپس آن‌ها را باقیمتی بسیار بیشتر به دست مشتریان و بازار مصرف خود می‌رسانند. در این روش علاوه بر فروش تمساح‌های بالغ می‌توانند نوزادهای حاصله از تخم‌ها را هم به فروش برسانند.


مدیریت پرورش کروکودیل و نحوه جایگاه و محل نگهداری تمساح ها:

الف- شرایط محل استقرار پرورش کروکودیل:
•    محل موردنظر پرورش تمساح بایستی در مناطقی با آب‌وهوای گرم که درجه حرارت سالانه بیش از 20 درجه سانتی‌گراد‌است احداث گردد.
•     این محل باید در منطقه‌ای ساخته شود که دسترسی به منبع تأمین‌کننده خوراک کروکودیل (کشتارگاه‌های مرغ، مرغداری‌ها و صیدگاه‌های پرورش آبزیان) آسان باشد.
•    در ساخت جایگاه کروکودیل مواردی همانند اندازه جایگاه، در نظر گرفتن دو بخش خشکی و آبی (به دلیل نیمه آبزی بودن این جاندار)، رعایت بهداشت و تمیز نگه‌داشتن محیط جایگاه و... را باید مدنظر قرارداد.

•    نوزادان کروکودیل تا سن یک‌سالگی بایستی در فضاهای سرپوشیده نگهداری شوند بنابراین بایستی سالن‌هایی را برای آن‌ها در نظر گرفت.
•    برای کروکودیل های مسن در شرایط نامساعد بودن شرایط جوی می‌توان از گلخانه برای پرورش آن‌ها بهره برد و در صورت مطلوب بودن آب‌وهوا در فضای باز می‌توان نگهداری نمود.

 
محل پرورش تمساح
ب- تأمین دما و رطوبت مناسب پرورش کروکودیل: یکی از مهم‌ترین راهکارهای مدیریتی در بحث پرورش کروکودیل تأمین دما و رطوبت کافی برای پرورش است. بهترین دما برای پرورش 27 تا 35 درجه سانتی‌گراد و رطوبت مطلوب بین 50 تا 90 درصد است؛ که این میزان دما و رطوبت بر اساس سن و رشد حیوان متغیر است:
•    نوزادان: دما 29- 33 درجه سانتی‌گراد و رطوبت 90-95 درصد.
•    کروکودیل یک‌ساله: دما 28- 34 درجه سانتی‌گراد و رطوبت 80-90 درصد.
•    کروکودیل دوساله: دما 78- 35 درجه سانتی‌گراد و رطوبت 70-90 درصد.
•    کروکودیل سه‌ساله: دما 27- 35 درجه سانتی‌گراد و رطوبت 50-90 درصد.

ج- میزان فضای موردنیاز برای پرورش کروکودیل: حداقل میزان فضای لازم به ازای هر سر کروکودیل 1 مترمربع است. با در نظر گرفتن فضاهای گردشگاه برای کروکودیل های بالغ این فضا بیشتر می‌گردد.

د- تغذیه: جیره و خوراک کروکودیل های پرورشی باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که بتواند تمام احتیاجات آن‌ها اعم از انرژی، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی را تأمین نماید. ازآنجایی‌که این جاندار گوشت‌خوار است برای تأمین خوراک موردنیاز می‌توان از ضایعات کشتارگاه‌های دام، طیور، ماهی داری‌ها و... زیر نظر دامپزشکی استفاده نمود. کروکودیل های بالغ را می‌توان به‌صورت یک روز در میان غذا داد.
تغذیه کروکودیل

مهم‌ترین مزیتی که پرورش تمساح دارد پایین بودن ضریب تبدیل غذایی این جانور است که این ضریب تبدیل برابر 1 است؛ یعنی در برابر یک کیلو خوراک که مصرف می‌کند یک کیلوگرم گوشت می‌تواند تولید کند.


محل پرورش تمساح در ایران |توجیه اقتصادی پرورش کروکودیل در کشور:

با توجه به ارزش اقتصادی و تجاری بودن کروکودیل پرورش‌دهنده می‌تواند با راه‌اندازی مزرعه‌ی پرورشی به سود دل‌چسب خود دست یابد. به‌عنوان‌مثال قیمت هر جلد پوست دباغی‌شده‌ی کروکودیل در بازارهای جهانی بین 1000 تا 1500 دلار خریدوفروش می‌گردد. کشورهایی همانند ژاپن، ایتالیا و سایر کشورهای اروپایی از راغبان خرید پوست و گوشت کروکودیل هستند، پرورش‌دهنده می‌تواند با پیدا کردن بازار مصرف خود در کشورهای مذکور از تجارت پرسود پرورش تمساح بهره ببرد.

 

سرمایه لازم برای پرورش کروکودیل

اما هر پرورش‌دهنده علاقه‌مند‌است بداند که سرمایه موردنیاز برای احداث یک مزرعه پرورشی چقدر است؟

با چه میزان سرمایه می‌تواند شغل موردنظر خود را راه‌اندازی کرد؟ درواقع این‌گونه می‌توان گفت که میزان سرمایه موردنیاز به امکانات و تجهیزات پرورش‌دهنده و همچنین به روش‌های پرورش و تعداد تمساح‌هایی که می‌خواهد نگهداری کند بستگی دارد.


قیمت کروکودیل سه ساله

به‌عنوان‌مثال درروش گله‌داری، پرورش‌دهنده با خرید تخم وارداتی به قیمت حدود 300 دلار و قرار دادن در دستگاه انکوباتور آن‌ها را تا رسیدن به سن سه‌سالگی (سن کشتار) پرورش می‌دهد و سپس این کروکودیل های مولد را روانه بازار می‌کند که قیمت کروکودیل سه‌ساله بین 10 تا 15 میلیون تومان ارزش دارد.

درروش زادآوری، پرورش‌دهنده با خرید کروکودیل های سه‌ساله هم می‌تواند آن‌ها را تا رسیدن به سن 10 سالگی پرورش دهد و باقیمت بسیار بالاتری (در حدود 50 میلیون تومان) به فروش رساند و هم نوزاد حاصل از تخم‌های هم شده را روانه بازنماید که قیمت نوزاد تمساح بر اساس سن بین 5/1 تا 5 میلیون تومان متغیر است.

دانلود طرح توجیهی پرورش تمساح pdf

نویسنده

سمیه ملکی

ممکن است از این مطالب خوشتان بیاید

مطالب مرتبط

دیدگاه های شما

 
Comment author

سعید

AAAAAA

4پاسخ شما به این دیدگاه

Comment author

سعید

BBBBBBB

5پاسخ شما به این دیدگاه

Comment author

yyyyyyyyy

YYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY

افزودن یک دیدگاه